• michellemarabou

14 år och gravid!?

Shit, en stor grej har hänt! Jag har vart ihop med min kille sedan två år tillbaks (då var vi 12 båda två). Förra veckan då det var höstlov sov jag över hos en vän, mådde jätte illa, vi gick till centrum eftersom vi saknade smått och gott. Jag passade på att köpa graviditetstest från ica (hade typ spytt i två veckor varje morgon). När vi var hemma hos henne så testade jag testen (2 stycken), båda visade positivt, jag och min kompis blev så chockade. Aja, vi snackade lite om det, sedan så tittade vi på film. Nästa dag så skulle jag hem, jag smsade min kille om vi kunde ses, då träffades vi i parken, som tur var så var det tomt där. Jag berättade hela historien åt honom som var början av denna tråd. Han blev också helt chockad, han frågade då om hur det skulle bli, ifall vi skulle behålla barnet, men vi är inte 100%, så vi pratade lite och så, och igår var jag och min kille hos barnmorskan, jag var i vecka 6 (5+5). Är totalt stel, vet inte vad jag ska göra, har inte talat om det för mamma. Ska jag behålla barnet eller inte? Är jag för ung för det här? Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-05 21:41
    Känner mig huggen i hjärtat och helt krossad, det är bara min kompis och kille som vet om det här ( förutom ni som läser då ).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 17:10
    Hej igen!
    Jaa, jag pratade med min kille, och han sa åt mig att han tar det val som jag tar, efter skolan så gick jag och min kille hem till mig för att berätta det åt mamma.
    Vi pratade ett bra tag, mamma sa att vi (jag och min kille) ta beslutet med VÅR vilja, men hon kommer alltid att stå upp för oss, vilket val vi en tar, men jag och min kille funderar på att behålla det, ska på ultraljud med mamma och min kille nästa vecka, ska bli kul, och efter det tar vi vårt stora steg; avgöra ifall vi ska behålla det eller inte. Som sagt lutar vi oss mer mot att behålla henne/honom. ;)
    Tillägger mer när det hänt något! ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-07 17:56
    Jippie, idag så pratade min kille med sina föräldrar, och sedan så pratade våra föräldrar med varandra, och alla de tycker att vi ska välja det vi vill, de kommer att stötta oss vilket val vi än väljer. Jaa, jag och min kille tror nog att vi ska behålla barnet, men vi är inte hundra. pussochkram från michelle. ;*

• Svar på tråden 14 år och gravid!?
  • Kameleont

Måste bara skriva här jag med. Om det var jag skulle jag aldrig göra abort. Det är helt mot mina principer. Men alla gör sina egna val.
    Jag har alltid varit väldigt mogen för min ålder och skulle nog klarat av ett barn i din ålder. Saken är ju att man måste tänka på allting runtomkring. Jätteskönt att din pojkvän och din mamma stöttar dig.
    Allting kommer bli framskjutet, skolan och så. Antar att du kanske kommer bo kvar hemma ett tag till. Du måste lära dig ta så mycket mer ansvar än vad du redan gör. Barnet kommer vara beroende av dig och det är du och pappan som har största ansvaret. Om ni i framtiden kanske vill ut så måste ni hitta någon som ställer upp och är barnvakt. Det är ni som måste natta, mata, byta, det är eran sömn som blir störd. Vissa barn sover jättedåligt medan vissa sover jättebra. Om barnet blir sjukt är det ni som går till läkaren med det. Men nu när din mamma stöttar mycket så kanske hon är villig att hjälpa till, till saken hör att hon ibland kanske inte vill men har inte hjärta till att säga nej... Så man måste förstå att man inte kan utnyttja sina egna föräldrar när man får barn ung.
    Men jag är väldigt glad för eran skull om detta är något ni vill göra.
    Och nej det förstör inte ens liv att få barn tidigt, det skjuter bara fram det några år :)
    Men tänk så mycket glädje ni kommer ge och få tillbaka av ett barn.
    Har inte själv barn ännu (har längtat i snart 7 år, är 22 år nu) men snart kanske min sambo vill ha med:D

• V79

Bra att din mamma och din pojkvän stöttar dig. Jag kommer inte att skriva behåll eller gör abort utan ta tid på dig och tänk igenom beslutet noga och låt ingen annan fattat beslutet åt dig. Lycka till!

Bf 27/1-13
  • MrsHappy

jag är 19, var gravid i julas alltså när jag var 18 år.  För mig va abort en självklarhet. Ändå har jag och min sambo ett stort hus och han tjänar ca 50 000 i månad. Är man inte redo så är man inte det ,dessutom så ville jag njuta av vår relation först :) tänk efter noga, bakis och en unge? nej tack

• hannah1996

Hej Michelle, 

Jag är själv 16 år och fick för några veckor sedan reda på att jag är gravid. Vet att det skiljer 2 år mellan oss men det är ändå inte särskilt mycket, (jag är i alla fall ungefär lika som när jag var fjorton, kanske är lite mognare nu). Och jag har bestämt att jag vill behålla det här barnet, mina föräldrar säger att de kommer stötta och hjälpa till så mycket de kan osv, vilket är skönt. Men man vet ändå att de vill att jag ska göra abort, vilket ibland får mig att tveka. Men jag är nu 100% säker på att det kommer bli ett barn i sommar för mig. 

Så om du vill prata eller så så kan du skriva till mig. Skulle vara kul att ha det här att dela med någon, för det är ju inte riktigt någon av ens kompisar som förstår. Jag bryr mig inte om att du är yngre ifall du skulle tro det, vi är båda mitt i tonåren och allt vad det innebär.

Hoppas det går bra för dig, (det blev lite långt haha)
    Blir glad om du skriver till mig :)
     Kram på dig!

• michellemarabou
    michellemarabou skrev 2012-11-05 21:27:26 följande:
    Shit, en stor grej har hänt! Jag har vart ihop med min kille sedan två år tillbaks (då var vi 12 båda två). Förra veckan då det var höstlov sov jag över hos en vän, mådde jätte illa, vi gick till centrum eftersom vi saknade smått och gott. Jag passade på att köpa graviditetstest från ica (hade typ spytt i två veckor varje morgon). När vi var hemma hos henne så testade jag testen (2 stycken), båda visade positivt, jag och min kompis blev så chockade. Aja, vi snackade lite om det, sedan så tittade vi på film. Nästa dag så skulle jag hem, jag smsade min kille om vi kunde ses, då träffades vi i parken, som tur var så var det tomt där. Jag berättade hela historien åt honom som var början av denna tråd. Han blev också helt chockad, han frågade då om hur det skulle bli, ifall vi skulle behålla barnet, men vi är inte 100%, så vi pratade lite och så, och igår var jag och min kille hos barnmorskan, jag var i vecka 6 (5+5). Är totalt stel, vet inte vad jag ska göra, har inte talat om det för mamma. Ska jag behålla barnet eller inte? Är jag för ung för det här? Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-05 21:41
    Känner mig huggen i hjärtat och helt krossad, det är bara min kompis och kille som vet om det här ( förutom ni som läser då ).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 17:10
    Hej igen!
    Jaa, jag pratade med min kille, och han sa åt mig att han tar det val som jag tar, efter skolan så gick jag och min kille hem till mig för att berätta det åt mamma.
    Vi pratade ett bra tag, mamma sa att vi (jag och min kille) ta beslutet med VÅR vilja, men hon kommer alltid att stå upp för oss, vilket val vi en tar, men jag och min kille funderar på att behålla det, ska på ultraljud med mamma och min kille nästa vecka, ska bli kul, och efter det tar vi vårt stora steg; avgöra ifall vi ska behålla det eller inte. Som sagt lutar vi oss mer mot att behålla henne/honom. ;)
    Tillägger mer när det hänt något! ;)
    Jippie, idag så pratade min kille med sina föräldrar, och sedan så pratade våra föräldrar med varandra, och alla de tycker att vi ska välja det vi vill, de kommer att stötta oss vilket val vi än väljer. Jaa, jag och min kille tror nog att vi ska behålla barnet, men vi är inte hundra. pussochkram från michelle. ;*
  • Ellan92
    michellemarabou skrev 2012-11-07 17:55:35 följande:
    good att din mamma tog deet bättre än min som höll på att sätta mig på gatan ;)
  • Mandiisen
    Ellan92 skrev 2012-11-07 17:59:34 följande:
    good att din mamma tog deet bättre än min som höll på att sätta mig på gatan ;)
    samma här, fyf*n vilket liv det blev :P
    17år och 2barnsmamma. Jonathan- 110805 & William- 130111 <33
Svar på tråden 14 år och gravid!?