• leiapp

Sömnproblem med min 7-månaders bebis! tips?

Förutom att vår son aldrig kämpat emot sömnen har vi haft det precis likadant som ni har det. Jag TROR att bebisarna kan reagera på om de känner att man är spänd vid sömnsituationerna. Hur jobbigt det än varit med sömnen har vi försökt se det som helt normalt och nåt som kommer gå över och därmed kunnat vara avslappnade vid sovdags. Sen ibland har jag haft panik inombords också, absolut.

Vi har experimenterat med mjölkprotein och kommit fram till att vår son inte mår bra av det i sin kost. Han är nog inte allergisk men det påverkar hans sömn och hans mage, tycker vi. Därför skippar jag det i min kost och han får inget mjölkprotein heller.

Nu när han är 10 månader har saker helt plötsligt blivit mycket enklare. Med sömnen och med maten. Sömnen därför att han nu accepterar att somna om utan bröstet på natten och maten därför att han nu äntligen kan äta fast föda med mig i närheten, haha. Innan var det bara totalstopp för det om jag var hemma såg han ingen poäng med att äta annat eftersom han då kunde amma.

Att minska på nattamningen var lättare än vi trodde. Jag tror att vi valde en bra period efter separationsfasen. Han vaknar fortfarande 3 ggr per natt det verkar vara hans minimum just nu men jämför man det med varje timme är det himmelriket. Längden på dagsömnen är också viktigt om han sovit mycket på dagen får han stanna uppe lite för att inte vakna ofta på natten. 

• leiapp
    vallmo86 skrev 2012-11-10 23:20:13 följande:
    Mina frågor är hur era "läggningsrutiner" ser ut?
    På dagen: Snuttefilt och pussar/stoppar om i spjälsängen, sen säger jag alltid samma sak innan jag lämnar rummet, vår lilla sov-ramsa) (Har dock inte alltid varit så här enkelt)
    På kvällen: Bad, pyjamas, flaska, snuttefilt, pussar/stoppar om i spjälsängen och sedan sov-ramsan. (Har dock inte alltid varit så här enkelt)

Tips 1: Testa godnattramsa/godnattsång som du sjunger vid varje läggning, kan ta llt från dagar till några veckor innan polleten trillar ner så att säga men tids nog förknippar dem det med att sova.
    Tips 2: Få fram ett skratt/leende genom att busa och skoja precis innan du lägger ner henne, samma sak här, att förnkippa läggningen med att ha kul och det ökar chanserna att lägga ner dem medans de fortfarande är 'glada' än att de redan är ledsna.

Vilka tider sover din bebis på dagen/natten?
    På dagen är det olika tider med det rör sig alltid om 3 ggr per dag och mellan 30 min-2 h per gång. Om det bara har sovits 3 min per gång en hel dag sp behövs det oftast 4 sovstunder den dan.
      Sover din bebis "hela" natten?
    Sover från 21-09 utan att vakna. 

Vad äter ni och när?

Ersättning till frukost, smakis och ersättning till lunch, gröt och ersättning till kvällsmat och välling till sista målet.(Min pojke är 5 månader)

Hur ser dagen ut helt enkelt och har du några tips om hur jag kan få E att somna in fortare och utan skrik/gnäll?

Funkar det att hon somnar i vagnen (rullandes) inomhus, så att du slipper att alltid gå ut i regn o rusk ;)?  dvs att du står och 'vagnar'. Oftast har jag märkt att vagning är som mest sövande om den är rytmisk och rätt så 'bestämd, att rynka ihop mattan på några ställen och köra över den fram o tillbaka brukar funka ;)  Vagnar man alltför snällt och 'mysigt' verkar det svårare för dem att somna av någon konstig anledning...

Det är inte ditt fel att hon inte somnar utan skrik och bök vid läggning! Du gör allt du kan och verkar så jätteduktig! Så länge du visar att du är i närheten så tar hon ingen som helst skada av att skrika. Ofta när det gäller läggning så skriker de av ren trötthet och/eller för att de är arga och inte för att de är ledsna i ordets bemärkelse.

Ett tips är att bestäm er för EN eller ett par sövningsmetoder som ni gör vid varje läggning och som ni kan tänka er att alltid göra, alltså något som inte är för omständligt eller jobbigt för er. 
    T.ex. buffa i rumpan eller vagna inomhus/gå ut med vagnen utomhus.
    Testa sedan successivt att dra ner på själva sövandet. T.e.x buffa eller vagna henne till sömns de första dagarna, sedan sluta strax innan hon somnar i några dagar efter det osv.
    Om ni buffar i rumpan (som jag också har kört med), så kan man gå över från att buffa till sömns, till att bara buffa några minuter och sen hålla kvar en hand på dem (t.ex. en hand på ryggen om bebben sover bäst på mage) och sedan gå över till att bara hålla en hand på ryggen.

"Har dock inte alltid varit så här enkelt)" Jag gissar att det ligger en HEL DEL bakom den meningen. Har jag rätt?
Svar på tråden Sömnproblem med min 7-månaders bebis! tips?