Gravida i London
Åh vad roligt!
Åh vad roligt!
Vi kanske skulle byta nummer, om något skulle dyka upp? Eller alla kanske inte är bekväma med det? Jag inboxar mitt nummer till gänget som skall ses imorgon i alla fall ![]()
Oj, jag kom precis på att jag måste ta med min sjuåring också eftersom han är ledig från skolan imorgon. Hoppas att det är okej!
Tack för idag! Vad roligt det var att ses! Jag sitter här nu och äter mina prinskorvar jag köpte ![]()
Ja, vi borde helt klart göra det till en regelbunden grej! Säg bara till när någon har lust att ses igen
Jag vet inte om jag skrivit det innan, men jag har haft lite problem men byråkratin.
Jag har ingen inkomst, utan läser på distans till Sverige utan CSN. Eftersom jag inte har en inkomst har jag inget bankkonto och jag får inga räkningar heller. Alla våra räkningar är adresserade till min man.
Så när jag skulle gå på mitt första ultraljud skulle man ha med sig pass och proof of adress. Jag HAR ju inget bevis för att jag bor här. Det enda som är adresserat till mig är min sons skolräkningar, men de räknas förstås inte.
Jag fick ju göra ultraljudet ändå, och även nästa ultraljud, men igår ringde de igenom och bad om bevis på att jag bor här. Jag gick igenom allting en gång till och förklarade hur det låg till. Han kunde se att jag börjat gå till GP för två år sedan (och ifrågasatte varför jag inte gick första året - men jag var ju helt enkelt inte sjuk då...) men det räckte inte heller.
Så lyckades jag gräva fram EN räkning på Council Tax. De skickade ut en till mig innan de insåg att jag och min man var ett och samma hushåll. Den här räkningen kopierade jag och skickade in.
Men då var den tydligen för gammal. Så de VET att jag bodde här för två år sedan och registrerade mig hos GP och de VET att jag bodde här i april eftersom jag har en räkning sedan dess, men ändå tycker de inte att det är bevis nog.
Nu har jag mailat och frågat var problemet egentligen är? Jag är EU-medborgare (de har kopian på mitt pass) och har ju rätt till vård och inte kan de ju neka mig sjukvård i samband med förlossningen. Jag har brev från Spikes skola adresserade till mig sedan tre år tillbaka, jag har gått hos tandläkaren och till GP och det finns inte så mycket mer jag kan göra.
Otroligt frustrerande och märkligt!
Tacka vet jag personnummer. Jag har ju haft NHS-nummer i två år, men det verkar inte heller vara relevant.
Tack för tipsen Vaniljkex ! Det är så vi är på väg att fixa det nu, att min man för över pengar till mig varje månad. Men det var inte alla banker som gick med på det heller. Till slut fick han be sin egen bank om det, och hota att avsluta sina konton där (han har både sitt företagskonto och sitt privatkonto där och är en ganska stor kund) och då gick de med på att jag kunde få öppna ett konto. I nästa vecka har jag tid för "intervju" där.
Så det är ett steg i rätt riktigt, men det hjälper ju inte med just det här problemet, eftersom man måste visa kontoutdrag sedan några månader tillbaka. Men jag skall höra med elbolaget om de kan lägga till mitt namn, det hade ju varit perfekt! Tack för det!
Ja, det hade ju varit en sak om der rörde sig om kreditkort, då förstår man ju att det måste kollas upp massor av gånger. Men ett vanligt konto med ett debit card, vad kan bankerna egentligen förlora på det?
Vi räknar med att kunna resa när bebisen är ca 2 månader, jag ringde och pratade med någon på ambassaden och de sa att det verkade vara en rimlig tidsplan. Då har vår stora son sommarlov också.
Sedan vet man ju aldrig, bebisen eller jag själv kanske inte alls är i skick att resa, men hoppas kan man
Ni som flugit med barn, lanemui och glenda, och vaniljkex kanske? Har ni tagit med vagn då? Hur packar ni den i så fall? Om vi skall vara flera veckor i Sverige så vill jag ju gärna ha en bekväm vagn med, men jag vill inte riskera att vår vagn går sönder...
Yes! Har fått byta barnmoska nu! Ringde idag och fick prata med en väldigt trevlig kvinna och fick en ny tid direkt. Känner mig otroligt lättad.
Nu är det bara bankkonto kvar och seda har jag inget mer som tynger mig
. Hade talat med en man i telefon angående konto, som ringde upp mig från HSBC efter att min man ringt och hotat byta bank, men han hade tydiligen inte fört in infon i datorn så när jag kom förbi ett bankkontor för att identifiera mig hade de ingen aning om vem jag var...
Så nu blir det nog till att öppna ett gemensamt konto med min man och sedan ett ytterligare som jag kan ha som "mitt". Lika bra eftersom jag då får ett premier-konto som gör saker lite lättare om det skulle hända något, men det blir jobbigare för min man som måste följa med till banken i början och skriva på en massa saker. Men det kan han gott göra.
Skönt med rejäla plusgrader i stan förresten, jag tyckte det var så otroligt skönt att kunna gå ut utan vantar igår
Jag köpte två stycken billiga innan förlossningen, som jag hade de allra första dagarna, men mina bröst exploderade i storlek när mjölken rann till ordentligt efter några dagar, så först då köpte jag bra ordentliga.
Tänkte göra likadant den här gången, köpa ett par billiga mjuka på M&S och sedan gå till en ordentlig affär och prova ut när jag orkar mig ut efter förlossningen.