• kijah

Tycker ni jag utnyttjar systemet om ...

Jag jobbar 90% i vården, har gjort i 10 år.  Alltid haft 75-80% på schemat och jobbat upp mig vilket ibland varit lite stressande att få ihop timmar etc. För några månader sedan bestämde jag mig för att sluta jobba upp mig och jobba 80% istället, vilket jag har på schemat. Fick tips om att ta resterande 10% som partiell ledighet istället för att säga upp de procenten helt, så sökte det i 6 mån vilket blev beviljat =)

Nu har jag blivit gravid och nedkomst är ca 5 mån efter att den partiella ledigheten tagit slut. Kommer gå på gravidpenning 2 mån innan, så behöver alltså jobba upp mig i ungefär 3 månader när den partiella ledighetstiden går ut, innan jag går hem.

Men nu sökte jag precis partiell ledighet i 3 månader till, så kommer "börja jobba" 90% igen runt dagarna jag går hem på gravidpenning! För att slippa jobba upp sig de månaderna med stor mage, MEN för att få gravid & mammapenning sedan med min vanliga lön, dvs 90%.

Är detta fult gjort av mig? Har lite dåligt samvete men å andra sidan har jag jobbat hela livet och aldrig varit sjukskriven etc. Så varför inte göra såhär när man kan?
    Vad tycker ni?
    Och kommer detta funka, att jag får 80% lön fram till ungefär när jag går hem, och därefter när den partiella ledigheten går ut får 90% lön, dvs min vanliga lön, eller 80% av min vanliga lön blir det väl ungefär med mammapenningen..

Skriv gärna och bolla lite!!

• Svar på tråden Tycker ni jag utnyttjar systemet om ...
  • Pissenisse

Jag vet inte hur det kommer att räknas för dig, men om du får igenom det så anser jag verkligen inte att du utnyttjat sysyemet.

• Tom Araya

Med tanke lönerna i förhållande till arbetsinsats inom vården är så pass låga samt att många tvingas jobba deltid fast de helst vill jobba heltid så tycker jag inte du behöver ha dåligt samvete över detta, det är ju dessutom rätt små belopp vi pratar om, inget som gör dig rik.

• GummiGutta

Jag begriper inte riktigt hur du menar. Jobbar du 80procent av heltid nu och är partiellt tjänstledig 20 (eller10) procent? Då måste du väl jobba 90procent i minst 6 månader innan bf för att du ska kunna få föräldrapenning räknad på 90 procentslönen? Jag är partiellt tjänstledig på 20 procent från min heltidsanställning sen ganska länge och jag har inte gått upp på heltid nu innan bf så jag får föräldrapenning räknad på min 80 procentslön. Och det hjälper ju inte om jag ökar min arbetstid nu när det är knappt två månader kvar. Eller tar du ut föräldraledighet eller så för övriga procent?

• kijah

jag jobbar egentligen 90%, men har gått ner 10% till 80%! dvs partiell ledighet 10%.
    har dålig koll på hur sgi räknas ut, hade fått för mig att om jag börjar jobba 90% igen ungefär när jag ska gå hem så kan jag anmäla min 90% lön hos fp?
    i min lönespec varje månad får jag först lön för 90% och sedan gör de ett avdrag på 2200 kr varje månad pga partiell ledighet.

• Micke
    kijah skrev 2012-10-31 19:56:22 följande:
    jag jobbar egentligen 90%, men har gått ner 10% till 80%! dvs partiell ledighet 10%.
    har dålig koll på hur sgi räknas ut, hade fått för mig att om jag börjar jobba 90% igen ungefär när jag ska gå hem så kan jag anmäla min 90% lön hos fp?
    i min lönespec varje månad får jag först lön för 90% och sedan gör de ett avdrag på 2200 kr varje månad pga partiell ledighet.
    Finns en hel del spärrar mot sånt. Annars skulle man kunna jobba 50% och sedan dagen innan man går hem så går man upp till 100%, eller hur? 

Det är dock ganska godtyckligt systemet. Man ser på om avsikten har varit att jobba mer etc. Tex en arbetslös som jobbat 75% och sen lyckas hitta ett jobb på 100% trots att det bara är ngn månad kvar tills fördäldraledigheten kan ändå få sin FP beräknad på 100%. 

Men ring FK och kolla.  
  • Gladskit

Det beror på hur den partiella ledigheten påverkar din lön.
    Tjänstledighet räknas normalt sett inte med i lönen.
    Så när din arbetsgivare fyller i papprena från F-kassan kan jag tänka mig att de skriver att du är anställd på 90% men sen finns det rutor för tjänstledighet och då ska de ange 10% där.
    Sedan blir det som du faktiskt arbetat dvs 90% - tjänstledighet 10% = det som din SGI grundas på.

Men det beror också på hur nära inpå förlossningen du har haft den här ledigheten, det finns ju nån regel om att man har rätt att gå ner i tid x antal innan utan att det påverkar SGI'n. Ring FK!

Svar på tråden Tycker ni jag utnyttjar systemet om ...