Inlägg från: Vendelsö |Visa alla inlägg
  • Vendelsö

Sälen med familjen men vart?

Vi åker numera varje år till lindvallen då det passar oss som barnfamilj bra. Innan barnen åkte vi mest i tandådalen och hundfjället. Lindvallen har de senaste åren satsat mycket på att bygga upp aktiviteter runt omkring. Kolla tex på experiums webbsida så ser du att det finns äventyrsbad, lekland, bio, bowling ... Skidskola finns så klart och barnbackar, men kanske inte så mycket för mer avancerad åkning. Man kan fortfarande köpa liftkort som gäller för flera anläggningar i området och det är marginellt dyrare än det som gäller enbart lindvallen/högfjället.

• Vendelsö

Nä så mycket till köpcentrum vet jag inte om jag tycker lindvallen är Finns ju bara några småbutiker, men däremot en hel del inomhusaktiviteter vid sidan av skidåkningen som i alla fall våra barn uppskattar.
    Smart tycker jag att utgå ifrån var man vill åka skidor när man väljer boende eller för all del tvärt om. Så skönt att bara ställa bilen och sen gå, åka skidor eller pulka och inte behöva lasta i och ur bilen hela tiden. Praktiskt också att bo nära backen så alla kan komma och gå i stugan när man vill in och äta eller värma sig.
    Vi har bott några gånger mitt emellan lindvallen och högfjället fast på andra sidan stora vägen ( om ni förstår var jag menar). En privat stuga med några km till båda anläggningarna. Funkade bra tidigare, men sen vi fick barn har vi prioriterat att bo nära backarna. På söndag bär det av till lindvallen och vi bor i ski lodge denna gång.

• Vendelsö

Ja det är olika vad man vill göra så klart. Vi bor i Stockholmsområdet och har ju hela utbudet av aktiviteter här också, men därmed inte sagt att vi nyttjar det till vardags precis. Våra barn är inte så stora och det vi upptäckt är att de inte orkar så långa dagar i backen, i synnerhet inte om det är riktigt kallt. Mysigt också att spela spel och basta och sånt i stugan, men roligt att kunna göra lite annat också. Jag tycker i alla fall att det är intressant att läsa andras inlägg
    Vi bokade någon gång under hösten och vi åker ju en vecka som är lite mindre populär jämfört med tex sportlovsveckorna.

• Vendelsö

Affären lindvallen är faktiskt ganska bra. Ica. Så klart inte lika billig som Ica maxi här hemma, men inte extremt dyr och med bra utbud för att vara liten butik. Finns både Ica och Konsum i Sälen-byn, åtminstone för ett par år sen om jag minns rätt. Men senaste åren har vi handlat allt i Lindvallens butik.

• Vendelsö

Okej, på plats i lindvallen nu då. I stort sett alla backar och liftat öppna. Ica har även nu bra utbud. Ok pris på det mesta. Hoppade till lite över priset på vissa saker bara. Kött är lite dyrt. Kycklingfilé kostade 159. kr för ett kilo färsk. Parmesanosten kostade över 60 spänn för en bit. Men i övrigt kändes priserna ok. Har man plats i bilen kan man väl för all del packa ned lite dyrare grejer men jag skulle absolut inte släpa på basvaror.

• Vendelsö

Det är lugnt. Bara lite kö vid skidskolebackarna. Bra med snö men lite isigt nedanför backarna. Men ändå en del folk på after ski

• Vendelsö

Vi var uppe vecka 2. Mycket bra i lindvallen. Inte farligt med folk, några minusgrader och de allra flesta backat öppna. Inga köer att tala om till liftarna och ingen trängsel på experium. Något annat som du vill veta?

Svar på tråden Sälen med familjen men vart?