• sötare

Vad prioritera (dator)

när det gäller bildbehandling  och ritning på dator rekomenderar jag en statinonär dator. Det är så att om ni tar en paus med bilden som ni håller på med och flyttar datorn till ett annat rum så ändras bildens utseende eftersom omgivningen i rummet ändrar sig och speglar sig i datorskärmen. Exempel det fanns en reklambyrå som höll på med en annonsbilder och när de sen skrev ut bilderna så kunde de inte förstå varför bilderna var orange för så hade de inte gjort i bildbehandlingsprogramet. Men till slut kom de på att utanför fönstrett fans det ett hus som var orang och detta hade speglat av sig i bildskärmen. Så rekomenderat är en stationär dator och stället ni har den på är neutral. Dessutom skaffa en extern hårddisk där ni spara era bilder på.

• sötare

Just nu så sitter jag med en laptop när jag håller på med bildbehandling och rent tekniskt så fungerar det lika bra som med en stationär. Jag valde en laptop för att i skolan så hade de bara mac och jag är ingen macperson. Men jag såg till att välja en laptop som passade just för det ändamålet att jag skulle kunna hålla på med grafiska saker och har därför en laptop med lite störrebildskärm. 
    Men rent tekniskt så fungerar det att hålla på grafiskt på en laptop.
    ett alternativ är ju att ni börjar med en laptop och sen sparar i hop till en självkalibrerad skärm som ni kopplar laptopen till. dock är dessa lite dyrare.

och du tummen upp för att ni uppmuntrar barnets intresse.Skrattande 

• sötare
    Studentpappa skrev 2012-11-10 12:11:13 följande:
    Hemma kör jag laptop+ extern skärm som står inne på kontoret. Ska jag surfa har jag laptopen i knät, ska jag jobba sitter jag med den inpluggad i 24" skärmen på kontoret. 
    Min bärbara klarar tunga 3D-cad program samt beräkningsprogram. Du får väl köpa en laptop som det går att utöka ramminnet i, sen fläskar du i maximalt minne själv. Det kostar inte många hundringar. 
    precis ramminet är viktigt att tänka på. min laptop strular på grund av att det är för lite.
  • sötare
    Tealhawk skrev 2012-11-10 12:17:24 följande:
    Jag har en "spel-laptop" och den har ändå problem med the sims 3. Det är OMÖJLIGT att styra i spelet, man måste koppa in en riktig mus om man ska spela. Dessutom kraschar det fastän jag är långt över systemkraven >_<

Har även en wacom bamboo tablet för att rita med och det funkar riktigt bra till en laptop, men skärmen blir lite liten i vissa lägen då en större skärm passat bättre. Men fördelen är ju att man kan sitta/ligga var man vill och rita. Jag tycker mest om att ligga på mage när jag ritar och det hade ju inte gått om jag haft stationär.

finns ju laptop med lite större skärmar vilket jag har , går som även studentpappan skrev att koppla in laptopen till en extern skärm.

• sötare
    Studentpappa skrev 2012-11-10 12:21:37 följande:
    Japp, jag smaskade i max vad min klarar (8gb) och en SSD disk. Det blev som en helt ny dator.
    ssdisk vad är det?
  • sötare
    Grappa skrev 2012-11-10 15:00:02 följande:
    Dumheter. En hemmafixare behöver inte bry sig om exakthet i färgåtergivning, och om man skulle behöva det så finns det mätmetoder för sånt, inget man gör med blotta ögat. Att en reklambyrå skulle missa färgtoner på grund av hur skärmen står...
    ALLA som behandlar bilder för papper gör provutskrifter, inte fan ställer man in blått på skärmen och tror att det blir samma blåa i tryck.  Vad får folk att hitta på och posta sånt här skit??

TS, efter att ha haft bärbar några år kan jag säga att jag aldrig mer kommer köpa stationär. Den bärbara kan åka med på resor, flyttas in i köket när man bakar och vill kolla recept, och blockar inte en plats permanent.
    Vad gäller SIMS, fråga dottern vad hon tycker, vill hon ha en bärbar eller en man kan spela sims på?
    det finns hemmaanvändare som är jäkligt kräsna med sådana saker och även proffs kan råka ut för missöden. Det som får folk att hitta på sådant här är studier inom ämnet och jag betackar mig för påhopp. Om du nu stör dig så på det så är det bara till att ignorera det. Betackar mig för påhopp och kommer att ignorera dina resterande svar på detta.
  • sötare
    Grappa skrev 2012-11-10 15:25:57 följande:
    Din okunnighet är roande. Den borde få dig att avstå från att ge råd om saker du uppenbarligen inte vet ett skit om.
    suck* ge upp jag tänker inte lägga onödig tid på enegitjuvar som dig och göra detta till en bråktråd.
  • sötare
    SvenGlen skrev 2012-11-10 16:17:34 följande:

Man ska inte tro på alla skrönor man hör. Om en AD på en reklambyrå gör den missen så hoppas jag att den personen får lämna sitt jobb, det ingår liksom i kunskaperna att hantera kalibrering av skärmen och färgmodeller. Och varför skulle den utskrivna bilden bli orange för att ett hus utanför fönstret var det? Ingenstans under mina studier i grafisk formgivning och grafisk produktion har detta tagits upp som ett problem.
    Det var min fd lärare som gjorde detta misstaget när han precis hade startat sin firma. Man är inte mer än mänsklig.

Allt handlar om ljuset och ögats uppfattningsförmåga. Ljuset träffar objektet som i detta fallet var väggen, detta bildar en egna ljusvågor som träffar bildskärmen och påverkar bildskärmen och dess färger. Ögat uppfattar inte att en mer orangetonad ljusvåg påverkar bildskärmen (som då var vänd mot fönstret och väggen utanför) och därför uppfattar ögat att de färger som är på bildskärmen är de rätta färgerna. Där av så blev färgerna mer orangetonade i utskrift. Min fd lärare gjorde en testutskrift och upptäckte då detta problem. Han hade vid kallibrering inte tagit med väggen i beräkningen
    Det är därför det bästa att ha en kallare ljuskälla än en varmljuskälla när man håller på med bildbehandling och grafiska arbeten på datorn eftersom en kall ljuskälla ger mer ett neutralt ljus medan en varm ljuskälla ger mer ett gult ljussken.
    Mer fakta om detta kan man hitta i boken Understanding Color management av Abahay Sharman
    OBS är bara en student i detta ämnet än så länge så jag har nog missat en massa viktigt i min förklaring ,men för att det inte ska bli en hel roman på flera sidor så har jag försökt hålla det så kortfattat och enkelt som möjligt.
Svar på tråden Vad prioritera (dator)