Ångest inför jul..
Jag brukar alltid känna en sådan mysig stämning inför jul. Jag älskar högtiden och jag älskar att alla samlas och umgås men på senare år har jag inte gjort det.
Efter att jag börjar fira jul med min mans släkt har jag börjat tycka mindre och mindre om högtiden.
Varje år på juldagen har vi åkt till min mans syster. Vi brukar ta med oss dricka och sill. Inget mer och jag har frågat om vi ska ta med oss mer men fått ett nej som svar. Dagen börjar ganska bra men börjar gå utför när det blir dags för tomte. Alltid blir det bråk om vem ska vara tomten. Min man har varit det några år i rad och både hans systers man och deras bror har sagt att nästa år behöver du inte.. Men när nästa år kommer så vägrar de andra två och min msan får åter vara tomte.
nu har mannens syster bestämt att juldagen ska firas hemma hos oss och att vi ska stå för kalaset. Dom kunde ta med sig sill och dricka sen skulle vi stå för resten. Mat för ca 10 vuxna och 9 barn. Min mans bror vill inte hjälpa till och hans nya tjej tycker inte att dom behöver för dom är ju ändå inte så många som äter i den familjen. Han har 6 barn. Varav 3 är över 15. Ibgen vill vara tomte i år och jag och svägerskan blev osams för att jag sa nej till att köpa julklappar till alla barnen. Vi har våra två att tänka på. Har inte ekonomi till att köpa julklappar åt mina barn + deras 9 kusiner och ett kusinbarn.. Blir för mycket för oss då vi lever på en inkomst..
Så nu känner jag bara ångest inför denna annars så mysiga högtid. Hur gör ni på jul? Är det en person som står för maten? Har ni knytis eller får värdparet en slant som ska gå till maten?