• Johans Pillerill

Byta tåg, men hur är det fysiskt möjligt?

Ska åka tåg med dottern, som är 2,5 år, imorgon. Vi ska från Skåne till Jämtland så det är en lång resa med byte i huvudstaden sent på kvällen. Söker lite råd därför! Jag är gravid i vecka 32 med grym foglossning, min dotter lär sova när vi byter från kvällståget till nattåget. Jag har en stor väska med hjul och en sulkyvagn med mig plus dotterns lilla ryggsäck med pyssel, men den går ju att sätta fast på hjulväskan el vagnen. Hur skulle ni göra för att lättast ta er från ena tåget till andra? Det är mest på- och avstigningarna jag oroar mig för. Är det ofint att be nån stackare som sitter i närheten om hjälp att få av väskan?

• Svar på tråden Byta tåg, men hur är det fysiskt möjligt?
  • sirisdotter

Hade nog varit smidigare om du haft packningen i ryggsäck.   Och självlart kan man be folk på perrongen om hjälp.   Se till att inte ha några värdesaker i det bagaget du inte klarar själv.   Det brukar vara högtalarutrop på Stockholms Central,  och i Göteborg om att man ska passa sig för dem som erbjuder hjälp med bagage,  tror jag.  "Hjälpsamheten"   kan vara ett sätt att komma över andras prylar.

• Min egen

Nej! Fråga! Folk kommer inte säga nej! Annars kan du be konduktören :)

• sirisdotter
    Min egen skrev 2012-11-04 23:27:44 följande:
    Nej! Fråga! Folk kommer inte säga nej! Annars kan du be konduktören :)
    Såg ikväll de regler SJ har betr.  bagage i annan tråd.   Personalen är INTE skyldiga att hjälpa till med bagage;  var och en får ta med på tåget så mycket bagage som  man klarar själv.

Barnet kan väl ha sin lilla ryggsäck på ryggen,  antar jag. 
  • Johans Pillerill
    sirisdotter skrev 2012-11-04 23:27:41 följande:
    Hade nog varit smidigare om du haft packningen i ryggsäck.   Och självlart kan man be folk på perrongen om hjälp.   Se till att inte ha några värdesaker i det bagaget du inte klarar själv.   Det brukar vara högtalarutrop på Stockholms Central,  och i Göteborg om att man ska passa sig för dem som erbjuder hjälp med bagage,  tror jag.  "Hjälpsamheten"   kan vara ett sätt att komma över andras prylar.

Ryggsäck är tyvärr fysiskt omöjligt med fogarna, provpackade så först :) nä, biljetter, pengar etc har jag inte i väskorna är väl medveten om "hjälparna". Hjulväskan innehåller kläder och dotterns kudde som hon vill ha i sovvagnen sen och ryggsäcken är proppad med pennor, ritblock och lite ätbara mutor som förhoppningsvis håller henne sysselsatt den sträcka vi sitter upp. Hade det inte varit för foglossningen hade jag kunnat ta barnet på ena armen och lyfta ut väskan och vagnen med andra... Men nu är bara barn en kamp att lyfta.
  • Indiansommar

Du lyfter av barnet och vagnen först, sedan väskan? Folk brukar vara hjälpsamma när de ser en höggravid med vagn & väskor och hjälpa till!

• Johans Pillerill
    sirisdotter skrev 2012-11-04 23:32:24 följande:
    Såg ikväll de regler SJ har betr.  bagage i annan tråd.   Personalen är INTE skyldiga att hjälpa till med bagage;  var och en får ta med på tåget så mycket bagage som  man klarar själv. Barnet kan väl ha sin lilla ryggsäck på ryggen,  antar jag. 

Lilla ryggsäcken är inget problem egentligen... Den går att fästa på hjulväskan om dottern sover, annars har ju hon den på sig. Här i stan finns tågvärdar man kan be om hjälp (fast nu får vi hjälp ombord av maken) men de tillhör inte sj, tänkte det kanske finns liknande i Sthlm? Har aldrig behövt hjälp innan så det känns bara genant :) men det löser sig nog... I värsta fall kastar jag av väskan, det är ju en redig modell så den överlever nog ;) ombord samma sak, hutta in på tåget bara och sen lämna barnet i vår kupé (bokat egen) och gå tillbaka och hämta väska vid ingång...
  • sirisdotter
    Johans Pillerill skrev 2012-11-04 23:41:54 följande:

Lilla ryggsäcken är inget problem egentligen... Den går att fästa på hjulväskan om dottern sover, annars har ju hon den på sig. Här i stan finns tågvärdar man kan be om hjälp (fast nu får vi hjälp ombord av maken) men de tillhör inte sj, tänkte det kanske finns liknande i Sthlm? Har aldrig behövt hjälp innan så det känns bara genant :) men det löser sig nog... I värsta fall kastar jag av väskan, det är ju en redig modell så den överlever nog ;) ombord samma sak, hutta in på tåget bara och sen lämna barnet i vår kupé (bokat egen) och gå tillbaka och hämta väska vid ingång...
    Har sett anslag på Stockholms Central med telefonnummer till ett företag som hjälper till med bagage.  Försök ta reda på det telefonnumret i förväg att ha tillgängligt i värsta fall.
  • Johans Pillerill
    Indiansommar skrev 2012-11-04 23:39:33 följande:
    Du lyfter av barnet och vagnen först, sedan väskan? Folk brukar vara hjälpsamma när de ser en höggravid med vagn & väskor och hjälpa till!

Ja, men jag är så hönsig nu med alla hormoner :) tänk om någon tar barnet medan jag vänder mig om för att hämta väskan, eller om tåget kör när jag är inne för den och barnet är ensamt utanför... Då slänger jag hellre väskan innan och behöver aldrig vara på andra sidan tågdörren från dottern :) men sant, förhoppningsvis är folk hjälpsamma :)
  • Indiansommar

hihi! Ja, men du kan väl ställa både väskan och vagnen vid dörren innan du hivar av sakerna? Det är väl inte så att du ska lämna barnet på perrongen och sedan gå tillbaka in genom hela vagnen och tillbaka? Väskan kan du väl i god tid ställa ut vid dörren så är det ju bara ett steg ner! Så sent på kvällen är det väl inte jättemycket folk på perrongerna heller?
    Lycka till! 

• Min egen

Sirisdotter, ne dom har inga skyldigheter, men dom brukar vara snälla. Dom kan åtminstone passa vagnen medan man själv tar ner väska t ex.

När jag har varit ute och rest tåg med bebis och bagage fick jag alltid hjälp. Ibland bad jag om den dock. Inga problem :)

Lycka till på resan!

• sirisdotter
    Min egen skrev 2012-11-05 09:42:55 följande:
    Sirisdotter, ne dom har inga skyldigheter, men dom brukar vara snälla. Dom kan åtminstone passa vagnen medan man själv tar ner väska t ex.

När jag har varit ute och rest tåg med bebis och bagage fick jag alltid hjälp. Ibland bad jag om den dock. Inga problem :)

Lycka till på resan!
    Minns inte heller några problem.  Dock,  alla organisationer blir mer och mer slimmade.    SJ  har numera  lönsamhetskrav på sig,  de slutar snart att sälja biljetter på tåg exempelvis.  Nyligen var det stora problem på en tågresa jag var med på med rullstolsburen resenär,   liften för rullstolar var ur funktion.

Har för mig att barnbarnets föräldrar bestämde sig för att aldrig mer ta med vagnen efter en tågresa   för ett par år sedan.  Ville bara förvarna Ts om att  tågpersonalen inte är skyldiga att hjälpa  alla  passagerare i alla vagnar som har med mer bagage än de klarar själva.
  • CallGirl

Fälla ihop sulkyn och sätta den på väskan. Väck barnet och låt barnet gå själv till nästa tåg.

• Maggimou

Jag gjorde desamma rätt nyligen.

Jag tog reda på exakt vart jag skulle, innan jag gick av. Släpade fram allt till dörren i god tid. Höll hela tiden i barnet, gick av först och bad om hjälp med väska och vagn. Alla ska ju typ av i Sthlm.
    Sen tog jag barnet i handen, lade väskan i vagnen och lät barnet gå. (om barnet är vaket då..) In i hissen och vidare. Bad om hjälp vid nästa perrong.

Blev förvånad ändå hur hjälpsamma folk är. De frågar och erbjuder sin hjälp hela tiden.

Lycka till!

• Paincake

Sånt ordnar sig. Jag har rest  med 2,5-åriga sonen, gravid i med foglossning i v 35. Folk är oerhört hjälpsamma bara man vågar be om hjälp.

Jag hade med mig en resväska, en sulky, skötväska + bilbarnstol och det funkar. Jag såg till att sätta sonen väl fastspänd i sulkyn och få hjälp av med honom först. Därefter lyfte jag av bilstol och väskor (lås hjulen på sulkyn när vagnen står på perrongen!). Sen är det bara att börja traska, långsamt, långsamt.

Ett tips är att boka en plats nära handikapplats. Dvs, inte själva handikapplatsen utan den som går att boka i anslutning till den. Då har du nära till skötbord och lite extra utrymme. Ladda ner lite barnappar till telefonen - det är guld värt! 

lycka till! 

• sirisdotter
    Maggimou skrev 2012-11-05 10:22:50 följande:
    Jag gjorde desamma rätt nyligen.

Jag tog reda på exakt vart jag skulle, innan jag gick av. Släpade fram allt till dörren i god tid. Höll hela tiden i barnet, gick av först och bad om hjälp med väska och vagn. Alla ska ju typ av i Sthlm.
    Sen tog jag barnet i handen, lade väskan i vagnen och lät barnet gå. (om barnet är vaket då..) In i hissen och vidare. Bad om hjälp vid nästa perrong.

Blev förvånad ändå hur hjälpsamma folk är. De frågar och erbjuder sin hjälp hela tiden.

Lycka till!
    Väskan i vagnen tänkte jag mig också vore smidigare än vagnen på väskan,  men vet ju inte vilka prylar ts har.
  • Johans Pillerill

Tack för många svar! Uppskattas!! Vagnen kommer inte rymma väskan, då jag hellre sätter trötta barnet där väl fastspänd mellan tågen och slipper risken att hon rusar iväg i nåt bus :) hon är i härligaste trotsperiod nu och hittar på lite dumheter (älskar att springa och gömma sig) även om hon är lättsam och lyssnar och håller handen 90% av tiden när hon måste, vågar inte chansa :) Hade inte ens tagit med vagn om det inte vore för tågbytet, vi har riktig vagn att låna när vi kommer fram. är en sån hård kabinväska med hjul så den är lätt att dra efter sig. Äh, det löser sig nog :) man kommer väl på ett sätt, snart dags att åka och då har man inte mycket val än att lösa det :) ang att boka platser nära handikapp så tar jag med det till nästa resa, har redan bokat nu och precis hämtat ut och insett att vi inte fått platserna bredvid varandra på sträckan Skåne-Sthlm... Så jag kommer ändå plåga mina medresenärer med att byta plats så då kan jag ju vara extra jobbig och be om väskhjälp samtidigt ;)

• Maggimou
    Johans Pillerill skrev 2012-11-05 12:23:34 följande:
    Tack för många svar! Uppskattas!! Vagnen kommer inte rymma väskan, då jag hellre sätter trötta barnet där väl fastspänd mellan tågen och slipper risken att hon rusar iväg i nåt bus :) hon är i härligaste trotsperiod nu och hittar på lite dumheter (älskar att springa och gömma sig) även om hon är lättsam och lyssnar och håller handen 90% av tiden när hon måste, vågar inte chansa :) Hade inte ens tagit med vagn om det inte vore för tågbytet, vi har riktig vagn att låna när vi kommer fram. är en sån hård kabinväska med hjul så den är lätt att dra efter sig. Äh, det löser sig nog :) man kommer väl på ett sätt, snart dags att åka och då har man inte mycket val än att lösa det :) ang att boka platser nära handikapp så tar jag med det till nästa resa, har redan bokat nu och precis hämtat ut och insett att vi inte fått platserna bredvid varandra på sträckan Skåne-Sthlm... Så jag kommer ändå plåga mina medresenärer med att byta plats så då kan jag ju vara extra jobbig och be om väskhjälp samtidigt ;)
  • Johans Pillerill

Kan meddela att det gick väldigt bra, vi har bäddat ner oss i vår sovkupé nu :) en kille hjälpte mig att komma av med stora väskan medan jag tog resten och ombord tog en trevlig kvinna stora väskan och dottern var vaken så hon kunde kliva på själv när jag lyft henne till nedersta trappsteget. Konduktören var en surplutt men vad gjorde väl det med trevliga medresenärer? :) tack till er ifall ni läser!

• Johans Pillerill

Mellan tågen agerade jag mindre tåg själv då jag hakade fast väskan med hjul bakom dotterns lilla väska som satt fast bak på vagnen där barnet satt och sjöng lille katt så det ekade i hela Sthlm central... Gick bra tills vi skulle upp till vårt spår för hissen var trasig, men barnet gick själv i trappan och jag släpade alla saker upp, det gick bra :) Tur det inte var rulltrappa för då hade nog inte min teknik fungerat lika bra ;)

• xena001

Jag reser 120 mil en gång varannan månad med min dotter sen hon föddes! Med resväska, barnvagn, bilbarnstol osv! Var jätte nervös första gången också byte i Stockholm! Men det finns alltid någon som hjälpe till! Jag har aldrig åkt utan att någon frågat om dom ska hjälpa mig, till och med konduktören kom fram och fråga om hon skulle komma när vi var framme för att hjälpa mig av! Så det blir inga problem! Folk är så hjälpsamma att det inte går att förklara :)

Svar på tråden Byta tåg, men hur är det fysiskt möjligt?