Sömnproblem med min 7-månaders bebis! tips?
Hej,
Hoppas nån orkar läsa hela och hjälpa mig med lite tips och ideér.
Min lilla tjej är snart sju månader och har väldigt svårt att komma till ro och somna. Hon är också sjukt lättväckt och man får trippa omkring som ett spöke för att inte väcka henne. Hon (som vi kan kalla för E) sover väldigt lite på dagen och vaknar flera gånger på natten för att amma/snutta. E är väldigt snuttig av sig, men har från början vägrat (eller inte försått) napp, flaska eller annat. (har testat alla tusen varianter). Enda sätten att få henne att somna just nu är: 1. ammas till söms i sängen, 2. ute i vagnen 3. ute i sele (skumpandes). Hon hatar att åka bil och har väldigt få gånger somnat där.
Varje läggning är en kamp mot sömnen. Hon kämpar in i det sista för att inte somna. Både inför nattsov och dagsov. Alltid skrik, gäll, bök os.v. innan hon tillslut somnar in. Ofta "hoppar vi över" vissa dagssov, för hon skrek i en timma istället för att sova. På dagen brukar det alltid sluta med att vi går ut med vagnen, (vilket blir lite omständigt vid riktiga skitväder..) men annars är ju det kanon! Hon sover bra ute...om nu inte något grannbarn behagar skrika/leka, för då vaknar hon direkt.. eller om postbilen kommer m.m..
På natten vaknar hon ca, 22, 02, 04, 05 och 07. Jag ger henne bröstet och då somnar hon ofta om direkt.
Det blir oftast bara 10 till 11 timmars sömn på ett dygn. BVC säger bara "åå hon är så liten än, det är inget problem, ta det lugnt". Men jag orkar inte spendera hela dagarna åt att söva och alltid ta en "kamp".
Vi har testat allt känns det som. Min man kan endast söva henne på dagen i vagn eller sele. Aldrig i sängen, vilket innebär att jag endast kan får hjälp på helgen av honom. (Vi har testat att båda ligger i sängen med E, att bara han söver, att han ligger i sängen och jag står längre bort i rummet..ja allt). Hon bara skriker tills jag kommer med bröstet och ammar henne till söms (vilket inte alltid går, utan då blir det ut i vagn eller sele).
Jag har testat att lägga henne i hennes egna säng och vagga den och sjunga, ligga jämte henne i vår säng och blunda, ligga jämte henne i vår säng och sjunga/stryka på huvet/ryggen, vagga i famen.. men inget funkar.
Jag försöker söva henne direkt när jag ser tecken på trötthet (tar i öronen, gnuggar ögonen, gäspar). Men hon hinner alltid bli övertrött för att "läggningen" tar sån tid. Svårt att ha fasta sovtider som rutin på dagen, då hon är så svårsövd och oregelbunden. Men vet aldrig hur länge hon sover när hon somnat på dagen. Allt från 10min till 60 min. Väldigt sälla två timmar i sträck! Jag har även testat att "hålla henne vaken" tills hon blir dödstrött (vilket jag inte gillar), men inget funkar.
Hon har börjat äta lite gröt nu på dagen, men annars har hon varit riktigt krånglig att få i annan mat än bröstmjölk. Tänker att det kanske blir bättre när hon börjar äta mer?
På kvällen börjar vi alltid samma tid och har samma rutiner inför läggningen och alltid samma nalle.
Jag vill inte tillämpa någon fem-minuters-metod eller annan låta-skika-metod.
Mina frågor är hur era "läggningsrutiner" ser ut? Vilka tider sover din bebis på dagen/natten? Sover din bebis "hela" natten? Vad äter ni och när? Hur ser dagen ut helt enkelt och har du några tips om hur jag kan få E att somna in fortare och utan skrik/gnäll?
Skulle vara skönt att bolla lite och få höra hur ni andra har det :)
Kram från en frustrerad slutkörd och trött mamma