• LindaB01

    Hemska utbrott

    Hej. Min son är 21 månader och får ofta hemska utbrott. Oftast kommer dessa utbrott i samband med att han inte får som han vill, men ibland kan han även bli jöttearg och jätteledsen utan att ajg förstår varför. När han är som argast så dunkar han ofta huvudet mot t.ex. golvet-om han ligger ner eller mot dörren eller väggen om han står upp. Det gör honom ännu mer ledsen, såklart och jag försöker hindra honom så gott det går. När han har dunkat huvudet så tittar han alltid på mig som för att kolla min reaktion. jag blir självklart både ledsen, rädd och arg. Vet inte hur jag skall bemöta detta på bästa sätt... När han är som mest upprörd så får man inte lov att ta i honom, men när han har börjat lugna ner sig så skall han absolut sitta i mitt knä och gosa, länge. Jag oroar mig väldigt mycket för detta beteende, att han skadar sig själv. Han pratar inget heller. Han har sagt vissa ord under i perioder, t.ex. mamma, pappa, "ka" (katt)," bampa" (lampa), o dylikt, men sen slutar han att prata nästan helt under en period. Jag är rädd att han har någon form av autism eller liknande. Han är dock väldigt förtjust i människor och älskar uppmärksamhet och att busa. Kan det vara så att han är lite sen med talet och att han blir så oerhört frustrerad att han inte kan uttrycka sig att han får utbrott? Jag pratar svenska med honom och hans pappa pratar portugisiska. Kan detta ha betydelse för språkutvecklingen? Man hör ju olika teorier på området. Som förälder så oroar man sig förmodligen ständigt över att ens barn är "normalt" och jag är väl en person som tänker och analyserar mycket i allmänhet, men det skulle vara intressant att höra vad du tror, utifrån det jag har skrivit. Vänliga hälsningar Linda

  • Svar på tråden Hemska utbrott
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tror det ligger mycket i dina funderingar om att hans ännu bristfälliga förmåga att uttrycka sig med ord gör att han uttrycker saker på annat sätt i stället och då är det inte så lätt att förstå vad det handlar om.
    Däremot tycker jag att du ska sluta leta efter tecken på att han inte skulle vara som andra barn.
    I stället ska du hjälpa honom med hans utbrott så att han inte slår sig, och det ska du göra även om han inte vill. Så här små barn behöver inte i första hand ord och förklaringar utan att man sätter gränser med kroppen. Dvs man tar dem i famn och håller fast dem när de skriker och slår sig och inte vill någonting. Då kommer det avslappnade stadiet fortare och fortare och han lär sig på sikt att hantera sin kroppsliga ilska. På sikt kommer orden som en hjälp att uttrycka frustration och andra känslor.
    Språkinlärningen är en mycket energikrävande period för barnet och de kan hantera detta lite olika. En del visar successivt vad de lär sig andra håller det mesta inom sig tills de exploderar i ord och meningar. Att ett barn på ett tidigt stadium får tillgång till flera språk är något som brukar vara enbart till fördel och inte påverka barnet i någon negativ riktning. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hemska utbrott