• memschi

Pellets som kattsand

Igår fick vi hem vår första matkasse och i denna beställning hade jag även lagt till andra varor som vi behöver - t ex kattsand. Beställde 50 liter.

När jag ska byta hela lådan på kvällen upptäcker jag att det är pellets jag har köpt och inte kattsand... Aaaahhhh!!! Livrädd för hur katterna ska tycka/reagera på det..

Men i skrivande stund är nån och krafsar rejält i lådan.. Men ingen har bajsat på hela natten/morgonen hittills...

Hur har era katter reagerat på pellets? Hur tycker ni att pellets är i övrigt, ni som använder det?

• Svar på tråden Pellets som kattsand
  • Dr Mupp

Testade Toa-lätt till katterna en gång, gjorde inte om det. Luktade vedervärdigt och katterna bajsade utanför. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • memschi

Lilia var snäll och köpte resterande 40 liter pellets och jag varit iväg till ICA Maxi och köpt 40 kg av den kattsanden som vi brukar köpa.. Så ordningen är återställd här hemma och jag slipper oroa mig för bajs på oönskade ställen

• Lijkan

Kan starkt rekomendera Fresh & Easy! Det luktar ingenting alls, det är inte klumpbildande, men bajset kan man skopa upp och slänga som vanligt. Kostar ca 70-100kr för 10liter (beroende på butik), men det är superdrygt och man behöver bara byta 1-2 gånger i månaden. Vi byter 2 gånger då vi har två katter.

Men, jag har haft pellets förut, däremot inte "kattpellets" helt värdelöst! Men vanlig biopellets som finns på exempelvis bauhaus. 12kg kostar ca 70kr. Den smular sönder och är superbra, dock så luktar det ju inte mumma... men om du ska ha pellets köp sånt i stället, mycket billigare..

Men fresh & Easy får massa tummar upp!! 

• Lilia
    memschi skrev 2012-11-02 18:07:23 följande:
    Lilia var snäll och köpte resterande 40 liter pellets och jag varit iväg till ICA Maxi och köpt 40 kg av den kattsanden som vi brukar köpa.. Så ordningen är återställd här hemma och jag slipper oroa mig för bajs på oönskade ställen

• nemo1
    Lijkan skrev 2012-11-02 19:52:36 följande:
    Kan starkt rekomendera Fresh & Easy! Det luktar ingenting alls, det är inte klumpbildande, men bajset kan man skopa upp och slänga som vanligt. Kostar ca 70-100kr för 10liter (beroende på butik), men det är superdrygt och man behöver bara byta 1-2 gånger i månaden. Vi byter 2 gånger då vi har två katter.

Men, jag har haft pellets förut, däremot inte "kattpellets" helt värdelöst! Men vanlig biopellets som finns på exempelvis bauhaus. 12kg kostar ca 70kr. Den smular sönder och är superbra, dock så luktar det ju inte mumma... men om du ska ha pellets köp sånt i stället, mycket billigare..

Men fresh & Easy får massa tummar upp!! 
    Är inte Fresh & Easy kristaller?
  • Lijkan
    nemo1 skrev 2012-11-03 16:28:33 följande:
    Är inte Fresh & Easy kristaller?

ja?
  • nemo1

Ta en näva och krama i handen....precis lika ont gör det för katt tassar...

• Lijkan
    nemo1 skrev 2012-11-03 19:44:34 följande:
    Ta en näva och krama i handen....precis lika ont gör det för katt tassar...

men nu får du ju för fan ta och ge dig. Trampdynorna klarar det hur bra som helst. De springer ju för tusan på grankottar och barr och grejer. Ska jag börja ha skinntofflor på katterna kanske?
  • hangonasec
    Lijkan skrev 2012-11-03 19:48:31 följande:
    men nu får du ju för fan ta och ge dig. Trampdynorna klarar det hur bra som helst. De springer ju för tusan på grankottar och barr och grejer. Ska jag börja ha skinntofflor på katterna kanske?

Haha, virkade tossingar för högsta kattkomfort!
  • Lilia
    Lijkan skrev 2012-11-03 19:48:31 följande:

• Lijkan
    hangonasec skrev 2012-11-03 19:58:54 följande:
    Haha, virkade tossingar för högsta kattkomfort!

i blått & rosa, så ingen misstar lilla Missan för en Nisse ;)
  • Mother of 5

Vet inte vad det är för pellets som används specifikt till kattlådor...men spånpellets som vi har ska blötas, så det sväller, går sönder och inte dammar.

Klart katter inte gillar pellets rakt upp och ner som ingen fixat.

Vi har i stallet haft halmpellets som strömedel och det är likadant där att det måste blötas. Vi har nu övergått till spånpellets även där pga att det är billigare.

Ngn sa att pellets inte var drygt, då har de gjort på fel sätt. Det är otroligt drygt!       

• Majsan70
    Mother of 5 skrev 2012-11-04 09:24:49 följande:
    Vet inte vad det är för pellets som används specifikt till kattlådor...men spånpellets som vi har ska blötas, så det sväller, går sönder och inte dammar.

Klart katter inte gillar pellets rakt upp och ner som ingen fixat.

Vi har i stallet haft halmpellets som strömedel och det är likadant där att det måste blötas. Vi har nu övergått till spånpellets även där pga att det är billigare.

Ngn sa att pellets inte var drygt, då har de gjort på fel sätt. Det är otroligt drygt!       
    Hmm..vi skulle inte ha pellets i stallet heller faktiskt.
  • Mother of 5

Varför inte?

Kutterspån är odrygt och tar mycket plats. Halm fullständigt hatar jag och använder inte om jag så får betalt för det.  

• Majsan70
    Mother of 5 skrev 2012-11-04 19:12:30 följande:
    Varför inte?

Kutterspån är odrygt och tar mycket plats. Halm fullständigt hatar jag och använder inte om jag så får betalt för det.  

Vi kör torv som kommer från närområdet. Bra för hästarna o bra för miljön. Lättmockat och inte skrymmande som halm o spån. Luktar inte heller något som jag upplever att ovanstående gör o som jag även upplever att halmpellets gör. Blir en mycket spcifik lukt.
  • Mother of 5

Jag tycker inte om torv för att det SER så jävligt ut. Mörkt framför allt. Ser ut som man grävt upp ett trädgårdsland och slängt in i boxen.

Alla är vi olika. Själv störs jag inte alls av ngn ev lukt från pelletsen. 

• Majsan70
    Mother of 5 skrev 2012-11-04 19:36:25 följande:
    Jag tycker inte om torv för att det SER så jävligt ut. Mörkt framför allt. Ser ut som man grävt upp ett trädgårdsland och slängt in i boxen.

Alla är vi olika. Själv störs jag inte alls av ngn ev lukt från pelletsen. 

Haha..jo det är mörkt men det gör inget då stallet är vitmålat o står öppet jämt vilket innebär massor av ljus. . Jag tycker torven har mysig kvalitet o det blir mjukt o skönt utan dofter. Jag tänker  mycket på hästarna oxå som skall stå i dessa lukter. 
Svar på tråden Pellets som kattsand