• Anonym (Nyfiken)

    Inför planerad graviditet!

    Hej!
    Jag är en träningsvan 1-barns mamma -hoppas på att bli gravid framöver. Idag ser min träning lite olika ut beroende på säsong: Har tänktmig att springa gbgvarvet på max 1:45 och har målet att göra seedningsloppet på MAX 45min (10km) och helst komma ner på milen sub40 under säsongen om jag inte blir gravid.. Just nu är det uppbyggnadstränings fas med focus på distanst i löpningen och en del annan träning så här kan en vecka se ut:

    Måndag: löpning 8-10km (anitngen återhämtande löpning eller tröskelträning beroende på hur kroppen känns)
    Tisdag: Intervall löpning på bandet + skivstång intervall (friskis svar på bodypump med 15min intervaller på slutet)
    Onsdag- vila
    Torsdag -10km + 10km (upp till 10+15km beroende på hur benen mår) i "lagom" tempo, ingen hård löpning
    Fredag: styrkepass i gymmet + ngn form av cardio tex dans, spinning, el indoorwalking
    Lördag: löpning ca 15km
    söndag skivstångspass + kortpass på bandet (för att få ur mjölksyran)

    Ibland byts ngt pass ut mot mer löpning.

    Efter nyåret kommer jag att succesivt lägga till mer fartträaning och minska på styrketräningen.

    Kan all min träning påverka fertiliteten neg? Jag mår iövrigt bra av den, vilar X-tradagar vid behov -det uppstår ju ibland att man känner sig sliten och behöver återhämta sig.
    JAg är noga med kosten -äter regelbundet och mkt. mat kolhydrater, fett, proteiner. Samt Gainomax direkt efter passet (alt ngt billigare om jag är hemma är dock noga med minst 40gr kolhydrater+20gr proteiner. Minimi) Även godis etc på helger.
    Dricker lite vin på helgen, men ganska lite då alkohol sabbar träningen så!

    Så, vad tror du? Ändra ngt för fertilitetens skull?
    Regelbunden mens på ngn dag hit el dit.

  • Svar på tråden Inför planerad graviditet!
  • Anonym (Nyfiken)
    Träningsexpert Elmina skrev 2012-11-07 13:36:11 följande:
    Hej

    Jag har svårt att tro att din träning skulle påverka fertiliteten.

    Ät mycket gröna grönsaker, apelsiner, jordgubbar, baljväxter och fullkornsprodukter för folsyran

            

    Det är mat jag gillar, så det är lätt Utom fullkorn. Det ger löparmage, så tyvärr äts det i begränsad mängd..
    Äter även extra vitaminer med folsyra (ngt mindre än rek vid grav dock) och mkt järn för att "boosta" inför graviditet. I vanliga fall äter jag inte vitaminpiller: Det är en synnerligen onödig produkt om man inte har brist. Jag föredrar att se till att få i mig ordentligt från det jag äter istället!
Svar på tråden Inför planerad graviditet!