Anonym (:)) skrev 2012-11-16 11:48:20 följande:
Jag utgår ifrån ts istället för att göra egna scenarion som du gör. Och vet du? Vi har en dom, som exet var den som drev fram i tvisten och exet skiter fullkomligt i domen och vill ha ändringar ständigt och jämt. Men det är inget problem. Kan jag gå med på ändring (och inte har annat inplanerat) så har jag inga problem att låta barnet vara med på släktträffar, firanden osv på exets sida även om det är "min" tid. Det handlar om vårt barns rätt till bästa möjliga på båda sidor. Sen skulle exet aldrig vara lika samarbetsvillig och generös som jag men skillnaden är att jag sätter barnet före mitt eget behov att styra och ställa.
En olycka kan hända även hemma i Sverige. Betyder det att du anser att man ska berätta precis var man är och vad man gör hela tiden?
Okej och du tror polisen delar din åsikt och att personen kan bli dömd och straffad för det?
Var har ts skrivit om "längre resor"? En vanlig semesterresa på 2-3 veckor på den "egna" tiden med barnet faller inte under skyldighet att vara överens och informera. Vilket är precis vad regeringen skriver också.
Nej du, barn behöver inte lida för att en förälder stämmer den andre.
Man kan inte ha gemensam vårdnad och växelvis boende helt utan samarbete och kommunikation. DÅ far barnet illa.
Än en gång - inlägget du svarade på, inlägg #67 (du svarade i inlägg #68) är inte skrivet av TS, utan av Anonym (styvmor).
Du svarade på hennes kommentarer, jag svarade på dina. Alltså utgår ingen av oss från TS?
Ja, jag tycker att man kan ge och ta, men du frågade vad man gör om den ena INTE vill samarbeta - jag gav förslag på det.
Ett hot måste inte alltid kunna vara grund till dom för att vara ett hot. Det räcker att du säger till ditt barn - Äter du inte maten köper jag inget lördagsgodis.
Det är i mindre skala och definitivt inte straffbart, men inte desto mindre ett hot.
Säger ngn om du inte gör som jag säger så leder det till denna konsekvensen så är det ett hot, vi kan dividera om detta hur länge som helst... Vi har helt enkelt inte samma syn på saken..
Angående barns slitningar.. Jag citerar inlägget DU svarade på då JAG svarade dig:
Nu har det gått så långt att vi orkar inte med henne längre så vi nonchalerar hennes mail och samtal, blir det rätten så blir det vad de beslutar, vi ger upp nu! Och det för dotterns skull, vi orkar inte se henne slitas mellan två föräldrars konflikter längre!!
Hon skriver uttryckligen att barnets slits mellan dem.
ALLA barn lider inte av en rättegång, men om vi diskuterar ETT fall, så är det det fallet jag hänvisar till.
Jo, man kan ha minimum kommunikation. Båda föräldrarna kan se till barnets intresse utan att prata med varandra annat än genom mail. Man måste inte ens träffas då man kan sköta hämtning/lämning i förskola/skola.
Men visst är det att föredra att man kan prata med varandra, men om den ena parten omöjliggör att kommunikationen fungerar så GÅR det.