Inlägg från: Sasson |Visa alla inlägg
  • Sasson

Oro inför skolstart.

Nej, det kan du tyvärr inte. Har ni tur får han en lärare som kan ge honom större utmaningar, men tyvärr är det mer undantag än regel. Om jag vore du skulle jag läsa på om särbegåvning och se om det stämmer på din son. Det finns en hel del på mensas hemsida om "gifted children", och så har det varit artikelserier i både sydsvenskan och svd.

Det är nödvändigt att man som förälder läser på och ställer krav på skolan. De flesta lärare har inte hört tala om särbegåvning och den svenska skolan är anpassad efter "medeleleven" med extra stöd åt de som hamnar efter, men inget stöd alls åt den om ligger före. Resultatet blir att särbegåvade får en otroligt jobbig skolgång och blir endera passiva (sitter och drömmer sig bort) eller blir bråkiga och stör. Många bråkiga barn får helt enkelt inte den stimulans de behöver. Och eftersom du själv har erfarenhet av hur det kan vara så vet du ju att det inte är å kul. Jag hade samma erfarenhet i skolan och nu kämpar vi för vår dotter del. Hon har haft en enorm tur och har fått en fantastisk lärare, men många vi har kontakt med har inte samma erfarenheter. Ni måste ta tag i det NU, innan han börjar må dåligt (vi gjorde inte det i tid utan skulle vänta och se, STORT misstag!).

Lycka till, och kom ihåg att ni måste vara tigrar för ert barn! 

Svar på tråden Oro inför skolstart.