• GossipGirl

Ångest inför jul..

Anonym (grinchen) skrev 2012-11-11 11:06:59 följande:
    Nej visst är det inga problem att ha julen hos oss. Men tycker det blir för mycket att stå för maten själv. Och anledningen till att vi inte tagit med mer mat så beror det ju på att vi inte fick för henne. Det kan hon ju knappast använda mot oss. För det var ju så hon valde det.

Vad det kommer till tonte då JO det är påfrestande att vara det varje år. Att ALDRIG få vara med sina barn och träffa tomten när den kommer för att det är han som är tomten. Någon gång borde väl han få träffa tomten med sina barn. Men är inte min man tomte så kommer ingen tomte. Så blev det för ett par år sedan och min man fick skulden. Systerns man skyller på att dom är värdar och därför behöver inte han och brodern bara vägrar. Men i år är vi värdar och ändå ska min man vara tomte.

Jag tyckte också att vi kunde skippa julklapparna till varandras barn. Gav förslaget att vi kunde spara några av våra egna julklappar och ge dom juldagen men det var inte populärt. "då blir barnen utan julklappar på julafton" fick jag till svar.
    Har ni pratat om det här med övriga familjer?

Det känns som att ni blir tagna lite förgivna...  Tycker folk är lite väl hårda här i tråden. Jag hade inte heller glatts åt att bjuda hem folk som uppenbarligen inte har för avsikt att fira på era premisser. Varken vad gäller ekonomiskt eller utifrån era önskningar.

Kanske ska ni fira själva? Eller bara umgås med övriga familjen några timmar? Om du älskar julen och du och din man får styra över ert eget firande hemma så kanske det blir drömjulen liksom.
  • GossipGirl
    Anonym (grinchen) skrev 2012-11-11 11:15:34 följande:
    Det är ibte själva julen som ger mig ångest utan själva bråket runt allt. Att det alltid ska tjafsas om allt. Begär ibte att syster tar med sig massa mat. Räcker gott och väl med dricka och sill. Men det finns en bror också som aldrig vill hjälpa till med något.

Gav förslag om knytis men då övervägde dom att inte komma. Kommer inte dom så får vi skulden av att vara snåla. Vilket jag absolut inte försöker vara. Vill göra alla till lags men det svider i plånboken i år och jag vill inte att dom ska veta det. Vi har för tillfället en inkomst på 18000 i månaden och räkningar på 8500. Två vuxa och två barn.. Blir inte mycket..

Jag trodde det var dyrare med mat. Svägerskan pratade om att dom handlar julmat för 4000-5000.. Därför jag blev orolig över pengarna..
    Du ska inte behöva försvara dig inför folk här i tråden tycker jag. Om du räknat på det och dels ska bekosta och tillaga julmat för 19 pers och förväntas handla julklappar till allas barn - men inte anser er ha råd så är det ni som avgör det.
    Att ni ställer upp på något ni inte ens vill göra (mannens syster initiativ att vara hos er) och att det dessutom påverkar er ekonomi mer än vad ni verkar beredda på tycker jag låter otroligt ledsamt för er.
Svar på tråden Ångest inför jul..