Flickan och kråkan skrev 2012-11-03 22:50:30 följande:
Jag har slutat nattamma båda mina när de varit runt 8 månader.......av andra orsaker än frekventa uppvak. Det förväntar jag mig snarast i den åldern - mycket uppvak allltså. Och nej, uppvaken påverkades inte alls för någon av dem när jag slutade nattamma. De började sova hela nätter när de var redo för det. Äldsta var 13 månader. Yngsta var 10 månader. Bådas sömn blev klart mycket bättre när de kom ur separationsfasen runt 9-10 månader. Yngsta vaknade konsekvent var 30-60 minut nätterna igenom mellan det att han var 5,5 - 9,5 månad. Påverkades inte det minsta av nattamningen. Han vaknade lika mycket när jag inte ammade. Skillnaden var att han kunde sova sina 30-60 minuter utan att ha bröstet bokstavligen i sin mun

. Han kom igång väldigt snabbt med annan mat med när han väl fick upp intresset och det påverkade inte heller. Mina har inte varit hungriga eller törstiga utan det har handlat om utveckling. Plötsligt en dag sov de bara.....när de var redo

. Det skedde inte i samband med någon förändring eller så. Yngsta ammades fortfarande till sömns på kvällen, vi samsov etc etc.
Tack igen! Då fortsätter jag nog amma som jag gör.

Jag förväntar mig inte heller att hon ska sova en hel natt, men hon sover mycket sämre nu än när hon var yngre, men jag tror att det kan vara separationsfasen som du skriver.