Turners syndrom
Hej Ts och grattis till flickan! Hur upptäcktes det att något var avvikande med henne från början?
Hej Ts och grattis till flickan! Hur upptäcktes det att något var avvikande med henne från början?
Tråkigt att läsa Ts
Jag och min sambo råkade själva ut för det när vi var på kub vid en tidigare graviditet. Bm såg direkt att något var ordentligt avvikande med vårt knytte. Hon hade ett sk nackhygrom, som är någon slags vätskefylld blåsa el liknande som satt längs med bakhuvud och nacke. Hon kallade i. En till bm som bekräftade det, det var tydligt dock, även jag och sambon såg det. Så vi fick avbryta kub och blev direkt skickade till ett större sjukhus som sysslade med fosterdiagnostik. Där fick en expert göra ett ul och hans utlåtande var allt annat än positivt. Barnet hade inte bara ett hygrom utan även vätska i buk och hjärna plus en svullnad runt hela kroppen och det innebar väldigt väldigt dåliga överlevnadschanser. Moderkaksprov togs på en gång och veckan därpå, innan vi fått svar på proverna, så avbröt vi graviditeten. När provsvar och obduktion var klar så fick vi komma in på samtal och gå igenom allt. Vår flicka hade Turners syndrom och dessvärre hade avvikelsen gett ett otal missbildningar på barnet, så hon hade bara levt några veckor till. Inte meningen att göra något värre för er del, ville bara berätta.
Om läkaren ändå gett er lite hopp så är ju det jättebra tycker jag! Jag håller verkligen tummarna för att er tjej är en fighter hela vägen!
Och du får gärna uppdatera eller lufta funderingar och tankar här eller på pm.
Har faktiskt ingen aning om vad storleken på hygromet var, bara att det såg dåligt ut. Eftersom vi direkt blev skickade till fosterdiagnostiken så gjorde läkaren där en noggrann screening av hela barnet och då upptäcktes många fler avvikelser. Så läkarens utlåtande var att barnet kommer att dö inom kort. Så valet var att fortsätta graviditeten i väntan på att barnet dog, eller att sätta igång det på en gång. Vi valde att ta bort det själva och det gjorde vi veckan därpå. Förutom hygromet så var hela barnet svullet, det fanns vätska i både hjärna och buk och hon rörde inte på sig alls. Så därför väntade vi inte på resultatet eftersom det bara skulle visa varför hon var sjuk, inte vad för sjuk hon var.
Det var inte kul att behöva föda henne död, men jag är glad att jag fick se henne. Det kändes bra att få ett avslut. Hon har fått en enskild kremering och ligger i en minneslund nu.
Jag hoppas att hygromet har minskat nästa gång ni får se er lilla, det har faktiskt hänt fler än en gång att det försvunnit vid ett senare ul. Uppdatera gärna.
Härligt att läsa att allt gått så bra för Isabella Queen! Hoppas att TS bebis är lika tuff! Antar att ultraljudet är denna vecka TS? Tänker och håller på dig!