• bonaqua2012

Varmaste landet/platsen i Europa året om?

Försöker hitta ett land/plats som man kan få längre sommar på.

Jag pratar inom Europas gränser, med andra ord så räknas inte Kanarieöarna med.

Så länge det är som kallast runt 10-15 grader så överlever jag, men jag vill inte ha som Sverige -20.

Jag söker en plats där det är rörelse året om. Restauranger öppet, folken ute och rör på sig. Hav och berg. Underbart vatten som är RENT, som t.ex Kroatien där man kan simma ut och se ner 5-10 meter och se botten.

Ett litet paradis för att komma bort 4-6 månader varje år.

Mellan perioderna September/oktober till Mars/april.

Alla tips och förslag är välkomna.

Såklart skall folket vara trevliga och inte obehagliga där man är.

Svåra krav? kan så vara, men stället finns där ute, men jag har inte hittat det än :/

Tack för din tid

Är detta framtiden? -----> www.citypant.se
  • Svar på tråden Varmaste landet/platsen i Europa året om?
  • isis bianco

Jag hade satsat på området kring Malaga i södra Spanien. En del som bor halva året där och därför är inne på samma "livskvalitet" som ni

• bonaqua2012
    martini bianco skrev 2012-11-07 15:31:46 följande:
    Jag hade satsat på området kring Malaga i södra Spanien. En del som bor halva året där och därför är inne på samma "livskvalitet" som ni
    har du någon bekant man skulle kunna få skicka e-post till? så man kan få lite mer info och hur allt är där väl på plats:)
  • ModestyB

Det är för kallt för bad och shorts i hela Europa under midvintern. Vi har letat. Vi har gett upp. Vi hänger i Florida istället.

• bonaqua2012
    ModestyB skrev 2012-11-07 16:28:01 följande:
    Det är för kallt för bad och shorts i hela Europa under midvintern. Vi har letat. Vi har gett upp. Vi hänger i Florida istället.
    mja, fast med en egen pool och uppvärmning så tror jag det kan vara relativt skönt.

Mest för att ha ett ställa att åka bort till för att slippa extrema kylan.
    Aldrig varit jätte mycket för att bada i hav heller :)
  • isis bianco
    bonaqua2012 skrev 2012-11-07 16:24:31 följande:
    har du någon bekant man skulle kunna få skicka e-post till? så man kan få lite mer info och hur allt är där väl på plats:)
    Nej, ingen jag känner personligen. så tyvärr!
  • Kjell2
    bonaqua2012 skrev 2012-11-07 16:25:27 följande:
    är det liv och rörelse på Ön Kreta året om?

De alra flesta ställen i sydeuropa går ner på sparlåga under vintern. Huvudelen av turisterna försvinner och det som är kvar är PRO-gängen i sina byar.
  • vcent

I södra spanien så kan man nästan säga att en bra vinter är som en inte jättebra svensk sommar.

Fast havet är nerkylt, så inte några 30° i vattnet inte, snarare 10-15°... vilket är vad svenskar ändå brukar bada i i början av sommrana;)

Dock kan det med det kalla vattnet komma kyliga vindar, det kommer regn och kan bli stormigt... så ja, en hyfsat normal svensk sommar med andra ord????

Dock kan jag säga att all turistverksamhet är mer eller mindre inte exosterande under vinterhalvåret.

Fun fact: hade en utbytesstudent från Valls i katalonien (ganska långt norr ut alltså) å han skulle komma hit i maj. Veckan innan han kom hade det snöat här, veckan när han kom var det värmebölja i sverige (alltså ingen big deal för honom då men för svenskarna)... men i alla fall så sa jag att vädret kunde va vad som helst från snö till sol och 15-20°... å han bara ?så jag ska ta med mig min vinterjacka?? Å jag sa ?kan va smart?.... han tog med sig sin vinterjacka..... men asså... jag har aldrig sett en så tunn sommarjacka i sverige???????? dock tyckte han ändå det var kyligt när det var 15°. Så synen.... 10 spanjorer i långbyxor och jackor.... 10 svenskar i shorts och t-shirt.

Svar på tråden Varmaste landet/platsen i Europa året om?