• Anonym (snusaren)

Ammar min åttamånaders och snusar...

Skit. 

Jag har ramlat ner i mitt snusberoende igen. Jag slutade samma stund som vi blev gravida, precis som förra graviditeten. Höll upp ända till i lördags när jag (dum som jag är) tog en portionssnus av sambon. Sonen är åtta månader, glad och underbar, älskar att amma och jag gör det samma. Amningen är outstanding, jag avgudar våra stunder (allt som oftast iaf).

Ändå snusar jag alltså igen. Dum som ett spån. Jag vet. Försöker minimera snusintaget, tar en efter amningarna, men eftersom han vill amma så ofta trots lite gröt och mat så är det inte alltid det går lång tid efter snusande som jag ammar. 

Jag läste Marit Olanders inlägg på amningsbloggen att snusare och rökare också är (m)ammor, och att det inte är skäl att lägga ner amningen trots nikotinet, men jag kan inte förlåta mig själv. Jag är påläst och vet hur idiotiskt det är ändå. Har läst forskningsrapporter om hur ammade barn till rökande mödrar sover kortare stunder, och har tillräcklig medicinsk kunskap från universitet för att inse hur giftigt nikotin är. Försökte sluta amma, men det vill jag ju inte. Jag låter som en riktig egoist, jag vet. Jag har mått dåligt länge, och börjar komma på fötter igen, har haft minimalt med tålamod med vårt äldre barn och sambon länge, men med snuset är jag en relativt harmonisk och trevlig (tom bra!) mamma och sambo igen. Paradoxalt nog, eftersom jag nu har konstant dåligt samvete och ågren över att jag matar min älskade minsting med nikotin.

Är jag totalt ensam? Jag behöver inte höra hur dålig mamma jag är, sådant är jag alldeles förträfflig på att berätta för mig själv ändå.

• Svar på tråden Ammar min åttamånaders och snusar...
  • Anonym (Jag med)

Jag har snusat under hela graviditeten.. Så jag är lite sämre än dig, men jag behöver ingen predikan för den har jag i huvudet varje kväll ändå.. Snusar förstås bara mini, ingen ursäkt, men jag tycker inte du ska skämmas ändå, vi "knarkare" är lite speciella..

• Mattias 81

Det här är väl ett tydligt exempel på att tobak inte är ett bruk utan ett missbruk.
    Som visar att det behövs enormt mycket stöd för att kunna komma ifrån det. 

• Anonym (Jag med)
    Mattias 81 skrev 2012-11-08 10:23:35 följande:
    Det här är väl ett tydligt exempel på att tobak inte är ett bruk utan ett missbruk. Som visar att det behövs enormt mycket stöd för att kunna komma ifrån det. 

Japp
  • Anonym (..)

Jag kämpade med rökningen istället. Fixade inte att sluta helt under graviditeten. Men tog sista dagen innan barnet föddes. Under amningen (ammade i 7mån) så rökte jag några gånger (fest) och då ammade jag inte alls på ett dygn efteråt, utan pumpade och slängde och gav ersättning istället. (ja, ersättning fanns med från början ändå)

Jag VET att det är riktigt illa att trycka i sitt barn nikotin, jag ångrar mig självklart. MEN, jag tycker denna jäkla hysteri kan läggas ner. Det hjälper ingen att hålla på och klaga och gnälla på de som röker/snusar, man kan inte sluta lättare för det.

Att jag slutade amma efter 7mån har helt andra orsaker. Men, började röka igen efter ca 9mån, blev fast med en gång. Slutade igen för ett par veckor sen. Vill inte falla för frestelsen igen. 

• Anonym (snusaren)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-11-08 10:20:09 följande:
    Jag har snusat under hela graviditeten.. Så jag är lite sämre än dig, men jag behöver ingen predikan för den har jag i huvudet varje kväll ändå.. Snusar förstås bara mini, ingen ursäkt, men jag tycker inte du ska skämmas ändå, vi "knarkare" är lite speciella..
    Det är så starkt och ihärdigt sug, helt sanslöst. Själv är jag inbiten 'generalare', så jäkla illa. 
    Anonym (..) skrev 2012-11-08 10:27:15 följande:
    Jag kämpade med rökningen istället. Fixade inte att sluta helt under graviditeten. Men tog sista dagen innan barnet föddes. Under amningen (ammade i 7mån) så rökte jag några gånger (fest) och då ammade jag inte alls på ett dygn efteråt, utan pumpade och slängde och gav ersättning istället. (ja, ersättning fanns med från början ändå)

Jag VET att det är riktigt illa att trycka i sitt barn nikotin, jag ångrar mig självklart. MEN, jag tycker denna jäkla hysteri kan läggas ner. Det hjälper ingen att hålla på och klaga och gnälla på de som röker/snusar, man kan inte sluta lättare för det.

Att jag slutade amma efter 7mån har helt andra orsaker. Men, började röka igen efter ca 9mån, blev fast med en gång. Slutade igen för ett par veckor sen. Vill inte falla för frestelsen igen. 
    Strongt att sluta! Bra jobbat!
    Mattias 81 skrev 2012-11-08 10:23:35 följande:
    Det här är väl ett tydligt exempel på att tobak inte är ett bruk utan ett missbruk.
    Som visar att det behövs enormt mycket stöd för att kunna komma ifrån det. 
    Verkligen. 

• Anonym

Försök tänka positivt. Om du kan hålla nere konsumtionen, alltså minska så är det superbra!
    Varje snus man drar in på är ju något positivt. Det är svårt att sluta tvärt, en del klarar av det, andra inte. Glad
    Jag har själv rökat och fastnade i ett beroende av Zonnic portionspåsar.
    Nu har jag varit nikotinfri sen vårt lilla ägg sattes in i mig 1/11-12.
    Vi gjorde mao ivf och jag hade extremt dåligt samvete för att jag inte förmådde mig att sluta förrän strax innan ägget sattes tillbaka. Det är tufft och jag säger inte att det är rätt att snusa/röka under graviditet/amning, men jag förstår att det är svårt att bryta gamla vanor. Kämpar själv varje dag för att inte gå o köpa nikotin, det som håller mig ifrån är ett litet ägg som vilar i mig och ger mig hopp om framtiden. Skulle aldrig utsätta äggiset för mina begär. Du är ingen dålig mamma! Hjärta

• Anonym (snusaren)
    Anonym skrev 2012-11-08 10:32:39 följande:
    Försök tänka positivt. Om du kan hålla nere konsumtionen, alltså minska så är det superbra!
    Varje snus man drar in på är ju något positivt. Det är svårt att sluta tvärt, en del klarar av det, andra inte. Glad
    Jag har själv rökat och fastnade i ett beroende av Zonnic portionspåsar.
    Nu har jag varit nikotinfri sen vårt lilla ägg sattes in i mig 1/11-12.
    Vi gjorde mao ivf och jag hade extremt dåligt samvete för att jag inte förmådde mig att sluta förrän strax innan ägget sattes tillbaka. Det är tufft och jag säger inte att det är rätt att snusa/röka under graviditet/amning, men jag förstår att det är svårt att bryta gamla vanor. Kämpar själv varje dag för att inte gå o köpa nikotin, det som håller mig ifrån är ett litet ägg som vilar i mig och ger mig hopp om framtiden. Skulle aldrig utsätta äggiset för mina begär. Du är ingen dålig mamma! Hjärta
    Grattis till äggisen! Underbart! & grattis til nikotinstoppet, bra jobbat!
  • Anonym
    Anonym (snusaren) skrev 2012-11-08 10:38:51 följande:
    Grattis till äggisen! Underbart! & grattis til nikotinstoppet, bra jobbat!
    Tack för din uppmuntran! Glad Det är inte lätt, jag förstår ditt begär efter snuset! Hade jag inte haft lilla ägget, så hade jag med all säkerhet fortsatt med nikotinet eftersom det "får mig i balans" och ger mig en viss trygghet när livet är i kaos. Vi kan bara göra vårt bästa och utgå ifrån det. Kämpa på du också!
    En dag är det din tur att sluta, den dagen kommer när du är redo. Lycka till! Hjärta
  • Anonym (Y)

Har har du en till i samma situation. Jag föll tillbaka i snusningen när lillan var fyra månader. Det började med att jag snodde en av min sambo då och då, och rätt som det var började jag köpa själv och missbruket var igång igen. Nu är lillan snart 10 månader och jag ser inte direkt att hon lidit av snusningen. Hon sover lite halvtaskigt och möjligtvis kan det ha med snuset att göra. Jag försöker verkligen begränsa konsumtionen och nu när hon dessutom äter mat och ammar mindre så har jag lite mindre dåligt samvete, men självklart är det inte bra. Men jag känner också att snuset varit en stor tröst för mig den sista tiden då vi genomgått vissa påfrestningar i livet, alltså jag blir en mer harmonisk människa och bättre mamma och sambo. Kanske tycks absurt men så är det.

• Anonym (Jag med)
    Anonym skrev 2012-11-08 10:32:39 följande:
    Försök tänka positivt. Om du kan hålla nere konsumtionen, alltså minska så är det superbra! Varje snus man drar in på är ju något positivt. Det är svårt att sluta tvärt, en del klarar av det, andra inte. Jag har själv rökat och fastnade i ett beroende av Zonnic portionspåsar. Nu har jag varit nikotinfri sen vårt lilla ägg sattes in i mig 1/11-12. Vi gjorde mao ivf och jag hade extremt dåligt samvete för att jag inte förmådde mig att sluta förrän strax innan ägget sattes tillbaka. Det är tufft och jag säger inte att det är rätt att snusa/röka under graviditet/amning, men jag förstår att det är svårt att bryta gamla vanor. Kämpar själv varje dag för att inte gå o köpa nikotin, det som håller mig ifrån är ett litet ägg som vilar i mig och ger mig hopp om framtiden. Skulle aldrig utsätta äggiset för mina begär. Du är ingen dålig mamma!

Vi gjorde också ivf.. Jag slutade vid den första insättningen, men när den misslyckades vart jag så nere och dum som började igen, det gick inte att sluta! Vad jag kunde göra va att börja med mini ist och de tycker jag är bra, inte tillräckligt, men ganska.. Bebisen växer som den ska plus några procent extra, men jag säger att den ångesten jag har ändå av att snusa är inget mot ångesten jag skulle få av att sluta tvärt.. Man blir ju som värsta knarkaren utan sitt fix, skakar och vibrerar i hela huden.. Usch va jag är kass!
  • Anonym
    Anonym (Jag med) skrev 2012-11-09 00:06:45 följande:

Vi gjorde också ivf.. Jag slutade vid den första insättningen, men när den misslyckades vart jag så nere och dum som började igen, det gick inte att sluta! Vad jag kunde göra va att börja med mini ist och de tycker jag är bra, inte tillräckligt, men ganska.. Bebisen växer som den ska plus några procent extra, men jag säger att den ångesten jag har ändå av att snusa är inget mot ångesten jag skulle få av att sluta tvärt.. Man blir ju som värsta knarkaren utan sitt fix, skakar och vibrerar i hela huden.. Usch va jag är kass!
    Du är inte kass! Tänk inte så! Du gör ditt bästa utifrån dina förutsättningar! 
    Jag känner av abstinensen hela tiden, jag försöker  ta en dag i taget. Om vårt försök inte skulle lyckas vet jag inte vad jag gör. Då är jag i tankarna redan på apoteket och köper mina Zonnic portionspåsar, så jag förstår precis varför du började igen när du mådde så dåligt! Det är precis i det ögonblicket man blir en slav under nikotinet. Tänker på dig och hoppas allt går bra! Hjärta
  • Anonym (snusaren)
    Anonym (Y) skrev 2012-11-08 13:53:10 följande:
    Har har du en till i samma situation. Jag föll tillbaka i snusningen när lillan var fyra månader. Det började med att jag snodde en av min sambo då och då, och rätt som det var började jag köpa själv och missbruket var igång igen. Nu är lillan snart 10 månader och jag ser inte direkt att hon lidit av snusningen. Hon sover lite halvtaskigt och möjligtvis kan det ha med snuset att göra. Jag försöker verkligen begränsa konsumtionen och nu när hon dessutom äter mat och ammar mindre så har jag lite mindre dåligt samvete, men självklart är det inte bra. Men jag känner också att snuset varit en stor tröst för mig den sista tiden då vi genomgått vissa påfrestningar i livet, alltså jag blir en mer harmonisk människa och bättre mamma och sambo. Kanske tycks absurt men så är det.
    Visst är det sjukt att livet känns lättare med snus?? Det låter så j*vla idiotiskt, men så är det för mig. Jag har sjuk ångest eftersom min lille är storsnuttare, och vägrar flaska, så det blir mkt amning. Trots att han älskar mat, han ammar inte mindre för att maten går ner med god aptit. Ändå kan jag inte sluta nu när jag börjat igen. 
  • Anonym (snusaren)
    Anonym skrev 2012-11-09 08:58:35 följande:
    Du är inte kass! Tänk inte så! Du gör ditt bästa utifrån dina förutsättningar! 
    Jag känner av abstinensen hela tiden, jag försöker  ta en dag i taget. Om vårt försök inte skulle lyckas vet jag inte vad jag gör. Då är jag i tankarna redan på apoteket och köper mina Zonnic portionspåsar, så jag förstår precis varför du började igen när du mådde så dåligt! Det är precis i det ögonblicket man blir en slav under nikotinet. Tänker på dig och hoppas allt går bra! Hjärta
    Hur går det :)?
  • Anonym (lyckats)

Hej alla,

nu är jag fortfarande bara gravid och lyckades sluta snusa när vi fick vårt plus, och har snart varit snusfri i 9Mån! men skit i det, det va inte det jag ville komma fram till..
    men när jag va på inskrivning och dom frågade om rökvanor så sa jag som det va, att jag inte hade rökat på 2år men att jag slutat snusa nyligen när jag fick reda på att vi va gravida.. men då sa hon bara ja, men så länge du inte rökar så är det ingen fara.. hon menade att det inte va så farligt att snusa.... 

• Mattias 81
    Anonym (lyckats) skrev 2012-11-25 20:26:48 följande:
    Hej alla,

nu är jag fortfarande bara gravid och lyckades sluta snusa när vi fick vårt plus, och har snart varit snusfri i 9Mån! men skit i det, det va inte det jag ville komma fram till..
    men när jag va på inskrivning och dom frågade om rökvanor så sa jag som det va, att jag inte hade rökat på 2år men att jag slutat snusa nyligen när jag fick reda på att vi va gravida.. men då sa hon bara ja, men så länge du inte rökar så är det ingen fara.. hon menade att det inte va så farligt att snusa.... 
    Fast det är ju inte helt sant. o.O Nikotin ger ju DNA-skador enligt studier.
  • Anonym (Jag med)
    Mattias 81 skrev 2012-11-25 22:03:08 följande:
    Fast det är ju inte helt sant. o.O Nikotin ger ju DNA-skador enligt studier.

Dna-skador? Aldrig hört talas om i hela mitt liv.. Har du nåt man kan läsa om de nånstans?
Svar på tråden Ammar min åttamånaders och snusar...