• Anonym

Får han gör så?

Japp det får han.

• Anonym

Hur kan han få de? Likväl som han harcrättigheter har jag oxå de

• Anonym

Nja, skulle jag vilja säga.

Om barnet inte mår bra av att kapa kontakten med sin ena förälder ena veckan så ska barnet få ha kontakt med ts. Jag hade tagit upp detta med familjerätten faktiskt och hört vad de säger. Rent spontant så verkar det inte som pappan har barnets bästa i åtanke när han gör så här.

• Anonym
    Anonym (nja igen) skrev 2012-11-12 21:30:32 följande:
    Då säger jag nja, igen. För det rekommenderas ofta att man inte ska ha mer kontakt än nödvändigt den vecka barnet är hos den andra föräldern, för att barnet ska slippa känna sig förvirrat. Pappan kanske faktiskt tänker på barnet i det här fallet också, för att han sett att barnet inte mår bra över att "störas" när det är hos honom.
    Var rekommenderas det? Det har jag aldrig hört talas om, i stället brukar det väl rekommendras att barn få ha fri kontakt med båda sina föräldrar. En 4-åring kan helt klart själv bestämma om hon vill prata med sin mamma, det är inget som pappan behöver sätta stopp för.
  • Anonym

Vet varken ut eller in! Han gör så här för att straffa mig och få mig att må dåligt! Men de han inte tänker på är att de skadar inte bara mig utan även vår dotter i slutändan

• Anonym

för mig är de illa och en sorg

• Anonym

den biten med att ringa är inte de de handlar om och inte heller min saknad till henne.
    det handlar om att han vägrar informera mig om saker som sker i hennes liv tiden hon är hos honom....enbart för att han inte vill ha någon kontakt med mig...
    de han inte förstår är att han är så illa tvungen att ha någon kontakt med mig eftersom jag är hans dotters mamma  

• Anonym

tycker de låter helt orimligt.
    de är ju mitt barn de handlar om....sen om de sker hos honom eller mig spelar inge roll.....de är ju för barnets skull 

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-13 07:17:08 följande:
    Om ert barns andra förälder av någon anledning bestämmer att ni inte ska ha insyn/kontakt under deras veckor kan man be om att upprätta en kontaktbok där allt väsentligt skrivs ner. Vill man kan den vara mycket enkel, med bara korta anteckningar eller så kan den vara mer utförlig med bilder. Eller så ber man att all kontakt sker via mail, sms el liknande.
    Att vara påstridig och envis ger sällan bra resultat.
    Precis men inga förklaringar om vad man har ätit till middag eller vad man gjorde efter dagis i torsdags osv utan sånt som är viktigt, typ vaccinationen i tisdags.
  • Anonym

Är ledsen att behöva göra er besvikna men i detta fallet handlar de inte om min saknad till mitt barn och att jag lägger över de på min dotter! De handlar om att hennes far resonerar fel!

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-11-13 17:45:47 följande:
    Alltså jag köper inte argumenten om att man inte har rätt till nån insyn i barnets liv då denna är hos den andra föräldern. Man är ju fortfarande två vårdnadshavare!?! Nu menar jag inte insyn i hur många köttbullar kalle åt till middag men saker som hur det gick på läkarbesöket, hur hanterar barnet mobbingen (eller whatever liknande). Dessutom om barnet har en önskan eller ett behov av att ha nån sorts kontakt med den andra föräldern är det också fel att neka till det. Jag tycker inte att man ska motarbeta den naturliga föräldrainstinkten att ha lite koll på sitt barn för den finns till av en anledning och gynnar barnets överlevnad.
    Om barnet vill ringa sin andra förälder får jag hoppas att barnet får göra det. Men barn har sällan behov av att föräldrar ska ringa titt som tätt för att prata om allt möjligt.

Ev. mobbing osv kan man diskutera via mail.
  • Anonym

Nu tycker jag de är lite drastiskt! Tack för alla synpunkter! Det kommer aldrig ske att pappan får enskild vårdnad! Och det är fortfarande inte prat om vem som har rätt eller kan vad och hur mkt!

Det som är bäst för dottern är att ha båda sina föräldrar lika mkt hos sig, alltså varannan vecka!

• Anonym

Ringer aldrig när hon är hos honom! Däremot säger jag varje gång hon åker dit till pappan att vill hon ringa så får hon de! Vår dotter blir bara ledsen och de vill jag inte! Det är MIG han inte vill ha kontakt med! Ingen kontakt alls! Och de är de jag vill veta, kan han göra så? Vi har barn tam och tyvärr måste han dras med mig på ett eller annat sätt!

• Anonym

Jag vill kunna ha en öppen dialog med min dotters far om vår dotter! Inte med honom eller om honom! För vår dotter! Vad är de ni inte förstår! Att jag svävar? De är lätt att tolka vad någon annan skriver på sitt sätt! Och ni har missläst mitt flera ggr om!

• Anonym
    Anonym (saknad) skrev 2012-11-15 09:21:47 följande:
    Varför måste han vilja ha kontakt med dig? Han har INGEN skyldighet att ha kontakt med dig alls annat än att informationen kring barnet fungerar. Om ni nu sköter hämtning och lämning via förskolan på måndagar exempelvis så är det ju en ny vecka som påbörjas. Veckobrev brukar lämnas i dubbel upplaga så att båda föräldrarna vet vad som händer, får ni inte det så kan du be om det.

Den veckan barnet sedan är hos pappan så kan du väl ringa någon kväll mitt i och prata om ditten & datten med dottern, så små barn brukar i regel inte komma ihåg att "vilja" ringa eftersom vardagen rullar på. Tro det eller ej, dom saknar ytterst sällan eftersom de ju faktiskt är med en förälder och ingen främling  

Meningslösa samtal om mössor/vantar eller kläder och mat  osv. kan du ju ligga lågt med för det är väldigt irriterande när det tjatas om något sådant. Du sköter det hos dig och pappan sköter det hos sig på SITT sätt.

Slappna av och var inte så påträngande och propsa på rätt och fel och som svaret på frågan - JA pappan får göra så. Han behöver inte ha någon som helst kontakt med DIG.  

Han informerar mig inget alls!
  • Anonym

Än en gång! NEJ! Inte om allt! Och igen, han berättar INGET och är INTE medgörlig på något vis! Kan jag vara mer tydlig?

• Anonym

Då svarar jag er på samma sätt igen! Jag har försökt, förklarat mm! Vill inte gå till familjerådgivningen i första hand men eftersom han inte vill prata med mig när jag kommer med förslag om hur vi kan gå tillväga i denna situationen så får någon annan snart förklara för honom att han måste på något sätt ha kontakt med sin dotters mor, och NEJ Jag begär inget av honom mer än att han ska berätta om de händer något utöver de vanliga! Men han tolkar mig på sitt eget sätt och utifrån att de är honom jag vill ha kontakt med! Ni har aldrig träffat den är personen och jag köper då att de är svårt att även förstå min frustration! Allt han säger och gör ska vara till hans fördel även när vårt barnmorskor iblandat, en manipulativ person!

Vill inte ha fler synpunkter nu!

Så som annars så får jag stå tillbaka och låta honom få sin vilja igenom! Tack och jag hoppas att ni respekterar att jag undanbeder fler svar!

• Anonym
    Mattias 81 skrev 2012-11-16 00:37:39 följande:
    Jag förstår dig som jag nog sagt innan. Mitt ex berättar inget alls för mig. När man hjälper sonen ta av sig inför badet på kvällen och man upptäcker ett blåmärke stort som en handflata på ryggen och man vet att man måste anteckna det för att sen kunna fråga och då kanske få ett svar på vad som hänt. Jag fick ju inte ens veta att hon funderade på att flytta, att hon tittade på hus, att hon köpte ett hus. Jag fick inte heller veta när hon skulle flytta till huset. Problemet med såna relationer är att de faller sönder då man måste kämpa för att hålla igång en hälsosam relation till den andre föräldern. Jag kommer själv få gå till familjerätten nu då jag slutade prata med exet då hon inte pratade med mig. Det är tråkigt att det blir såhär och att man måste kämpa de närmaste 18 åren för att kunna ge barnen det bästa. 

Tack Mattias!
Svar på tråden Får han gör så?