• Anonym (E)

Behöver svar, någon som har dem? Tacksam för svar!!

Har en dotter på drygt två år..
    Jag levde ett sämre liv som ung, eller mer rätt, valde att leva med fel killar.. börja lite och blev sedan väldigt illa.. under min dåliga period i livet träffade jag en idiot som jag träffade i tre månader.. flytta och började plugga.. upptäckte jag var gravid (fick göra ultraljud och fick se barnet och behöll det på grund av det, det var ju mitt barn jag såg där som rörde sig).. Vi gjorde ett försök att vara ihop, men han var hemsk!! misshandla mig fysiskt och psykiskt, lura mig på pengar, lura andra på pengar (blocket-bedrägerier), alkohol problem, ätstörningar, kriminell (suttit i fängelse två gånger, och även dömd till annan) är nu 37år och jobbat i 5år av sitt liv och detta för kanske tio år sedan, för o få pengar har han lurat socialen.
    När min dotter föddes så kom jag ifrån honom, för hennes skull.. han kom vid två tillfällen o hämta saker, senast för snart två år sen..
    Under dessa år har jag fått lite hot-mail,sms.. och andra mail,sms.. men jag har inte svarat på något.. det senaste mailen var "avsked" sen efter 4mån kom ett hot-sms då han fått tag på mitt nummer på något sätt..
    Två gånger har han berättat att han ska ha barn med två olika, men det har inte blivit så.. han har flyttat runt, haft olika tjejer..
    jag kollar hans fb ibland och de e mest "fuck off" "jävla piss" "festa" osv.. kunde dock inte se så långt tillbaka...
    Men iaf runt typ "högtider"  skriver han ibland om min dotter, han vet inte nått om henne, och känner henne inte.. jag försökte få ett umgänge i början just för att inte få nått emot mig men han ville inte..
    Idag hade han skrivit att han skulle ta tag i att få träffa henne på måndag och starta krig med mig..

Jag kommer inte under några omständigheter låta han träffa henne. aldrig.. jag skulle inte göra så emot henne.. Under dessa två år så har jag skött allt med henne, hon är en underbar person och vi har en bra och nära kontakt med min familj.. hon har allt hon behöver och under årens lopp har jag enbart fått positiva kommentarer :)

Men hur skulle det kunna gå till? Om han faktiskt skulle ringa någon eller så.. Han har sagt det ibland förut, ofta när han träffar en ny tjej för att typ inte verka dålig, eller liknande... men aldrig gjort.. men man får ju ändå en liten klump i magen.. det gäller ju mitt barn.. det viktigaste jag har...

Jag vill absolut inte få höra "du skaffa ju barn med han, du kan inte neka, osv.. " Jag vill veta hur jag kan göra.. vad som kan hända? Jag kommer neka så långt jag bara kan..
    Ringer han familjerätten så säger jag nej, har pratat med dom innan så dom vet grunderna...
    Vad händer då? Stämmer han mig?
    Skulle dom kunna döma umgänge trots allt?? Om jag nekar.. vad händer?
    Skulle rätten helt SERIÖST kunna ta min dotter ur min famn för att hon ska träffa honom, ge honom vårdnaden eller något sånt? En person hon inte har någon aning om vem han är?
    Eller blir det mest dyra kostnader i rätten och att man står o trampar på samma ställe??

Jag kommer kämpa för min dotter.. jag ångrar inte henne, men honom.. jag har verkligen tagit tag i allt nu, bor i ett radhus med trädgård, pluggar till undersköterska o snart klar, tog körkort o köpte bil, är ute på krogen ca 2gånger/år för att fira någon som fyller år och som vill gå ut..annars lämnar jag endast bort min dotter om jag jobbar eller liknande.. Jag har haft rutiner, tillgodosett alla hennes behov.. hon är otroligt duktig och vi har en tajt kontakt, och som sagt vi träffar min familj flera gånger i veckan.. har enbart bra vänner kvar och ja.. mitt liv är "perfekt" ungefär, och det går bara framåt.. och jag kommer göra vad som krävs för mitt barn!!
    bara för att man kan ha sex o skriva på ett papper så är man inte en pappa, och han ska inte va nära henne!!!!

tacksam för BRA svar!! Och svarar på om ni har frågor!!

• Svar på tråden Behöver svar, någon som har dem? Tacksam för svar!!
  • Anonym (E)

läste detta:
    Hur gör jag om det som beslutats i domen inte genomförs?

Hos tingsrätten kan du ansöka om att ett beslut om vårdnad, umgänge eller överlämnande av barn verkligen ska bli genomfört (så kallad verkställighet).

I de flesta fall ska du skicka ansökan till tingsrätten i den ort där barnet bor. Du hittar rätt tingsrätt genom att klicka på "Sök domstol".

Tingsrätten tar hänsyn till barnets bästa och prövar i första hand om överlämnandet kan ske frivilligt. Men om det inte går, kan rätten besluta att det ska ske med tvång.

Tingsrätten undviker att besluta om tvångsmedel så långt det går. Det vanligaste tvångsmedlet är vite. Vitet bestäms i pengar som den som inte vill lämna över barnet kan dömas att betala. Tingsrätten kan också, i sällsynta fall, besluta att polisen ska hämta barnet. Hämtningen ska genomföras så skonsamt som möjligt för barnet.

--

det gjorde mig ju lite orolig.. att de ens finns ett alternativ att under tvång ta ett barn från som i mitt fall barnets mamma, trygghet och liv.. för ett umgänge med någon hon inte ens vet vem det är.. skulle det verkligen vara möjligt??

vem betalar kostnader, om det blir rättegång och han då stämmer mig på umgänge?
    Om jag nekar och han ska lämna in för verkställan?
    Om jag nekar och blir dömd till vite?
    Om han måste göra om det igen? Eller måste han inte de?

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-11 21:02:44 följande:
    Han kan få till ett umgänge. Han kanske inte är likadan som pappa som han var som sambo. Dock kommer ingen ta flickan ur din famn och ge honom utan det kommer att trappas upp långsamt. Om du begär det kommer det troligtvis bli så att en kontaktperson är närvarande vid umgänget om du inte själv vill/orkar vara med.

Eftersom det är en ganska långsam process så kommer han mest troligt inte ens orka slutföra och då minskar hans chanser att få till umgänge igen.

Jo om man inte lämnar över barnet som det är bestämt i domstol så blir det polishämtning då polisen kommer och rycker barnet ur mammans armar. men det är ju bara om de går igenom det en gång och han får beviljat tex helgumgänge och hon inte lämnar ut barnet så de måste eill domstol igen
  • SupersurasunkSara

De hämtar inte barnet om barnet inte känner honom. I övrigt har jag ingen aning. Du kan få viss hjälp till advokatkostnader via din hemförsäkring. Kolla upp om det ingår någon sådan hjälp i den du har, om inte, komplettera.

• Anonym (E)

Låter helt sjukt att som polis skulle rycka ett barn ut en mammas armar för att en helt främmande människa skulle få träffa de =/ är det verkligen sant??? =/ =/

kostnader löser sig för mig.. men har har inga pengar.. tänker på om de kostar honom en massa så tror jag inte de blir så mycket med de.. fast han skulle ju kunna lura till sig pengar så sätt.. men..

• och

Utifrån det du har berättat tvivlar jag mycket starkt på att han ens kommer att komma ihåg vad han skrev på måndag, än mindre agera utifrån det.

Han har kanske bara listat ut att du läser där ibland och vill skrämmas lite. 

The hard way is the right way.
  • Anonym

Polishämtning kan det bli, Jag gjorde som ts planerar och då fick han bevilljat polishämtning men då gav jag "frivilligt" istället för att det skule vara mindre traumatiskt. Min dotters pappa var dock ingen dålig person, ingen misshandel eller så men min dotter var 1,5 år och hade inte träffat honom sen hon var spädbarn och han var således en total främling för henne och de dömde att hon skulle flytta till honom utan inskolning, de gav ett datum som hon skulle vara stadigvarande boende hos honom.

(Eftersom jag hade flyttat till andra sidan sverige,nästan, utan hans tilåtelse och för att de ville göra ett exempel av att man inte får göra hur man vill bara för att man är mamma och att en pppa äär en lika bra förälder som en mamma)

Min dotter mådde hemskt dåligt av att behöva flytta till en främling och det var oerhört traumatiskt för hene, det där om at domstolen ska se till barnets bästa är bullshit, det var jag som gort fel för at jag flyttade helt enkelt, trots att det var pappans fel att jag blev tvungen till det. Det "roliga" är att jag aldrig motsatte mig att han skulle ha umgänge, och när jag inte kunde protestera mer mot det så var mitt ENDA krav en omfattande inskolning för dotterns bästa men fick en vecka som hon hade på sig sen var hon tvvungen flytta och honb hann inte alls lära känna sin pappa tillräckligt bra för att känna trygghet till honom på bara en vecka. Och jag är en jättebra mamma, städat och fint, hon har eget rum och inget misbruk eller nårga svårigheter alls. Helt sjukt vad dom kan göra faktiskt, det är dom som har makten. De kan döma ut vad fan som helst!! Det handlar bara om vem som har bäst advokat!!

• Anonym (#16)

Just ja, jag fick också vite först efter det dömde dom ut polishämtning.

• Anonym (E)

kanske inte.. han skriver mest om fester, att poliser är grisar, att han inte får jobb, att allt är skit osv.. och någon gång emellan kan de stå nått mer positivt.. och första året stod det 2 gånger på fb om dottern och detta har det stått två gånger med typ...

Men om han mot alla odds skulle ta tag i det, så skulle väl inte något hända direkt.. han skulle stämma mig på umgänge i rätten.. vårdnad skulle han nog inte ens försöka.. han vet vad jag har och vad han har och att han inte skulle ha en chans så att säga...

Men om han skulle få beslut på umgänge så kommer jag neka ändå.. när min dotter är så stor så att jag kan berätta allt (de mesta) för henne så kommer jag det och ut efter det så kan hon och jag prata om hon vill träffa han eller inte..

Han har inte gjort något för henne under två år... kan ju tänka lite att om han hade brytt sig hade han antingen tagit chansen han fick när jag erbjöd umgänge och till o med lät honom bestämma när i så fall...  Eller tagit tag i det tidigare..

Han säger mycket.. speciellt om han dricker, vilket han ofta gör... jag vet ju lite hur han fungerar.. men samtidigt vet jag att han är farlig..
    En händelse för 2,5..jag hade hundvalpar och en köpte på avbetalning..vi skev kontrakt att om dom inte betala fick jag hämta hunden osv... dom betala allt utan sista betalningen och då började dom bråka om en massa o vägrade betala.. jag hade då flyttat, bodde själv, utan bil o körkort, gravid o studerade... jag o idioten hade ju kontakt då så jag frågade om han kunde ta med kontraktet och bara åka dit och knacka på och hämta hunden.. han sa att han skulle det...
    Morgonen efter ringde han och sa att han och hans kompisar druckit o åkt dit.. han blev häktad i en månad... han o kompisarna åkte dit på natten med kofot o sånt... slog in fönster, bröt sig in.. och stal deras andra hund ifrån dom och gömde den hos hans sjuka-syster jag skrivit om tidigare..
    Jag blev dömd till "anstiftan till brott" pga att jag skrivit i sms o bett han hämta hunden.. MEN jag bad dom knappast att bryta sig in o stjäla den hunden osv, de visste jag inget om då jag låg o sov.. Menmen,,,
    Han vart väl dömd till skyddstillsyn och sånt tror jag.. konstigt att han inte fick fängelse då han suttit inne två gånger innan som jag fått reda på.. samt att han satt i rätten och sa att han hade alkohol problem och blir hand dömt till fängelse så vill han ha behandlingshem istället typ =/
    Så han e farlig..
    Jag fick ett sms i somras "på ett eller annat sätt kommer jag få min dotter, det är inte ett hot utan ett löfte" Jag kunde inte sova på 3 nätter, hade ångest, kunde inte andas och hade ont i bröstet, lyssna på varje litet ljud..var på helspänning hela tiden... men sen släppte de... men ja..

• SupersurasunkSara

Du som fått ditt barn hämtat på det viset, varför stod inget i tidningarna om detta? Ett klart fall av barnmisshandel från myndigheternas sida anser jag.

• Anonym (E)

Jag tycker det låter helt hemskt jag med.. kan det verkligen gå till så?? =/

• Tonårsmorsan

Bevis, bevis, bevis. Du måste ha bevis och en väldigt bra advokat. JÄttebra om du kan få neutrala tjänstemän att vittna till din fördel så som lärare osv. Du måste överklaga domar som kommer ge pappan umgängesrätt. Men var noga med att inte trotsa domar.

Tyvärr är det i praktiken lättare för mammor att bli va med vårdnaden än pappor. Politiker har bestämt att för att få "jämlikhet" så ska pappor som vill ha vårdnad gynnas och mammor som försöker skydda sina barn skrämmas. Det finns mammor som blivit av med vårdnaden bara för att politiker och myndigheter vill statuera exempel och ge prejudikat. (Allt i likhets-feminismens namn.)

Du kan kräva att pappans umgänge bara får ske med kontaktperson men varning för att vägra umgänge helt och hållet om du får en dom på umgänge. Du ska naturligtvis inte lämna ut barnet utan att du blir tvingad genom domstolsbeslut. 

Jag håller verkligen tummarna för att pappan bara ger upp snat så ni får lugn och ro. KRAM

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym (E)

Pratade lite med ett ombud här på morgonen.. hon sa att det VÄRSTA som kan hända är att jag blir dömd att låta ha umgänge.. men att det krävs mycket tills det ska bli så..
    Först ska han ju stämma mig..gå igenom allt det.. jag har en del som påvisar att han inte är lämplig alls!
    Det finns MÅNGA som kan bevisa att jag är en bra mamma och dottern har det bra.. Men ingen för honom..
    Skulle jag neka kan domarna tex säga att jag för böter för om jag inte kommer..
    Det skulle krävas VÄLDIGT mycket, och nästan omöjligt att dom skulle ge honom vårdnanden..
    Det skulle ta lång tid att gå igenom allt, och jag skulle ju kämpa till sista blodsdroppen (talesätt) för min dotter så klart.!!!

Men mitt ombud,mamma och jag själv tror väl att det kommer lägga sig som vanligt.. han har ju hotat förut.. men man blir ju alltid orolig när det gäller sitt barn lixom..
    Men han är väldigt farlig, han är maupalativ, han skulle ju inte erkänna för sin nya tjej o vänner att han skiter i henne utan försöker visa sig bra i deras ögon, framstå som ett offer hela tiden.. "tyck synd om mig" stilen lixom.. och sen e det väl tidpunkter som tex farsdag som var nu som gör att han tycker han e en pappa.. eller nått..

Han har inte skickat en enda sak till henne, inte födelsedags paket elelr julklapp.. inte nått kort, inte nått.. pengar får jag från försäkringskassan.. osv.. han har lixom inte gjort nått..

Jag blir bara lite stressad o orolig så fort det gäller mitt barn..

• Anonym (E)

någon ?? =)

Svar på tråden Behöver svar, någon som har dem? Tacksam för svar!!