• Åsa

Skolans ansvar??

Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:03:26 följande:
    var står det att man inte får det å andra sidan?
    du vet, det är ganska mycket i verksamheten som inte står explicit...

nej, i det här fallet borde skolan kallat till möte för att diskutera "Idas" svårigheter istället för att låta det gå så långt.

Det är ganska många år som läxor inte nämns i skollagen. Den forskning som finns visar för övrigt inte på något entydigt positivt resultat av läxor (de som har mest nytta av dem är de som redan kan). 

JAG kan inte riktigt se varför skolan i första hand skulle kalla till möte(!?) med föräldrar för att diskutera att man inte lyckats bibringa barnet de kunskaper som hör till nivån.  Mer relevant borde vara att tillföra resurser på barnets arbetsplats.

TS verkar iofs höra till de föräldrar som tycker det är läxor är en bra arbetsmetod och att hon ska hjälpa till med dem - vad hon reagerar på är andra saker - men faktum är ju att det finns föräldrar som saknar kapacitet att hjälpa barnen med läxor, oavsett sin inställning till dem. 
  • Åsa

OT Det finns inget förbud mot läxor i Skollagen (som är så kort att vem som helst kan läsa den), det finns heller inget stöd för dem. Det är inte förbjudet att ge läxor, men läraren har inte heller något regelstöd för att kräva att eleven gör dem.

Vad jag tycker är mest tveksamt är inte om föräldrar tycker det är jobbigt eller ej utan att det faktiskt inte finns något vetenskapligt stöd för att läxor generellt skulle vara en effektiv arbetsmetod. Jag tycker nog att åtminstone den offentliga sektorn ska försöka hålla sig till sådant det finns belägg för, inte till allmänt moralflum av typen "barnen måste lära sig att ta ansvar", "läraren hinner inte med alla barnen i skolan om inte föräldrarna hjälper till", "när jag var barn hade vi minsann läxor" etc.

I några förortsskolor har man tagit till alternativa vägar då man insåg att alltför många av barnens föräldrar saknade förmåga att ge stöd i skolarbetet (och pengar att betala läxhjälp...). Där har man infört tid i anslutning till schemat där barnen kan utföra skolarbete med tillgång till pedagoger. En alldeles utmärkt arbetsmetod vad jag kan förstå.     

• Åsa
    Anonym skrev 2012-11-07 14:06:19 följande:
    Det finns absolut stöd för att läxor främjar lärandet. Framförallt bygger läxor tidigt upp en vana som är absolut nödvändig att ha med sig till högre studier.

.

Den läxforskning jag läst, ex av Ingrid Westlund, har inte funnit enhetligt stöd för det påståendet. Den senare talar om att använda metoden genomtänkt och selektivt. I studier som ändå gjorts visas vissa fördelar, under vissa förutsättningar; under andra förutsättningar har det rentav motverkat lärandet.  Framför allt handlar det dock om en massiv kunskapsbrist; det är helt enkelt väldigt lite utvärderat i något större format som skulle ha ett vetenskapligt värde. Läxor ges av tradition, för att lärare och/eller elevernas föräldrar tycker att det skall så vara, inte för att de är påvisat effektiva.

Men har du tillgång till nyare uppgifter får du gärna hänvisa; tycker ämnet är intressant. 
Svar på tråden Skolans ansvar??