• BioBonus

Pappa vägrar umgängesavtal

Precis så där höll makens ex på - om hon skulle gå med på hans förslag till umgängesavtal så skulle det också stå i avtalet vilka som fick hämta på dagsi (dvs inte jag...), att vv bara gällde så länge han bodde kvar i den del av staden han bodde fn, att det bara fick vara farmor/mormor/morfar som fick vara barnvekt (dvs inte jag...) etc etc etc. 

De försökte upprepade gånger komma överens via Familjerätten, men till slut bestämde sig maken för att ta det till Tingsrätten istället. Exet kontaktade ett eget ombud som rådde henne att gå med makens önskemål i umgänge för det var exakt vad TR som praxis dömer till.... Så nu är snartavtalet påskrivet och gäller tillsvidare :)

Så du är långt ifrån maktlös. Skriv ett avtal tillsammans med din advokat som reglerar lov, storhelger och sommarledigheter samt boende (om det inte redan är reglerat).
    Praxis som TR dömer till är varannan av loven/storhelger samt 2 + 2 veckor under sommaren om det är små barn, 3 + 1 om barnen är lite större. Var inte rädd att ta det till Tingsrätten om det behövs. Det kanske inte blir exakt som du vill ha det, men det blir ett avtal som ni båda måste följa och det är mycket värt bara det. Och ordet Tingsrätt har en mirakulös förmåga att få folk att tänka om och tänka rätt!

Alla dumheter som dessa föräldrar vill ha med i avtal, av kontrollbehov, svartsjuka, bitterhet eller vad det vara månde, finns det inte utrymme för i lagen.  Det kan du lita på.

Lycka till! 

• BioBonus
    Iam skrev 2012-11-08 15:08:03 följande:
    Sen är det ju så att om ditt ex har en vettig advokat kommer denne att förklara för ditt ex att det han håller på med enbart kommer att framkalla kräkreflexer och skrattsalvor hos tingsrätten... Om man nu ska dra det till sina extremer. 

Min sambo hade tidigare ett mycket infekterat föhållande till sina barns mamma. Det du beskriver om ditt ex låter mycket som mina bonusars mamma var. När vi pratade med en advokat om detta sa han till oss att ingen seriös advokat kommer att hjälpa henne med hennes krav då dom inte är rimliga eller vettiga och endast bottnar i egoism och svartsjuka. 
    Det var nog ungefär vad makens ex fick höra av sin advokat häromdagen :) 
    Och som socialsekr också påpekade för henne igår - att det här handlar om vad som är bra för er dotter, inte vad som är bra för dig...

Att ha ett schema gör att onödiga konflikter undviks. Det finns ingen möjlighet till utpressning att gör du inte ditten och datten så gör inte jag som vi kom överens om  - det finns ett juridiskt gällande avtal, det får följder att inte respektera det. Man behöver inte stämma av vad som gäller, det vet man för det finns på papper. Ska bli underbart att kunna bestämma i sitt eget liv alldeles själv. På vår tid vill säga.

Stå på dig! Ni ÄR inte överens - han kör över dig. 
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-11-09 19:22:36 följande:
    Idag har jag via min jurist nu fått ytterligare ett svar där han tydligt förmedlar att han vägrar gå med på ett avtal där han inte får ALLA sin krav tillgodosedda. Han använder sig av formuleringar med ord som att avtalet är "korkat" "absurt" "skrattretande" mm. Detta trots att det är ett helt jämlikt avtal som vad jag förstår är precis vad en en ev tingstätt ändå skulle faställa.

Och jag tar för givet att varken du eller ditt ombud svarar på detta utan lämnar in din stämning på måndag det första ni gör. Han fick sin chans. Ni var sjyssta som gav honom den. Bye bye mrs nice one:)

Lycka till! Du har allt att vinna. 
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-11-16 13:23:21 följande:

Nej, vi har inte varit hos familjerätten tidigare, han vägrar det! Jag har försökt flera flera gånger att gå med på att försöka få hjälp, men han vill inte! Att ta en jurist till hjälp att skriva ett avtal är det enda jag kan göra, utan att begära egen vårdnad på en gång!
    Boka ett möte på Familjerätten och be dem kalla honom. Försök inte lösa saker med honom eller vädja till honom för det funkar uppenbarligen inte. Och ingen domare skulle klubba igenom ett avtal där man i vårdnads- och umgängesfrågor uttrycker sig som Pappans rätt till ditten och datten. Det är barnens rätt det handlar om, och det kommer han att få lära sig. De kommer inte gå med på att avtalet skrivs om vad HAN har rätt till. De 
    Skulle detta gå till TR så är det inte till hans favör om han vägrat att samarbeta via  tex FR. 
Svar på tråden Pappa vägrar umgängesavtal