Queen Of Darkness skrev 2012-11-16 12:22:04 följande:
Hej kära TS!
Jag har svårt att ge dig några goda råd egentligen då min dotter fick sin diagnos först när hon var över 2½ år. (Turners syndrom)
Vet ni om er lilla turnerflicka har mosaikuppsättningen eller är "renodlad" turner?
Min dotter är renodlad turner, och trots det så var förlossningen komplikationsfri, föddes fullgången, inga hjärtfel eller andra fysiska sjukdomar pga syndromet. Hon hade en rejäl skrikperiod som bebis vilket kan vara vanligt, då trodde jag dock att hon var ett lite mer krävande barn bara. Turnerflickor har ofta ett rejält hetsigt temperament och en vilja utav stål, och det har jag märkt många gånger på min dotter men jag ser på det med ro: ingen kommer någonsin kunna sätta sig på henne för att hon är annorlunda, skinn på näsan är alltid bra!
i mars i år började min dotter med tillväxthormon i form av sprutor då hon är kortväxt (nu 4 år och1 månad= 91 cm och nästan 13 kg) och hon har regelbundna kontroller på en endokrinologmottagning i gbg.
Det enda rådet jag egentligen har att ge dig är att läsa på så mycket du kan men det är svårt att finna så mycket information om Turners och det är ännu viktigare att ta allt du läser med en stor nypa salt - allt stämmer inte! Du får mer än gärna höra av dig om det är något du undrar över

Hej och tack för inlägget. Hittade ett gammalt inlägg där du skrivit om er lilla tjej. Det var en bild på henne där också och hon var/är en supersöt liten tjej.
Jag vet faktiskt inte om vi väntar en liten mosaik eller renodlad TS. Vet inte om man kan veta det förrän efter att barnet är fött? Läkaren sa bara att hon hade TS, inte vilken grad det var. Men vi ställer in oss på "det värsta".
Så er dotter fick alltså inte sin diagnos förrän hon var 2½ år. Antar att erat ultraljud såg helt normalt ut då och att hon inte har några problem med hjärtat eller njurar?
Hur var det när er dotter var nyfödd? Var hon som en vanlig bebis eller annorlunda på något vis? Ja, förutom det du skrev med att hon var skrikig. För trots om det är vanligt för TS så är det ju måååånga vanliga bebisar som har kolik och annat jobbigt.
Hur har din dotter varit it utvecklingen, förutom att hon inte växt så bra? När började hon sitta, krypa, stå, gå, prata? Hur är hennes utveckling idag som 4åring? Går hon på förskola? Hur fungerar hon tillsammans med andra barn?
Hur tycker hon att det är att ta sprutor varje dag? Påverkar hennes sjukdom familjens ekonomi? Tänkte att det är dyrt med mediciner och läkarbesök (även om högkostadskortet täcker det mesta såklart) och om ni måste ta ledigt från jobbet för att kunna åka till läkaren osv osv.
Jag försöker suga åt mig så mycket info jag bara kan med som du sa så finns det inte så mycket. Och ännu mindre om hur det är när man får reda på det såhär tidigt, hur de är som riktigt små och vad man kan förvänta sig de första åren. Känns väldigt oroande som blivande mamma att inte veta alls vad man ska vänta sig och vad som händer i kroppen...