Leva igen?
Hej....jag undrar när man som utförsäkrad o "nollad" får söka sjukpenning igen?
Hej....jag undrar när man som utförsäkrad o "nollad" får söka sjukpenning igen?
Hej,
Om du har haft tidsbegränsad sjukersättning, så kan du ansöka om sjukpenning i särskilda fall. Läs mer på länken till vår hemsida, se nedan.
Om du har haft sjukpenning max antal dagar samt att din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) har sänkts till noll kronor på grund av att du inte har återgått till arbete eller som arbetssökande. Då måste du börja arbeta och visa att avsikten är att arbeta minst sex månader framåt, för att kunna ansöka om sjukpenning igen.
Mer uppgifter finns att läsa i vår länk.
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/maximal_tid_sjukforsakringen/fa_sjukpenning_igen/
Hälsningar,
Sune, handläggare
Ok....men behöver man inte ha skyddat sin SGI då om man söker sjukpenning i särskilda fall?
Hej!
Du som har fått sjukersättning i maximal tid och som inte har någon sjukpenninggrundande inkomst eller en låg sådan (under 80 300 kronor) kan få sjukpenning i särskilda fall.
Du kan få sjukpenning i särskilda fall för det antal dagar som gäller för sjukpenning på normalnivå och sjukpenning på fortsättningsnivå, det vill säga 914 dagar.
Du kan få fler dagar med sjukpenning i särskilda fall trots att du fått maximalt antal dagar om du uppfyller kraven som gäller för att beviljas fler dagar med sjukpenning på normal- respektive fortsättningsnivå.
Förmånen betalas ut för alla dagar i veckan med högst 160 kronor per dag. Någon sänkning av beloppet sker inte efter dag 364.
Hälsningar
Lotta, handläggare
Hej!
Här kommer ett tillägg till tidigare svar som kanske förtydligar det här med SGI-skydd som du undrade över.
Man måste skydda sin rätt till sjukpenning i särskilda fall. Har man inte gjort det kan man inte få sjukpenning i särskilda fall om man skulle bli sjuk igen. Man skyddar sin möjlighet att kunna få sjukpenning i särskilda fall genom att arbeta, vara anmäld på Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete eller delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program, eller genom att med ett läkarintyg styrka att arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom.
Det har funnits en övergångsperiod när den nya regeln tillkom som innebär att:
De personer vars sjukersättning upphörde före den 1 juli 2012 måste skydda sin rätt senast den 1 juli.
De personer vars sjukersättning upphör efter den 1 juli 2012 måste skydda sin rätt direkt från och med dagen efter den dag då sjukersättningen upphör.
Hälsningar
Sigrid, handläggare
Tack för svaren....vill bara vara förberedd när jag söker ,så jag undrar....om jag blev utförsäkrad den 31/9-11....blev "nollad" den 31/1-12....skrev in mig på ABF den 1/4-12....började i en abetspolitisk åtgärd. den 1/6 -"26/9....skulle senare börjat en arbetsbedömmning,men blev sjukskriven.....tom 130202.....har jag rätt till sjukpenning av NÅGON form???
Hej! I detta forum kan vi bara ge generella svar på frågorna, har du frågor om ett specifikt ärende kan du kontakta oss på 0771-524 524. Hälsningar Gabriella, handläggare
Det har jag gjort....de ger mig olika svar....därför blir man lite frågande.....
Om jag frågar så här istället......vilka ersättningar kan man söka om man är nollad på SGI,deltagit i ABFs arbetspolitiska program,men är sjukskriven av läkare???
Hej!
Det är svårt att svara på dina specifika frågor på detta forum. Om du ringer till vårt Kundcenter på telefon 0771-524 524 så kan vi be en handläggare som arbetar med dessa frågor att kontakta Dig för att gå igenom din situation .
Hälsningar
Malin, handläggare
Hej igen.....som jag sa innan....jag har pratat med TRE olika "experter" o de säger olika saker alla tre....nu undrar jag....vem kan lagen riktigt?
Borde inte vara så svårt att svara på det sista inlägget,då det inte var "privat"....jag försöker igen.....vad kan man söka för ersättningar då man är "nollad " av FK,deltagit i ABFs arbetsmarknadspolitiska program,men är sjukskriven av läkare.....??
Misstänker starkt att det ligger en hund begraven.....eftersom man får tre olika svar när man frågar om sitt ärende.....
Den nya regeln som trädde i kraft nu i 1 juli....borde ge fler sjukpenning igen o jag tror att det är så också....men någon försöker mörklägga det......inte bra!!!
Hej!
Det är dessvärre väldigt svårt att ge ett riktigt bra svar, då det kan vara olika från fall till fall. Här på
detta forum har vi bara möjlighet att svara generellt.
Svaren finns här ovan. Sedan beror det på om allt stämmer på dig eller inte. Vill du vara helt säker så är det bäst att ringa kundcenter där vi kan diskutera ditt enskilda ärende och följa vad som har varit för just dig hela vägen och se vad du kan söka.
Sjukpenning i särskilda fall KAN vara ett alternativ för dig. Vid ansökan prövas din rätt till detta.
Man måste skydda sin rätt till sjukpenning i särskilda fall. Har man inte gjort det kan man inte få sjukpenning i särskilda fall om man skulle bli sjuk igen.
Man skyddar sin möjlighet att kunna få sjukpenning i särskilda fall genom att arbeta, vara anmäld på Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete eller delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program, eller genom att med ett läkarintyg styrka att arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom.
Det har funnits en övergångsperiod när den nya regeln tillkom som innebär att:
De personer vars sjukersättning upphörde före den 1 juli 2012 måste skydda sin rätt senast den 1 juli.
De personer vars sjukersättning upphör efter den 1 juli 2012 måste skydda sin rätt direkt från och med dagen efter den dag då sjukersättningen upphör.
Vi kan dessvärre inte vara tydligare än så här när det bara är tillåtet med generella svar.
Hälsningar
Ida, handläggare
Hej igen....jag undrar var någonstans ni hittar texten "De personer vars sjukersättning upphörde före den 1 juli 2012 måste skydda sin rätt senast den 1 juli.
De personer vars sjukersättning upphör efter den 1 juli 2012 måste skydda sin rätt direkt från och med dagen efter den dag då sjukersättningen upphör."....??
Hej,
I vägledningen 2004:2 version 19 "Sjukpenning och samordnad rehabilitering" paragraf 3.3.2 kan du läsa texten:
www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning_2004_02.pdf
I december 2011 skickades ett informationsbrev till alla som under perioden januari 2010-april 2012 fick slut på tidsbegränsad sjukersättning. I brevet fanns information om sjukpenning i särskilda fall och hur man skyddar sin rätt till sjukpenning. En påminnelse skickades ut under vecka 23 med bland annat information om att man från och med 1 juli måste skydda sin rätt att få sjukpenning i särskilda fall vid framtida sjukfall.
Hälsningar,
Anna, handläggare