• Janniiike

Tips för extremt dåligt immunförsvar?

Jag undrar om det är nån som kan ge mig tips på huskurer, receptfria tabletter, motion och mat m.m som tydligt kan stärka ens immunförsvar? Mitt immunförsvar har alltid vatt hemskt dåligt antagligen pga att jag har för lite glamaglobolin A i kroppen och har väldigt känsliga slemhinnor. Jag blir smittad av precis ALLA som är sjuka och då speciellt om dom är förkylda! Minsta lilla nån är förkyld på en fest, i affären, på kalas, middagar m.m så vet jag att jag kommer bli sjuk strax efter jag stött på den förkylda. Tråkigt nog kan vänners förkylningar va väldigt lätta, men när jag blir smittad slår det på riktigt hårt. Jätte snorig, täppt, ont i halsen, ont i magen, illamående, huvudvärk, jätte hängig och extrem hosta! Varar den i 5 dagar hos andra så sitter den på mig i 2 veckor & då åker jag på en ny förkylning nästan varje månad. Så man kan säga att jag är sjuk halva året om med jobbiga förkylningar. Så vad kan jag göra för att slippa ha de så här? Jag smittas mkt lättare än min dotter på 1 år (som tur är). Min pojkvän får verkligen INGEN av mina förkylningar då han tvärtom har super bra immunförsvar. Jag lider även av IBS och dyspepsi som ganska ofta ger mkt problem. Jag är arbetslös och mammaledig, men fasar över när jag ska börja jobba och kommer va tvungen att sjukanmäla mig så mkt. Kan man på nått sätt få hjälp med det? Tack på förhand för svar. :D

• Svar på tråden Tips för extremt dåligt immunförsvar?
  • Tysan

jag har alltid ätit ingefära sedan jag var liten. är aldrig sjuk. men sen vet jag ju inte om det beror på det eller att jag har bra immunförsvar. äter det antingen i maten eller så tar jag bara en liten färsk bit o tuggar på det. har jobbat på förskola i 8 år och har aldrig varit sjuk.

• Tysan

om du äter omega 3 så ska du också äta 6 och 9 tror jag nån har sagt till mig.

• kanske en till

Jag brukar boosta genom att ta ett litet glas varmt vatten/the med lite ingefära, kanel, gurkmeja, citronjuice och lite cayennepeppar. D-vitamin samt "Mighty greens" tar jag nästan dagligen och blir väldigt sällan sjuk (jobbar i skolan och har två småbarn hemma).

• Janniiike

Åh de ska jag absolut testa. Och även ingefära färskt! :D jag kan inte jobba med barn alls. Har vatt vikare ett tag men jag blev sjuk efter varje gång jag hade jobbat, om de så bara va en timme. Så de fick jag hålla mig ifrån helt. Jobbar nu ist extra som vaktmästare på ett dagis. Haha. Utomhus. :D

• MissLovely

Hej, prova mältat havre (spc-flakes) finns på hälsokosten. Probiotika i kapselform, även det på hälsokosten. EN omega 3 tablett gör varken till eller från. Du måste ta minst maxdosen, jag blev  rekomenderad dubbel maxdos i 12 veckor och sedan maxdos efter det. Kostar som fan, men det gör sjukskrivning också...En multivitamintablett skulle nog inte heller skada.
    Sen skulle jag så långt det är möjligt utesluta socker och vete ur kosten. 

Men framförallt måste du ta tag i roten till det onda, som verkar vara stressen i ditt fall. Köp en billig dvd på tex. tradera med meditation eller yoga som du kör varje dag.

Du ska inte behandla symptomen utan orsaken, om du vill bli av med problemen på lång sikt. 

Har man inte ordning på magen så fungerar inte immunförsvaret så att vara noga med vad man stoppar i den är prio ett skulle jag säga :) 

• R Franklin
    The Riddler skrev 2012-11-09 14:31:12 följande:
    Stressar du mycket? Stress kan göra sig med sårbar för sjukdomar och har en negativ påverkan på ditt immunförsvar. 
    Det där är en myt!

Lyssna gärna på det lysande avsnittet av Skeptikerpodden där Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi, tar död på vanliga myter om kroppens egna självförsvar: immunsystemet.

skeptikerpodden.se/2011/02/immunforsvaret/
  • Bella8

Vad menar du exakt att ditt immunförsvar är dåligt? Har det konstaterats på Immunbristenheten?

Är du sjuk ofta och inte står emot alla vanliga dagisbakterier som Moraxella, Hemophilus och diverse uutan att bli riktigt sjuk och kräva antibiotika innan det går över så anser jag att du ska begära prover och se ifall du eventuellt faktikst hare en riktig immunbrist. Har du haft många antibiotikakurer under ett år så borde din husläkare ha reagerat och sett till att ta detta på dig: IgA, IgG, IgM, IgE och dessa kan påvisa ifall du har en riktig immunbrist som på sikt kanske kommer att kräva att du får Gammaglobulin genom sprutor...

Jag har själv fått konstaterat en vanligt immunbrist som heter IgA och just denna har alltså gjort att jag är mycket mottaglig för de vanligaset dagisbakterierna och kan inte bekämpa dessa själv utan antibiotika. Har man en sådan konstaterad så får man gå på en kontinuerlig kontroll på Immunbristenheten på KS och alla blodvärden följs upp då man på sikt, kommer att behöva Gammaglobulin för att minska risken för svårare komplikatoner som lunginflammationer och liknande... Än så länge ligger mina prover lika som för 1,5 år sedan men börjar de röra sig mot sämre så reagerar de direkt där...

Jag försöker klara mig utan antibiotika men vintertid mellan oktober-mars är det supertufft och förra året tror jag jag hade minst 3-4 antibiotikakurer på en vinter...

Som sagt, kolla dessa blodprover om du har svårt att klara av enkla dagisbakterier...

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • Janniiike

Misslovely: Jag äter 1 omega 3 tablett per dag, men då ska jag absolut kolla upp hur mkt mer jag kan ta så det gör nytta. :D

Bella8: usch stackare o behöva ha de så. Definitivt värre än mitt. Jag började på en utredning av mitt immunförsvar och där såg dom glammabrist, men blev gravid mitt i allt och då steg mitt immunförsvar jätte mkt och jag blev inte sjuk knappt en gång under hela graviditeten. Därför pausades utredningen o sen har de inte blivit att vi fått igång den igen. Under amningen började immunförsvaret gå tillbaka för att bli som vanligt när jag slutade. Jag tål inga dagissmittor m.m alls utan får dom direkt. Jag reagerar ochså myyycke starkare än andra när jag bli sjuk. Dock behöver jag inte äta antibiotika för att bli av med det utan det går oftast över själv på ca 2 v. Sen har jag doktorskräck så jag håller mig där ifrån så länge de bara går. Haha..

• Julle25y soon

Glammabrist är det så det heter? Intressant tråd för övrigt med goda tips och idéer nu har jag inte jättedåligt immunförsvar men intressant med tips. Lchf är bra för immunsystemet enligt vissa studier dock är det ju något man skall vilja själv. Har ett medelmåttigt immunförsvar och det kändes bättre av Lchf.

Svar på tråden Tips för extremt dåligt immunförsvar?