• Anonym

Grannen klagar hela tiden, är helt knäckt!!!

Bott i lägenheten i ett år, har två pojkar på 4 och 2 år. Mina pojkar är ganska aktiva men vi har som regel att innan kl 9 och efter 18 så stimmar man inte och springer inte. Inte alltid lätt att hålla tiden på morgonen då lillkilöen har för vana att vakna vis fem numera men vi gör vårt bästa för att inte störa grannen. Men vi får klagomål gång på gång. Hon bankar i väggen när pojkarna leker på dagen, även när vi bara går vanligt i lägenheten (hon bor under oss), hon sätter på skyhög musik när killarna leker högljutt på dagarna, vilket är okej för mig för det stör oss inte men jag vet att det är i protest mot barnen. Hon har ringt till hyresvärden innan och lämnat klagomål för vi låter i trappuppgången. Den gången handlade det om att vi bar upp sonens sparkcykel och den slog i räcket, en gång mitt på dagen. Vet att det var detta då hon sagt något om en cykel som slog i. Idag har hon ringt igen och klagat. Och jag är sååååå arg. Hon påstår att barnen sprungit klockan halv sju i morse. Problemet är bara att lilleman vaknade redan fyra och låg och snackade till fem för att sen somna om till sju!!!!!!!! Jag och 4-åringen gick upp tio i sju och då gick vi och satte oss i soffan. Vi var inte ens vakna när vi ska ha fört liv!!!! Jag är så arg att jag kokar!!!!! Grannen flyttar möbler på kvällarna vid halv elva, har vaknat av det ett tiotal gånger de senaste veckorna men har inte lämnat ett endaste klagomål då jag vet att det är lyhört och lite får man tåla när man bor i lägenhet. Känner nu att vi kanske också ska börja klaga så hyresvärden förstår att det inte bara är vi som för liv???!!!! Har grannen rätt i att klaga som hon gör? Vad ska vi göra? Känner spontant att jag inte vill bo kvar här fast vi trivs bra för övrigt och pojkarna har många kompisar på gården.......

• Svar på tråden Grannen klagar hela tiden, är helt knäckt!!!
  • mymlis

Klaga har man väl tyvärr alltid rätt att göra...

Har du pratat med hyresvärden om vad han/hon anser om det hela? Men att klaga på ljud dagtid som inte på något sätt är extrema verkar i mina öron lite sjukt. Dessutom är det ganska drastiskt att klaga hos hyresvärden o inte direkt till dig först... 
    Om någon i ditt hus för oljud efter eller innan skälig tid har du med rätt att klaga.    

Jag spände ögonen i grannbarnen en gång när de åkte inlines på loftgången där vi bodde. Den hade skarvar mellan varje betongelement (prefab) och var extremt knottrig. Det lätt som om någon slagborrade inne i vår lägenhet eftersom bjälklaget är ljudbärande... De gjorde aldrig om det.

• Anonym (klaga tillbaka)

Grannens klagande har gått överstyr, att klaga till värden på att ni väsnats i trappuppgången en gång, dessutom dagtid, är klart överdrivet och det verkar som denne numer letar orsaker att kunna klaga på. 

Jag skulle höra av mig till värden och förklara läget, ni är en helt vanlig barnfamilj som gör allt ni kan för att inte störa någon. Ni har redan rimliga regler och så länge ni ser till att följa dem så gott ni kan finns det inget att klaga på. Tala om för värden att ni inte känner er bekväma med att grannen klagar, att hon klagar på orimliga saker, och fråga värden hur han anser att ni skall bemöta detta?! Förhoppningsvis ber han er hänvisa till honom nästa gång hon hör av sig för att klaga.

• Jojjanna

I vår bostadsrättsförening finns en liknande situation där en äldre dam klagar på barnfamiljen ovanför. De stör absolut inte mer än vanligt och går ut och leker med barnen varje dag.

Vår ordförande har förklarat för damen att det är hennes sak att lära sig acceptera eller flytta... Någon vräkning av barnfamiljen kommer aldrig att hända.

• Anonym (Anna)

Vi hade tidigare grannar av liknande mått. Den information jag fick av värden var att det inte räknas som en störning att barnen lever och finns till. Lite måste man tåla när man bor i lägenhet. Ring och prata med värden och fråga vad som gäller och sedan skulle jag nog gå ner, ringa på hos grannen och ta ett snack med vederbörande.

• Anonym

Vi har fått störningsmeddelande via post och idag ringde de till oss och berättade att de fått in klagomål. Jag förklarade för dem att vi låg och sov vid den tiden men att visst lillkillen sprang en vända vid halv åtta innan jag fick tag i honom och höll fast honom så han inte skulle göra om det. De vet våra regler vi har till barnen och tycker att det är bra men att det inte ska behövas få de är barn och man har rätt att röra sig. Jag har inte nämnt något om hennes möbelflytt och annat än men kommer från och med nu att skriva upp när det händer och ringa in och berätta detta. Tycker också att det är sjukt att hon klaga som hon gör, hon är inte så gammal, i 40-årsåldern och har själv barn i skolåldern. Dessa måste ha varit väldigt lugna barn när de var små. Vet att här bodde en barnfamilj innan vi flyttade in och har idag fått bekräftat att de flyttade för att grannen klagade hela tiden och de stod inte ut!!!! Men jag är verkligen helt knäckt. Vill inte få klagomål hela tiden, tycker det är pinsamt mot hyresvärden!

• Fiaz

Börja skriv ner det grannen gör och visa upp för hyresvärden precis som du skrev.
    Det får vara någon måtta på klagandet!

• colanappen

Av en som har jobbat på hyresvärdens sida: När vi fick in liknande anmälningar dvs barn som leker dagtid så brydde vi oss inte om det så mkt... Om grannen ständigt ringer till hyresvärden och klagar så är det henne de kommer ledsna på inte er... Det enda ni kan göra är det ni redan gjort förklara för hyresvärden och säg att ni försöker hålla stojjandet på en normal nivå... Att börja som grannen och ringa varenda gång hon stör blir nog bara en negativ spiral...

• LaFontaine

Vi hade också problem med en granne som klagade på oss och lämnade lappar i brevlådan. Bland annat brukade vi tydligen banka i väggar och tak eftersom vi hatade hans hund. Han var dock smart och skrev ner tiden för det påstådda bankandet  på lapparna vilket visade att vi hade aldrig varit hemma då.

Vi pratade med vår bostadsrättsförening som i sin tur fick ta konflikten med grannen i fråga. Jag vet inte hur deras samtal gick men några fler klagomål fick vi i alla fall inte. 

Det är snarare pinsamt för grannen i fråga gentemot hyresvärden. Om ni meddelar denne varje gång hon klagar på er bör man snart inse vem som egentligen stör!

• LeaveMeAlone

Men vad är det för hyresvärd ni har egentligen? Kan ju inte vara speciellt vettig heller annars hade man väl sagt till grannen att sluta ringa och gnälla på småsaker!? Både barn och vuxna måste ju få leva och röra sig i sina lägenheter utan att ha grannarna på sig. Bor man i ett lyhört hus får man gilla läget eller flytta!  

• Anonym

Vad skönt att höra att det är okej att barnen stimmar och leker. Eller ja, det visste jag egentligen.... Jag förstår att det är jobbigt när barnen leker vid åtta på morgonen så att det hörs ner men vi försöker som sagt få de att vara tysta och framförallt inte springa vid den tiden. Det har bara gått så långt att vi knappt låter barnen röra sig alls eller springa prata leka och det är inte rätt det heller. Men är så rädd att att få klagomål. Vi är ute så mycket vi kan. Just nu är det ju höst och regnet öser ner och det är inte så kul att stå på en lekplats eller fotbollsplan då. Jag funderar på att skriva ett brev till henne och förklara hur vi uppfattar det hela. Är rädd att om jag ringer på så kommer jag bli så upprörd att jag säger saker som är mindre bra. Känns bättre med ett brev där jag kan läsa det innan hon får det och formulera mig "korrekt". Är detta en bra eller dålig idé??

• LeaveMeAlone
    Anonym skrev 2012-11-09 14:08:23 följande:
    Vad skönt att höra att det är okej att barnen stimmar och leker. Eller ja, det visste jag egentligen.... Jag förstår att det är jobbigt när barnen leker vid åtta på morgonen så att det hörs ner men vi försöker som sagt få de att vara tysta och framförallt inte springa vid den tiden. Det har bara gått så långt att vi knappt låter barnen röra sig alls eller springa prata leka och det är inte rätt det heller. Men är så rädd att att få klagomål. Vi är ute så mycket vi kan. Just nu är det ju höst och regnet öser ner och det är inte så kul att stå på en lekplats eller fotbollsplan då. Jag funderar på att skriva ett brev till henne och förklara hur vi uppfattar det hela. Är rädd att om jag ringer på så kommer jag bli så upprörd att jag säger saker som är mindre bra. Känns bättre med ett brev där jag kan läsa det innan hon får det och formulera mig "korrekt". Är detta en bra eller dålig idé??
    Både ja och nej skulle jag säga. Brev kan vara ett jättebra sätt att lugnt och sansat få med allt man vill ha sagt utan att det blir fel pga upprörda känslor.
    Däremot så kan det ju också bli lättare för henne att ignorera brevet än vad det är om du står ansikte mot ansikte med denna människa.
    Det är ju helt beroende på vad det är för kvinna du har att göra med. Men det bästa sättet är nog det som du känner dig mest bekväm med. 
    Kanske kan vara en bra mjukstart med brev, fortsätter hon ändå så kan det ju kännas på sin plats att gå upp och ringa på och skälla på f-nskapet ;) 
  • Anonym

Har ett gammalt hyreskontakt som gällde generellt i Stockholm på 50-60 talet .
    Där står att det skall tyst mellan 23.00-06.00 men många bostadsrättsföreningar har 22.00 idag.
    Jag vet att det någonstans togs upp hur länge man fick hålla på under dagen, det var någon som spelade piano 8 timmar om dagen och det står någonstans att man inte fick störa en lägre tid under dagen heller. Utslaget blev att upp till 2 timmar om dagen var okay, inte längre.       

• Anonym (anonym)

Hoppas det har löst sig nu. Men lider med er i alla fall Har haft lite utav samma situation fast i en brf, där grannen under klagar på allt som går att klaga på (helt obefogat) Tex att man har barn på besök en söndag em. Eller att man går upp för tidigt till jobb 0630. Detta ledde till att vi mådde dåligt och kände att vi inte tex kunde ha enstaka vänner på besök, eller för den delen damsuga efter kl 1700 på vardagar och inte alls på helger. Vi bor nu på annan adress och trivs

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-09 14:21:17 följande:
    Har ett gammalt hyreskontakt som gällde generellt i Stockholm på 50-60 talet .
    Där står att det skall tyst mellan 23.00-06.00 men många bostadsrättsföreningar har 22.00 idag.
    Jag vet att det någonstans togs upp hur länge man fick hålla på under dagen, det var någon som spelade piano 8 timmar om dagen och det står någonstans att man inte fick störa en lägre tid under dagen heller. Utslaget blev att upp till 2 timmar om dagen var okay, inte längre.       
    Att spela piano eller duscha är inte en störning.
  • Anonym

Grannen under ska flytta och jo det låter som bara den när vi går, barnen leker med bilar osv MEN hyresvärden har pratat med henne och det är inte så att det är vårt fel att huset är så dåligt isolerat i tak och golv. Vi försöker hålla pojkarna någerlunda lugna men oj vad svårt det är. Så fort de kör med bilar eller råkar springa får vi helt ont i magen och tyvärr så skäller vi inland på som.

Just nu är jag mammaledig och vi är hemm ganska mycket men jag försöker gå utmed dom så mycket jag kan för att störa så lite som möjligt men det är inte lätt!!!

Vi letar annan bostad men stora lägenheter finns det inte så många av och hus kan vi inte köpa än!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-23 00:37:46 följande:
    Att spela piano eller duscha är inte en störning.
    För grannarna att spela piano i 8 timmar är vansinnigt störande, speciellt då det ofta är skalor och annat man måste öva på, spelar själv, så låter helt rimligt med en gräns på 2 timmar, stod inget om duschande i inlägget vad jag kan se :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-23 11:49:57 följande:
    För grannarna att spela piano i 8 timmar är vansinnigt störande, speciellt då det ofta är skalor och annat man måste öva på, spelar själv, så låter helt rimligt med en gräns på 2 timmar, stod inget om duschande i inlägget vad jag kan se :)
    8 timmar är nog ovanligt. 4 timmar per dag på helgen är okej och 2 per veckodag.

Nej, men vissa klagar på att grannar duschar eller diskar på natten också.

"När det gäller omfattningen och förläggningen av pianospelet är det ostridigt att det, utom under semestertid, har pågått upp till två timmar på vardagseftermiddagarna, dock inte på fredagar, och under två till fyra timmar på lördagar och söndagar. Det är utrett att A.L. inte har övat pianospel efter kl 19.30.

Ett pianospel med den nu angivna omfattningen och förläggningen under dygnet kan, även om det har varit regelbundet återkommande under lång tid, inte anses gå utöver det godtagbara (jfr Bengtsson och Victorin, Hyra och annan nyttjanderätt till fast egendom, 4 uppl 1991 s 247 ff, och Walin, Allmänna hyreslagen, 5 uppl 1969 s 112 f)." lagen.nu/dom/nja/1991s574
  • Anonym (Snäll granne)

Hej!

Oj, vad jag känner igen det där. Har själv en psykopatgranntant som bankar åt oss och anmäler mig hit och dit, det värsta var när hon anmälde mig till socialkontoret. Tack och lov blev det ingen utredning, utan de avskrev på en gång efter att jag beskrivit hur min granne hållit på mot mig under lång tid.

Hon klagar över allt och alla och sitter på vissa sociala medier och skriver om hur jobbigt HON har det med alla grannar runt omkring som väsnas. Och hennes "vänner" tycker sååååå synd om henne. Men själv så kör hon igång musik sent på kvällarna (när mina barn har lagt sig), hemmabioanläggning som låter som jordbävning hos oss, motionsredskap som dånar och hon hamrar så att barnen inte kan somna.

Hon har skickat störningsjouren på oss, men det blev också avskrivet med anledning av orsaken till "störningen". Jag har flera gånger suttit med fingret på uppringningsknappen till störningsjouren, men är samtidigt rädd för vad som ska hända sedan... Hämnd, kanske? Jag har ju barnen att tänka på.

Vissa har helt enkelt till uppgift att göra livet jobbigare för andra - så är det. Tyvärr. Man kan ju undra hur tankarna går i deras hjärnor innan de somnar för kvällen. Finns det verkligen inget samvete alls?

Svar på tråden Grannen klagar hela tiden, är helt knäckt!!!