• tilde72

Sälen med familjen men vart?

Har planer på Sälen i vinter och det blir första gången vi är där.
    För barnfamilj som gillar skidåkning både längd och utför och andra roliga aktiviteter, vart åker vi? Ser ut att finnas många ställen där.

Alla tips är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-19 15:34
    puffar up tråden åter!
    Kläppen hur är det för barnfamilj?

• Svar på tråden Sälen med familjen men vart?
  • Kat91

Förr om åren (har inte varit upp på 3 år) så fanns det så man kunde köpa liftkort så man fick tillträde till Tandådalen, Hundfjället, Lindvallen och Högfjället. Då har man tillgång till i princip allt

Vi har bott mest i Tandådalen, himla mysigt

• Vendelsö

Vi åker numera varje år till lindvallen då det passar oss som barnfamilj bra. Innan barnen åkte vi mest i tandådalen och hundfjället. Lindvallen har de senaste åren satsat mycket på att bygga upp aktiviteter runt omkring. Kolla tex på experiums webbsida så ser du att det finns äventyrsbad, lekland, bio, bowling ... Skidskola finns så klart och barnbackar, men kanske inte så mycket för mer avancerad åkning. Man kan fortfarande köpa liftkort som gäller för flera anläggningar i området och det är marginellt dyrare än det som gäller enbart lindvallen/högfjället.

• mia maria

Enligt mitt tycke så funkar samtliga anläggningar för barn; Lindvallen, Sälfjället, Högfjället, Tandådalen o Hundfjället, men i o med Valles Värld (Lindvallen) o Trollskogen (Hundfjället) så anser jag att dessa två är de mest barnanpassade.

Men återigen; samtliga anläggningar har ju flera barnbackar, skidskolor osv, o jag har själv bott flera ggr i både Tandådalen o Hundfjället med barnen, o inget av de två ställena har egentligen varit sämre än det andra!
    Dessutom kan man ju köpa liftkort som inkluderar flera av anläggningarna, så även om ni tex bor i Tandådalen så kan ni ju även åka skidor i tex Hundfjället. Går ju dessutom en släplift emellan
    Detsamma gäller Högfjället/Sälfjället/Lindvallen. 

Hör av dig om du har fler frågor så ska jag försöka svara, har besökt Sälen många ggr både sommar- o vintertid  

• tilde72
    mia maria skrev 2012-11-11 09:18:22 följande:
    Enligt mitt tycke så funkar samtliga anläggningar för barn; Lindvallen, Sälfjället, Högfjället, Tandådalen o Hundfjället, men i o med Valles Värld (Lindvallen) o Trollskogen (Hundfjället) så anser jag att dessa två är de mest barnanpassade.

Men återigen; samtliga anläggningar har ju flera barnbackar, skidskolor osv, o jag har själv bott flera ggr i både Tandådalen o Hundfjället med barnen, o inget av de två ställena har egentligen varit sämre än det andra!
    Dessutom kan man ju köpa liftkort som inkluderar flera av anläggningarna, så även om ni tex bor i Tandådalen så kan ni ju även åka skidor i tex Hundfjället. Går ju dessutom en släplift emellan
    Detsamma gäller Högfjället/Sälfjället/Lindvallen. 

Hör av dig om du har fler frågor så ska jag försöka svara, har besökt Sälen många ggr både sommar- o vintertid  
    Tack för svar! Funderar på boende i Lindvallen eller Högfjället. Hittar ingen bra karta så vet inte avstånd om vi bor vid Högfjället och mestadels är vid Lindvallen. Går det att gå dit eller krävs bilen varje gång?
    Lindvallen har vi sett boenden vid Gubbmyren om det är någonting du känner igen?
    Skriv gärna tillbaks och berätta! 
  • mia maria
    tilde72 skrev 2013-01-03 01:33:10 följande:
    Tack för svar! Funderar på boende i Lindvallen eller Högfjället. Hittar ingen bra karta så vet inte avstånd om vi bor vid Högfjället och mestadels är vid Lindvallen. Går det att gå dit eller krävs bilen varje gång?
    Lindvallen har vi sett boenden vid Gubbmyren om det är någonting du känner igen?
    Skriv gärna tillbaks och berätta! 
    Det finns boendekartor samt pistkartor på www.skistar.com.

Jag har mestadels bott vid Hundfjället o Tandådalen vintertid, o det var många år sedan jag åkte skidor vid Lindvallen.
    Men vad jag vet, samt vad jag kan se utifrån pistkartan, så går det liftar emellan Lindvallen o Högfjället, så det går alltså att ta sig emellan.
    Köper man liftkort i Lindvallen så gäller det även på Högfjället o vice versa.
    Att gå emellan Högfjället o Lindvallen är ej något alternativ, utan isf är det bil eller lift som gäller.
    Det är nämligen 5-10 km emellan, kan inte avståndet exakt. 

Gubbmyren har jag inte jättekoll på, mer än att jag har sett skyltar ditåt
    Men efter vad som går att läsa på Skistars hemsida så går ju Skid- o badbussen till o från Gubbmyren ( www.skistar.com/Global/Destinationer/Salen/Diverse_PDFer/Skid_badbuss/Skidobad_Busslinjer_1213.pdf), om nu det är ett alternativ för er eller om ni föredrar att ta bilen till backen?
  • Deiia

Jag skulle välja Hundfjället/Tandådalen.
    Lindvallen är som vilket köpcenter som helst - fast med snö. Dessutom ligger det längst ner så risken för tö är större. Uppe på fjället är det mera "fjäll" än nere i Lindvallen. Om ni vill bo lite "off" och i lugn och ro så titta på Näsfjället norr om Sälen. Allt beror på hur kräsna ni är när det gäller genuinitet, backar och längdspår.

• Deiia

P.S. Kläppen ligger en liten bit ifrån Sälen. Vi var där när barnen var små. Det är inte speciellt charmigt men fungerar bra med små barn.

• Vendelsö

Nä så mycket till köpcentrum vet jag inte om jag tycker lindvallen är Finns ju bara några småbutiker, men däremot en hel del inomhusaktiviteter vid sidan av skidåkningen som i alla fall våra barn uppskattar.
    Smart tycker jag att utgå ifrån var man vill åka skidor när man väljer boende eller för all del tvärt om. Så skönt att bara ställa bilen och sen gå, åka skidor eller pulka och inte behöva lasta i och ur bilen hela tiden. Praktiskt också att bo nära backen så alla kan komma och gå i stugan när man vill in och äta eller värma sig.
    Vi har bott några gånger mitt emellan lindvallen och högfjället fast på andra sidan stora vägen ( om ni förstår var jag menar). En privat stuga med några km till båda anläggningarna. Funkade bra tidigare, men sen vi fick barn har vi prioriterat att bo nära backarna. På söndag bär det av till lindvallen och vi bor i ski lodge denna gång.

• tilde72
    Vendelsö skrev 2013-01-03 15:05:31 följande:
    Nä så mycket till köpcentrum vet jag inte om jag tycker lindvallen är Finns ju bara några småbutiker, men däremot en hel del inomhusaktiviteter vid sidan av skidåkningen som i alla fall våra barn uppskattar.
    Smart tycker jag att utgå ifrån var man vill åka skidor när man väljer boende eller för all del tvärt om. Så skönt att bara ställa bilen och sen gå, åka skidor eller pulka och inte behöva lasta i och ur bilen hela tiden. Praktiskt också att bo nära backen så alla kan komma och gå i stugan när man vill in och äta eller värma sig.
    Vi har bott några gånger mitt emellan lindvallen och högfjället fast på andra sidan stora vägen ( om ni förstår var jag menar). En privat stuga med några km till båda anläggningarna. Funkade bra tidigare, men sen vi fick barn har vi prioriterat att bo nära backarna. På söndag bär det av till lindvallen och vi bor i ski lodge denna gång.
    Ja, det är just det här som jag tänker att ha så nära som möjligt så det inte blir ett evinnerligt projekt att ta sig varje gång. Om man tar skidlektioner så är det i så fall några vändor per dag med bilen.
    Jag tror mig nog att det lutar åt Lindvallen för våran del.
    Någon som bott på Högfjällshotellet??? 
Svar på tråden Sälen med familjen men vart?