Enter Sandman skrev 2012-11-10 06:14:19 följande:
Den som är stark tar emot hjälp, för då maxar du dina chanser att lyckas med det här.
När man har fått höra klander, kritik och nervärdering tillräckligt länge så börjar man tro på det, och hjärnan börjar tro att det är sant, då börjar man säga det till sig själv.
Och i det läget har man integrerat sig med det som mobbarna gör mot en, då fortsätter man deras arbete, utan att dom ens behöver vara i närheten så går man deras ärenden och gör deras jobb mot sig själv.
Därför är det så viktigt att förstå att om ens självbild inte stämmer överens med vad som tycker om en säger, alltså att om dom som älskar och tycker om dig säger att du är bra, men du själv inte anser det.
Då är det din självbild som är fel.
Våra hjärnor är smarta, men vi är smartare.
Om vi gång på gång talar om för oss själva att vi är dåliga på något sätt, eller att vi inte kan saker, eller att vi är odugliga och värdelösa.
Då tror våra hjärnor på det till slut och då börjar hjärnan skicka tillbaka samma meddelande som du gett den kanske i åratal.
Och då har vi felprogrammerat våra hjärnor.
Då gäller det att programmera om dom.
Det gör man genom att säga motsatsen till sig själv, att kontinuerligt tjata på sig själv om hur bra man faktiskt är, att se alla dom där bra och kloka sakerna man gör, istället för att dissa dom.
Och bara fokusera på det dåliga man gör, för så gör människor som har låg självkänsla, dom matar den hela tiden, det måste man sluta med.
Man måste peppa sig själv och tala om för sig själv att man klarar av det där man tänker göra och man kommer göra det jäkligt bra.
Tänk på våra toppidrottsmän, hur tror du dom pratar med sig själva innan dom ska göra en prestation?
Inte säger dom att det här kommer jag inte fixa, dom säger nu jäklar ska jag vinna det här, för jag vet hur bra jag är på det här.
Och det är så vi måste lära oss tänka, ge oss pepp, inte tillåta dåliga tankar, dom ska vi mota bort, för vi vet att dom är inplanterade falska tankar, som vi inte kan lita på.
Just insikten om att våra tankar om oss själva inte är korrekta, utan felaktiga är viktig.
Vi måste ta den till oss, så att vi kan lita på andras omdömen om oss, (utom dom som vill oss illa, för dom ljuger för skada oss).
Så även om det känns fel, även om man inte kan tro på det så låtsas tro på det, intala dig att det dom säger är sant.
Tro och lita på dom som tycker om dig, för dom är ju inte så dumma att dom vill vara vän, sambo med någon som är korkad och värdelös, dom har valt dig för att du är bra.
Det är viktigt att komma ihåg.
Och det är det som det handlar om, att våga tro på sig själv, även när det känns läskigt, även när man inte riktigt tror, att agera som om.
Fake it until you make it.
För när du gör det, så är det fina i kråksången att när du matar din hjärna med positiva bilder, då tror till slut även din hjärna på det och börjar så småningom skicka positiva signaler till dig.
Din hjärna tror på det du säger till den, var noga med vad du säger till den.
Och så ut och träna på det som är läskigt, en liten, liten bit i taget, det finns inga genvägar där.
Men varför göra det extra svårt, ta emot all hjälp du kan få av vänner, familj och proffs.
Men först måste du bestämma dig, och jag menar verkligen bestämma dig.
Tänker du spöa skiten ur din sociala fobi och din låga självkänsla en gång för alla nu.
När du kan svara otvetydigt, ja för fan på det, då är det dags att börja jobba. :)
Lycka till.
från en som pratar ur egen erfarenhet.
Jag skulle uppskatta om du hade flera råd för att jag förskör men känner mig helt mållös fast jag vill komma över fobi samt låga självkänslan etc tec..