Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Pellets som kattsand

Pellets är inget för mig. Det luktar apa på alla vis. Här kör vi med en bra klumpande sand istället. När vi har kattungar har vi ickeklumpande sand i deras lådor. Försökte pellets där en gång o det var inget bra ens för kattungarna.

• Majsan70
    Mother of 5 skrev 2012-11-04 09:24:49 följande:
    Vet inte vad det är för pellets som används specifikt till kattlådor...men spånpellets som vi har ska blötas, så det sväller, går sönder och inte dammar.

Klart katter inte gillar pellets rakt upp och ner som ingen fixat.

Vi har i stallet haft halmpellets som strömedel och det är likadant där att det måste blötas. Vi har nu övergått till spånpellets även där pga att det är billigare.

Ngn sa att pellets inte var drygt, då har de gjort på fel sätt. Det är otroligt drygt!       
    Hmm..vi skulle inte ha pellets i stallet heller faktiskt.
  • Majsan70
    Mother of 5 skrev 2012-11-04 19:12:30 följande:
    Varför inte?

Kutterspån är odrygt och tar mycket plats. Halm fullständigt hatar jag och använder inte om jag så får betalt för det.  

Vi kör torv som kommer från närområdet. Bra för hästarna o bra för miljön. Lättmockat och inte skrymmande som halm o spån. Luktar inte heller något som jag upplever att ovanstående gör o som jag även upplever att halmpellets gör. Blir en mycket spcifik lukt.
  • Majsan70
    Mother of 5 skrev 2012-11-04 19:36:25 följande:
    Jag tycker inte om torv för att det SER så jävligt ut. Mörkt framför allt. Ser ut som man grävt upp ett trädgårdsland och slängt in i boxen.

Alla är vi olika. Själv störs jag inte alls av ngn ev lukt från pelletsen. 

Haha..jo det är mörkt men det gör inget då stallet är vitmålat o står öppet jämt vilket innebär massor av ljus. . Jag tycker torven har mysig kvalitet o det blir mjukt o skönt utan dofter. Jag tänker  mycket på hästarna oxå som skall stå i dessa lukter. 
Svar på tråden Pellets som kattsand