• Anonym (osäker)

    jag behöver få några saker förklarade en gång för alla!

    Hej

    Det är några saker som jag undrar över och hoppas att du kan hjälpa mig.

    Jag har börjat träna på ett gym för att få bort de sista graviditetskilona. Jag är ca 172 cm lång och väger just nu 79 kg. Jag hoppas att styrketräningen ska få mina muskler att jobba så att till slut fettet ska försvinna. Maten är jag jätteslarvig med, jag är medveten, jag vet hur viktigt det är med rätt kost i kombination med träning men så händer det att jag vissa dagar äter bara en måltid och det är runt kl 17 på eftermiddagen. jag är mammaledig men min älskling på 9 månader låter mig inte vila ens i en sekund.

    Nu om träningen..

    Jag har aldrig tyckt om att springa men ger mig på löpbandet springer i max hastighet 1 min och vilar 40 sek springer 1 min och vilar 40 sek och så håller jag på i 6-10 min beroende på hur mycket jag orkar. Jag blir uppvärmd. Är det ett bra sätt att värma upp? eller är det bättre att bara jogga i ca 10 min? Gör det mer nytta om man springer på max hastighet?

    Jag gillar att styrketräna. Min styrka är i armarna. Jag har tidigare försökt göra flera repetitioner med lagom tunga vikter för att orka göra flera repetitioner men nu har jag börjat ta tunga vikter och gör så många repetitioner som jag orkar. Vilket är bättre - få repetitioner med tunga vikter eller flera repetitioner med lättare vikter? 
    vad är det som händer med musklerna när man tränar med tunga vikter och få repetitioner? vad händer med musklerna när man har tränat och streckat/inte streckat? 

    Om man gör plankan varje dag 2-3 ggr - efter hur lång tid kan man börja se resultat? Min mage är stor och den blir bara större när jag har ätit och druckit och det känns inte bra.  

    När jag går och tränar så gör jag allt jag kan och efter 30-40 min har jag ingen ork kvar. Det resulterar i träningsvärk i två tre dagar efteråt men det känns bra. Jag blir påmind om att jag har tränat.
    Kan man träna med träningsvärk? kan man göra samma övningar som jag gjorde när jag fick träningsvärk?

    Jag hoppas verkligen att du kan förklara dessa sakerna för mig. jag är så förvirrad efter att ha läst massa på nätet och lyssnat på folk i min omgivning. alla säger olika.

    hälsningar

     

  • Svar på tråden jag behöver få några saker förklarade en gång för alla!
  • Träningsexpert Elmina

    Hej

    Det bästa du kan göra är att variera löpningen, kör på som du gör ibland men varva med långsammare hastighet och längre distanser.

    Är du van styrketränare rek jag hellre tungt och få rep,då påverkar du muskleuppbyggnaden mer men återigen är variation bra. Flera rep tränar snarare upp uthålligheten i musklerna och inte volymen.

    Det är svårt att säga när man av plankan får resultat, mina klienter brukar känna sig starkare efter ett par veckor och tajtare efter ytterligare att par veckor, men det är många faktorer som spelar in som stress, sömn och kost.

    Det är bra att köra korta och intensiva pass, du kan gott träna med lite träningsvärk. Se dock till att värma upp ordentligt. har du vilat två dagar kan du oftast köra samma övningar             

    Hör av dig om något fortarande inte är klart fför dig!   

      


  • Anonym (osäker)

    tack så jättemycket för svaret! Glad Nu vet jag hur jag ska fortsätta träna! 

Svar på tråden jag behöver få några saker förklarade en gång för alla!