Tycker ni jag utnyttjar systemet om ...
Jag jobbar 90% i vården, har gjort i 10 år. Alltid haft 75-80% på schemat och jobbat upp mig vilket ibland varit lite stressande att få ihop timmar etc. För några månader sedan bestämde jag mig för att sluta jobba upp mig och jobba 80% istället, vilket jag har på schemat. Fick tips om att ta resterande 10% som partiell ledighet istället för att säga upp de procenten helt, så sökte det i 6 mån vilket blev beviljat =)
Nu har jag blivit gravid och nedkomst är ca 5 mån efter att den partiella ledigheten tagit slut. Kommer gå på gravidpenning 2 mån innan, så behöver alltså jobba upp mig i ungefär 3 månader när den partiella ledighetstiden går ut, innan jag går hem.
Men nu sökte jag precis partiell ledighet i 3 månader till, så kommer "börja jobba" 90% igen runt dagarna jag går hem på gravidpenning! För att slippa jobba upp sig de månaderna med stor mage, MEN för att få gravid & mammapenning sedan med min vanliga lön, dvs 90%.
Är detta fult gjort av mig? Har lite dåligt samvete men å andra sidan har jag jobbat hela livet och aldrig varit sjukskriven etc. Så varför inte göra såhär när man kan?
Vad tycker ni?
Och kommer detta funka, att jag får 80% lön fram till ungefär när jag går hem, och därefter när den partiella ledigheten går ut får 90% lön, dvs min vanliga lön, eller 80% av min vanliga lön blir det väl ungefär med mammapenningen..
Skriv gärna och bolla lite!!