Maken och jag oense om belåningsgrad på hus
Jag och min man ska köpa hus nästa år. Vi vet vad vi vill ha för hus och hur vi vill leva, men vi är inte överens om vad det får kosta.
Vi har god ekonomi och jag vill gärna låna ca 3.5 miljoner. Tillsammans med våra besparingar så kommer vi då att kunna köpa vårt drömhus med sjötomt och egen brygga, ca 40 min från Stockholm. Min man däremot vill enbart låna det vi har i lån på vårt nuvarande hus, dvs ca 1.3 miljoner. Då kommer inte pengarna att räcka till det vi vill ha utan vi kommer att få kompromissa, precis som vi gjorde när vi köpte huset vi bor i idag (och inte trivs i).
Banken skulle utan att tveka låna ut 6.5 miljoner till oss (vilket vi båda tycker är för mycket), och vi kommer fortfarande att ha nästan en halv miljon i buffert kvar när vi lagt in kontantinsatsen, så jag anser att vi har råd. På de hus vi tittat på skulle lån + drift kosta oss ca 12000 i månaden och sedan kan vi amortera ovanpå det om vi vill (men utan tvång).
Min man är rädd att bostadsmarknaden ska krascha och att vi ska förlora våra sparpengar, han vill också se att vi kan betala av lånet under vår livstid. Bra argument tycker jag, men samtidigt så är vi riktiga hemmamänniskor som inte reser eller köper dyra prylar, så jag ser inte vad vi skulle göra med pengarna annars?
Hur ska jag få min man att inse att 3.5 miljon i bolån för en stor villa (med sjötomt) inte är dyrt? Och att vi faktiskt har råd med våra inkomster?
Han är stenhård och vi måste vara överens om detta ska bli verklighet.