• Mumu

Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?

Ett av kunskapkraven i år 3 är att man ska kunna inferensläsa, dvs läsa mellan raderna, det som inte står uttalat i texten. För att testa det krävs både en viss typ av texter och att den som sitter bredvid ställer rätt frågor. Börja med att hon får läsa ett stycke ur en text hon inte läst tidigare. Be henne sedan berätta om vad det handlade om. Ställ frågor om sånt som inte står direkt i texten ("Vad är det för årstid, tror du? Varför tror du det?").

Och prata med läraren! Hen borde kunna säga precis vad som är nästa steg i din dotters läsutveckling och hur ni kan träna det hemma.

• Mumu

Det där med stavning, ja. Det ligger verkligen inget fokus på stavning i läroplanen, i lågstadiet ska man kunna stava vanliga ord man använder ofta. Det är ju väldigt subjektivt om barnen nått dit eller ej. Det finns normerade tester som kan visa om barnet ligger på en åldersadekvat nivå, men det är ju bara ett diagnosverktyg. Men generellt kan man säga att även stavningen stärks av läsning.

Vilken klass går din dotter i egentligen? Trean eller fyran? Jag tycker nog att den där låsningen borde kunna lätta med hjälp av diskussion om varför man läser och vart man är på väg med sin läsning. Jag använder ett schema med mina elever där de tydligt ser vilka krav som ställs på dem i slutet av åk 3 och åk 6, och alla stegen de måste igenom på vägen dit. Det här schemat är ett levande dokument i klassrummet och barnen förstår varför de måste träna på vissa moment. Kolla om skolan har något liknande, något som hjälper barnen att få syn på sin egen läs- och skrivutveckling.

• Mumu

Jag förstår inte riktigt dina frågor och paralleller kring literacy och formell läsundervisning och faror faktiskt. Det känns som att du har läst en bok som lägger fram frågor och teorier och sedan har låst dig lite vid det.

Literacy är egentligen att vara läs- och skrivkunnig, men numera har man utvidgat begreppet till att omfatta olika sorters kompetenser, tex mediala kompetenser, kulturella kompetenser etc. Och det innebär då att man tillägnar sig ett djup i språket genom olika kanaler och aspekter i dessa områden. Så att medvetet använda det vidgade textbegreppet handlar inte om att sänka några krav, utan att det finns olika vägar att må litteracitet. Att kraven sänks om man blir för vardagsnära (som jag tolkar din frågeställning) motverkas av att vi har uppställda kunskapskrav som vi gör vår bedömning mot. Vägarna att nå dit kan (och ska) se olika ut, men kunskapsförmågorna vi bedömer är desamma. Möjligheten att nå litteracitet på olika vägar ska handla om att få FLER och DJUPARE kompetenser, inte tvärtom.

Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?