Viberg skrev 2013-02-24 18:33:09 följande:
Skolstarten kryper närmare och min oro har blivit allt större. Sonen klarar utan problem kunskapskraven i matematik för tredjeklassare och räknar alla räknesätt i huvudet, tal som 34+17, 320/8 och 7*5 löser han blixtsnabbt utan att använda fingrarna eller tänka efter mer än någon sekund. Han skriver förvisso fortfarande "klumpigt" (har inte optimalt grepp om pennan), men han läser obehindrat och skriver för det mesta rättstavat. Socialt däremot är det ingen tvekan om att han bara är sex år, han kan snarare framstå som yngre än vad han är ibland och till på köpet är han ganska kort, så att hoppa över en klass känns uteslutet.
Vi kommer att ta kontakt med hans blivande lärare inom kort och diskutera hur vi tillsammans kan göra det så bra som möjligt för sonen i skolan, men jag är ändå nervös för att det kommer att bli så att han tröttnar, bara får sitta av tiden och inte får den stimulans han behöver. Han är absolut inte prestationsfixerad, som tur är. Har aldrig upplevt att han blir ledsen om han gör fel, utan han rycker på axlarna och verkar totalt obekymrad och det lugnar mig ändå en aning. Själv har jag lidit av svår prestationsångest under stora delar av mitt liv och därför har vi varit extra noga med att inte pressa honom utan i stället invänta hans intresse för saker.
Ändå blir jag rädd att vi uppmuntrat läsningen och räknandet för mycket, att det vore bättre om vi hållit tillbaka och försökt få honom intresserad av annat. Men han älskar att läsa och räkna och det känns fel att hindra honom att lära sig när han är så förtjust i det.
Jag tar gärna emot fler erfarenheter och hoppas att det finns positiva sådana, där skolan tagit tillvara på barnens kunskaper och låtit dem fortsätta utvecklas utan att för den sakens skull pressa dem.
Nej, inte alls fel att uppmuntra. Jag har en 5-åring (fyllde i julas) som läser rätt obehindrat och som räknar en hel del - inte på din sons nivå ännu men han är väldigt intresserad. Han ska börja förskoleklass till hösten. Han är ojämn - läser, räknar, lägger 500-bitarspussel men är inte tidig fysiskt eller motoriskt eller socialt. Jag är lärare själv och ser det tvärtom som något positivt. Med tanke på hur du beskriver ditt barn så tror jag inte att du behöver oroa dig, eftersom han har sådant driv själv, men däremot så skulle jag se till att vara ordentligt insatt i läro- och kursplan så att han stimuleras på den nivå han befinner sig på. Prata med hans lärare

.