Vinager ist for attika??
Hej! Jag tankte gora dillsas men man ska ju ha attika da, jag bor uppe i alaska och det anda jag hittar har ar olika typer av vinager. Kan man ha det ist for attika eller kan jag glomma min dillsas
Hej! Jag tankte gora dillsas men man ska ju ha attika da, jag bor uppe i alaska och det anda jag hittar har ar olika typer av vinager. Kan man ha det ist for attika eller kan jag glomma min dillsas
Vinäger har en lägre syrahalt men annars är det typ detsamma. Förr gjorde man ättika från vinäger Men vinäger har en liten annan smak utöver syran än vad ättikan har. Fast det går säkert bra ändå. i många länder heter alt vinäger
*Allt
Både ättika och vinäger heter vinegar på engelska om det gör det lättare för dig att hitta ättika i butik? :)
Det jag har hittat ar vitvinsvinager, rodvinsvinager, appelcidervinager och risvinager.... Inget av det tycker jag passar som substitut for attika eller tanker jag fel?
Det bör finnas distilled Vinegar 5% i de flesta mataffärer men den kanske inte står där du hittar vinäger utan den kanske står till exempel bland städgrejerna då det är det vanligaste användningsområdet för den. Den 24%-iga kan vara svår att hitta. Är det en dill-inläggning du skall göra?
För är det bara en dillsås så spelar det ju ingen större roll. Då kan du ju använda den 5%-iga ättikan (distilled vinegar, 5%) eller vanlig vitvinsvinäger.
Skall du lägga in någonting är det ju mer noga. Då kan du beställa från internet. Den här är 25% och levererar till USA: www.germandeli.com/essigessenz.html
Men till en vanlig sås behöver du inte specialbeställa konstiga varor från Tyskland. Häll i lite vitvinsvinäger. Det är inte exakt samma sak men det är egentligen inte så mycket skillnad heller.