• Anonym (grinchen)

Ångest inför jul..

Jag brukar alltid känna en sådan mysig stämning inför jul. Jag älskar högtiden och jag älskar att alla samlas och umgås men på senare år har jag inte gjort det.

Efter att jag börjar fira jul med min mans släkt har jag börjat tycka mindre och mindre om högtiden.

Varje år på juldagen har vi åkt till min mans syster. Vi brukar ta med oss dricka och sill. Inget mer och jag har frågat om vi ska ta med oss mer men fått ett nej som svar. Dagen börjar ganska bra men börjar gå utför när det blir dags för tomte. Alltid blir det bråk om vem ska vara tomten. Min man har varit det några år i rad och både hans systers man och deras bror har sagt att nästa år behöver du inte.. Men när nästa år kommer så vägrar de andra två och min msan får åter vara tomte.

nu har mannens syster bestämt att juldagen ska firas hemma hos oss och att vi ska stå för kalaset. Dom kunde ta med sig sill och dricka sen skulle vi stå för resten. Mat för ca 10 vuxna och 9 barn. Min mans bror vill inte hjälpa till och hans nya tjej tycker inte att dom behöver för dom är ju ändå inte så många som äter i den familjen. Han har 6 barn. Varav 3 är över 15. Ibgen vill vara tomte i år och jag och svägerskan blev osams för att jag sa nej till att köpa julklappar till alla barnen. Vi har våra två att tänka på. Har inte ekonomi till att köpa julklappar åt mina barn + deras 9 kusiner och ett kusinbarn.. Blir för mycket för oss då vi lever på en inkomst..

Så nu känner jag bara ångest inför denna annars så mysiga högtid. Hur gör ni på jul? Är det en person som står för maten? Har ni knytis eller får värdparet en slant som ska gå till maten?

• Svar på tråden Ångest inför jul..
  • Anonym

Men det är väl rimligt att alla är hos er i år och att de tar med sig ungefär vad ni har tagit med er tidigare år? Kan inte se vad som är så fel med det. Inte heller förstår jag hur "jobbet" att vara tomte kan vara så påfrestande för din man att det ger dig ångest. 

Vad gäller julklapparna så låter det ju ledsamt att ni har så dåligt ställt, men det går väl att prata om igen. Ni ger inte kusinerna presenter och de andra ger inte era barn något heller. Alla köper till sina egna kan ju vara en lösning om ni nu har ett nödår.  

• Casablanca

Men hur svårt eller jobbigt kan det vara att vara tomte egentligen? Vilken skitsak att bråka om. Eller strunta i tomte om nu ingen vill.

Vad säger din man om det här? Naturligtvis ska ni inte ha något firande hos er om ni inte vill, men då kanske ni inte kan förvänta er att bli bjudna på firande hos den heller?

Och det kanske är lika bra, om ni ändå inte har trevligt? Jag tycker inte att man behöver fira med hela tjocka släkten, verkligen inte.

• Casablanca

När jag var liten körde vi på knytis, alla tog med sig något.

När vi firar med familjen brukar värdparet stå för maten, men då är det alltid hos någon förälder.

Nu för tiden firar vi gärna själva, dock.

• viseversa

Men sätt ner foten. Och fira med din familj denna jul då? Eller så tar du,mannen och barnen en kryssning över jul=) Säg som det är att ni inte har lust att fira med dom pga detta som du räknat upp här. 

• Anonym (hm)

men seriöst? bråka om VEM som ska vara tomte? och att du mår dåligt över att din man får vara tomte? VARFÖR????

kan förstå att ni inte har råd att bjuda på julmaten om ni har det dåligt rent ekonomiskt...
    men det behöver inte bli så fruktansvärt dyrt....

mat för 10pers blir ju inte alls dyrt när det gäller julmat eftersom man inte äter sådär jättemycket egentligen..

för oss har julmaten för 15pers gått på max 1500 inkl dryck!!
    (skinka,köttbullar,prinskorv,lax,sill,ägghalvor m majonäs+rom, potatis, rödbetssallad, janssons, svampomelett, ost, vörtbröd, julmust, ris a la malta till efterätt)..
    min svärmor har alltid sagt att jag INTE ska köpa FÖR mycket eftersom man alltid får slänga det mesta då och det stämmer verkligen! hellre för lite än för mycket..

man tar ju lite av varje och fyller en tallrik, och vips så är man proppmätt!

julmaten för er, ser att ni blir 19pers isf (räkna det som 15 då?) så lär det inte kosta mer än max max max 2000:-

och jag kan tycka att ni bör bjuda igen när ni varit till din svägerska flera år i rad..... 

har ni absolut inte råd, så kör ni på knytis!

ang julklappar, jadu.. det är ju fasen inte lätt..
    ni får väl bestämma ett pris, 100:-/barn? för de minsta??? eller något..
    för det är ju tanken som räknas... 

• Anonym (grinchen)

Nej visst är det inga problem att ha julen hos oss. Men tycker det blir för mycket att stå för maten själv. Och anledningen till att vi inte tagit med mer mat så beror det ju på att vi inte fick för henne. Det kan hon ju knappast använda mot oss. För det var ju så hon valde det.

Vad det kommer till tonte då JO det är påfrestande att vara det varje år. Att ALDRIG få vara med sina barn och träffa tomten när den kommer för att det är han som är tomten. Någon gång borde väl han få träffa tomten med sina barn. Men är inte min man tomte så kommer ingen tomte. Så blev det för ett par år sedan och min man fick skulden. Systerns man skyller på att dom är värdar och därför behöver inte han och brodern bara vägrar. Men i år är vi värdar och ändå ska min man vara tomte.

Jag tyckte också att vi kunde skippa julklapparna till varandras barn. Gav förslaget att vi kunde spara några av våra egna julklappar och ge dom juldagen men det var inte populärt. "då blir barnen utan julklappar på julafton" fick jag till svar.

• Casablanca

Men strunta i tomte då, så gjorde vi när jag var liten, och även nu när sonen är liten. En enda gång har vi haft tomte.

Firar ni på vars ett håll under julafton? Eller är detta firandet det enda ni har?

Jag tycker inte att ni ska fira med dem när ni uppenbarligen mest tycker att det är jobbigt. Fira själva, träffa vänner eller din familj eller ta det bara lugnt. Julen ska inte handla om stress och ångest och bråk.

• Anonym (grinchen)

Det är ibte själva julen som ger mig ångest utan själva bråket runt allt. Att det alltid ska tjafsas om allt. Begär ibte att syster tar med sig massa mat. Räcker gott och väl med dricka och sill. Men det finns en bror också som aldrig vill hjälpa till med något.

Gav förslag om knytis men då övervägde dom att inte komma. Kommer inte dom så får vi skulden av att vara snåla. Vilket jag absolut inte försöker vara. Vill göra alla till lags men det svider i plånboken i år och jag vill inte att dom ska veta det. Vi har för tillfället en inkomst på 18000 i månaden och räkningar på 8500. Två vuxa och två barn.. Blir inte mycket..

Jag trodde det var dyrare med mat. Svägerskan pratade om att dom handlar julmat för 4000-5000.. Därför jag blev orolig över pengarna..

• GossipGirl
    Anonym (grinchen) skrev 2012-11-11 11:06:59 följande:
    Nej visst är det inga problem att ha julen hos oss. Men tycker det blir för mycket att stå för maten själv. Och anledningen till att vi inte tagit med mer mat så beror det ju på att vi inte fick för henne. Det kan hon ju knappast använda mot oss. För det var ju så hon valde det.

Vad det kommer till tonte då JO det är påfrestande att vara det varje år. Att ALDRIG få vara med sina barn och träffa tomten när den kommer för att det är han som är tomten. Någon gång borde väl han få träffa tomten med sina barn. Men är inte min man tomte så kommer ingen tomte. Så blev det för ett par år sedan och min man fick skulden. Systerns man skyller på att dom är värdar och därför behöver inte han och brodern bara vägrar. Men i år är vi värdar och ändå ska min man vara tomte.

Jag tyckte också att vi kunde skippa julklapparna till varandras barn. Gav förslaget att vi kunde spara några av våra egna julklappar och ge dom juldagen men det var inte populärt. "då blir barnen utan julklappar på julafton" fick jag till svar.
    Har ni pratat om det här med övriga familjer?

Det känns som att ni blir tagna lite förgivna...  Tycker folk är lite väl hårda här i tråden. Jag hade inte heller glatts åt att bjuda hem folk som uppenbarligen inte har för avsikt att fira på era premisser. Varken vad gäller ekonomiskt eller utifrån era önskningar.

Kanske ska ni fira själva? Eller bara umgås med övriga familjen några timmar? Om du älskar julen och du och din man får styra över ert eget firande hemma så kanske det blir drömjulen liksom.
  • Anonym (grinchen)
    Casablanca skrev 2012-11-11 11:15:25 följande:
    Men strunta i tomte då, så gjorde vi när jag var liten, och även nu när sonen är liten. En enda gång har vi haft tomte.

Firar ni på vars ett håll under julafton? Eller är detta firandet det enda ni har?

Jag tycker inte att ni ska fira med dem när ni uppenbarligen mest tycker att det är jobbigt. Fira själva, träffa vänner eller din familj eller ta det bara lugnt. Julen ska inte handla om stress och ångest och bråk.

Vi firar med min familj på julafton. Har försökt blåsa av det för jag var inte med och bestämde att det skulle vara här från början utan det var hon. Men när jag försöker så använder hon barnen. Vill inte du att mina barn ska träffa sina kusiner under juk. Vad ska jag säga till dom nu då? Dom är ju så glada över att åka till er. Dom ska inte få träffa sin farmor och farfar heller då? Så håller hon på och jag får dåligt samvete.
  • GossipGirl
    Anonym (grinchen) skrev 2012-11-11 11:15:34 följande:
    Det är ibte själva julen som ger mig ångest utan själva bråket runt allt. Att det alltid ska tjafsas om allt. Begär ibte att syster tar med sig massa mat. Räcker gott och väl med dricka och sill. Men det finns en bror också som aldrig vill hjälpa till med något.

Gav förslag om knytis men då övervägde dom att inte komma. Kommer inte dom så får vi skulden av att vara snåla. Vilket jag absolut inte försöker vara. Vill göra alla till lags men det svider i plånboken i år och jag vill inte att dom ska veta det. Vi har för tillfället en inkomst på 18000 i månaden och räkningar på 8500. Två vuxa och två barn.. Blir inte mycket..

Jag trodde det var dyrare med mat. Svägerskan pratade om att dom handlar julmat för 4000-5000.. Därför jag blev orolig över pengarna..
    Du ska inte behöva försvara dig inför folk här i tråden tycker jag. Om du räknat på det och dels ska bekosta och tillaga julmat för 19 pers och förväntas handla julklappar till allas barn - men inte anser er ha råd så är det ni som avgör det.
    Att ni ställer upp på något ni inte ens vill göra (mannens syster initiativ att vara hos er) och att det dessutom påverkar er ekonomi mer än vad ni verkar beredda på tycker jag låter otroligt ledsamt för er.
  • Anonym
    Anonym (grinchen) skrev 2012-11-11 11:20:36 följande:

Vi firar med min familj på julafton. Har försökt blåsa av det för jag var inte med och bestämde att det skulle vara här från början utan det var hon. Men när jag försöker så använder hon barnen. Vill inte du att mina barn ska träffa sina kusiner under juk. Vad ska jag säga till dom nu då? Dom är ju så glada över att åka till er. Dom ska inte få träffa sin farmor och farfar heller då? Så håller hon på och jag får dåligt samvete.
    Hon låter ju smått obehaglig! Skit i hennes försök att spela på ditt samvete och säg NEJ TACK. 
  • Anonym (grinchen)

Hon är en ganska obehaglig person. Styr och ställer i släkten. Mammas och pappas ögonsten ungefär.

Min man tycker inte om henne men vågar inte säga nej för det blir ett herrans liv.

Det hade ju inte varit några problem om hon frågat ifall vi kunde ha julen men istället bestämde hon det och vill att vi ska rätta oss efter det.

Ska försöka prata med henne och säga att om det ska vara hos oss är det knytis som gäller. Behöver inte vara mycket men alla ska bidra med något. Inga julklappar mellan våra barn i år och jultomte bestämms INNAN så det inte blir tjafset under firandet. Oxh jag ska säga att IÅR borde mina barn få träffa tomten ihop med sin pappa.

Får se om hon går med på det annars skulle jag mer än gärna vara kvar hos mina föräldrar en extra dag..

• Casablanca

Men sätt ner foten för sjutton!

Farmor och farfar kan de väl träffa vid en annan tidpunkt?

Säg bara att "vi kommer tyvärr inte vara hemma på juldagen, det har blivit bestämt så att vi stannar hos mina föräldrar lite extra". 

Jag skulle aldrig låta någon annan bestämma över mitt liv på det sättet, aldrig! 

♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • MadHatter

Om ni ska fira hos e r så bör ju ni bestämma hur firandet ska se ut. Laga Matsson ni har råd mes och vill ha. Säg att det inte blir någon tomte i år (alternativt kolla om ni har någon granne som ställer upp) och bestäm att bi ger symboliska presenter (säg Max 50 kr/ barn) till alla barn. Klappar till de egna barnen kan ju ges före eller efter det gemensamma firandet. Dvs bestäm över firandet om det ska bara hos er.

• ica
    Anonym (grinchen) skrev 2012-11-11 11:15:34 följande:

Känner igen det med min mans släkt. Jag vägrar numer att fira jul med dem. Just för att det alltid är massa bråk och tjafs.
    Överlåt det hela åt din man att lösa. Deras bråk är just deras. Du kan inte lösa det. Men du kan vara klar och tydlig att du inte vill vara med om det.
Svar på tråden Ångest inför jul..