SvenGlen skrev 2012-11-10 16:17:34 följande:
Man ska inte tro på alla skrönor man hör. Om en AD på en reklambyrå gör den missen så hoppas jag att den personen får lämna sitt jobb, det ingår liksom i kunskaperna att hantera kalibrering av skärmen och färgmodeller. Och varför skulle den utskrivna bilden bli orange för att ett hus utanför fönstret var det? Ingenstans under mina studier i grafisk formgivning och grafisk produktion har detta tagits upp som ett problem.
Det var min fd lärare som gjorde detta misstaget när han precis hade startat sin firma. Man är inte mer än mänsklig.
Allt handlar om ljuset och ögats uppfattningsförmåga. Ljuset träffar objektet som i detta fallet var väggen, detta bildar en egna ljusvågor som träffar bildskärmen och påverkar bildskärmen och dess färger. Ögat uppfattar inte att en mer orangetonad ljusvåg påverkar bildskärmen (som då var vänd mot fönstret och väggen utanför) och därför uppfattar ögat att de färger som är på bildskärmen är de rätta färgerna. Där av så blev färgerna mer orangetonade i utskrift. Min fd lärare gjorde en testutskrift och upptäckte då detta problem. Han hade vid kallibrering inte tagit med väggen i beräkningen
Det är därför det bästa att ha en kallare ljuskälla än en varmljuskälla när man håller på med bildbehandling och grafiska arbeten på datorn eftersom en kall ljuskälla ger mer ett neutralt ljus medan en varm ljuskälla ger mer ett gult ljussken.
Mer fakta om detta kan man hitta i boken Understanding Color management av Abahay Sharman
OBS är bara en student i detta ämnet än så länge så jag har nog missat en massa viktigt i min förklaring ,men för att det inte ska bli en hel roman på flera sidor så har jag försökt hålla det så kortfattat och enkelt som möjligt.