• memschi

Pellets som kattsand

Igår fick vi hem vår första matkasse och i denna beställning hade jag även lagt till andra varor som vi behöver - t ex kattsand. Beställde 50 liter.

När jag ska byta hela lådan på kvällen upptäcker jag att det är pellets jag har köpt och inte kattsand... Aaaahhhh!!! Livrädd för hur katterna ska tycka/reagera på det..

Men i skrivande stund är nån och krafsar rejält i lådan.. Men ingen har bajsat på hela natten/morgonen hittills...

Hur har era katter reagerat på pellets? Hur tycker ni att pellets är i övrigt, ni som använder det?

• Svar på tråden Pellets som kattsand
  • Lilia

Jag använder pellets i papper, toa- lätt heter det. Jag har aldrig haft några problem med mina två katter. Jag rensar lådan två gånger per dag och byter helt var femte dag (men då är de två katter som använder samma låda.)

• memschi
    Lilia skrev 2012-11-02 11:34:34 följande:
    Jag använder pellets i papper, toa- lätt heter det. Jag har aldrig haft några problem med mina två katter. Jag rensar lådan två gånger per dag och byter helt var femte dag (men då är de två katter som använder samma låda.)
    Ja, precis det var det jag beställde. Vi har tre katter och två lådor.
    Jag är mest orolig för en av kattkillarna, för han har lite skumma saker för sig i vanliga fall också..

Men jag hooooppas verkligen att det här ska gå bra. Annars, är det nån som vill köpa 40 liter pellets för typ 80 - 100 spänn?
  • memschi

Nu verkar det vara två som har bajsat iallafall under typ sista 20 minuterna.. Så det kanske är bra det här.

• JanuariBarnet

det låter som om du aldrig tidigare haft det märket?
    själv har vi haft katt ett kort tag. Dock helt oplanerat. vi hittade en ute katt pvg hem ifrån bussen. sambon bönade om att vi skulle ta med henne hem. Jag smalt sakta för förslaget. det blev en busstur till polisen samma kväll, efter att vi gått ned till kiosken och köpt den lilla stackaren lite mat. Katten bor idag hos oss då det konstaterades att katten inte hade någon id och vi fick den av polisen.

Efter denna stressiga historia var vi kattägare efter bara någon timmar. Efter polisbesöket. Innser vi att det var knapert med tid då klockan började närma sig 22.00. och sissta butiken stänger 22. 
    Jag har aldrig haft katt och gick endast efter fabrikat jag sett folk burit omkring på bussarna, pvg hem. Ryckte åt mig en kattlåda och "Toa-lätt" plus lite mat.

När jag kommer hem inser jag att det var pellets vi köpt när jag skall arrangera kattlådan. 

Peletsen fungerade och katten gick på lådan från dag 1.

enda neg. var att man varje gång var tvungna att hälla ut hela kattlådan varje gång vid rännsningen. på ca 1 vecka gick det åt 5 kg.

Idag har vi bytt till Ever clean ifrån djuraffären. första dagen hade vi en olycka pga av ombytet men idag har hon vant sig vid sand.          

• JanuariBarnet
    memschi skrev 2012-11-02 11:50:25 följande:
    Nu verkar det vara två som har bajsat iallafall under typ sista 20 minuterna.. Så det kanske är bra det här.

detta är bättre för miljön. om man brinner för miljöfrågor.
  • Ruggugglan

Det är ju bara att hålla tummarna Vi körde med pellets ett tag men fick sluta för en av katterna vägrade bajsa på lådan. Synd, för jag föredrog faktiskt pellets. Tycker att sanden bara sprids överallt.

• nemo1

Ingen av mina katter eller jourkatter gillar pellets, inte skönt att gå på tycker dom. Det luktar dessutom fruktansvärt illa då det inte döljer bajslukten, dessutom otroligt odrygt. Katter tycker om att krafsa över med sand

• Lilia
    memschi skrev 2012-11-02 11:35:43 följande:
    Ja, precis det var det jag beställde. Vi har tre katter och två lådor.

Jag är mest orolig för en av kattkillarna, för han har lite skumma saker för sig i vanliga fall också..

Men jag hooooppas verkligen att det här ska gå bra. Annars, är det nån som vill köpa 40 liter pellets för typ 80 - 100 spänn?

Jag köper det jättegärna om du bor i Stockholms området. Det är bara att inboxa Isåfall! =) Hoppas att det går iaf. Prova att ha lite kattmynta i lådan nu i början så det luktar gott och de fattar att det är dit de ska gå.
  • Majsan70

Pellets är inget för mig. Det luktar apa på alla vis. Här kör vi med en bra klumpande sand istället. När vi har kattungar har vi ickeklumpande sand i deras lådor. Försökte pellets där en gång o det var inget bra ens för kattungarna.

• memschi

Ja, vi har ju också klumpbildande sand i vanliga fall.. Men blev som sagt lite tokigt med den här beställningen.
    Men hoppas nu på att få det sålt, så att jag kan åka och köpa vanlig kattsand

Det har ju gått bra hittills, men är fortfarande skeptisk och själva pellets luktar ju heeeelveeeeteeee.....

Svar på tråden Pellets som kattsand