Oro inför skolstart.
Jag har en son som går i förskoleklass och alltså ska börja ettan först nästa höst. Min oro handlar om att han redan kan läsa och skriva (även små bokstäver och med bra stavning och meningsbyggnad) och själv uttrycker en undran om vad han ska lära sig i första klass. En väninna som arbetar som lågstadielärare lånade oss dessutom en matematikbok som hennes tredjeklassare jobbar i och sonen löste, utan hjälp, flera sidor i den.
Kan man lita på att barn som behöver extra utmaningar i skolan kommer att få det? Både jag och min man läste gymnasiematematik i sjunde klass, har alltid haft lätt för oss i skolan och har dessvärre erfarenhet av mest sitta och rulla tummarna på lektionerna.
Ni som har skolbarn som redan innan skolstart skulle klara kunskapsmålen för andra eller till och med tredje klass, hur har era barn blivit bemötta av lärare? Har de fått undervisning på sin nivå?
Så att det inte ska bli missförstånd: Det är inte viktigt för mig att sonen är "bästa i klassen", utan min oro rör hur han kommer att trivas och risken för att han blir uttråkad och känner sig utanför.