• En struts

Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?

Jag får nu höra på utvecklingssamtalen, att läsningen kan bli bättre. Jag bara undrar, ni som har stor erfarenhet av barns nivå på läsning. Hur mycket brukar de läsa i den åldern? om de är genomsnittligt goda läsare (eller hur jag ska uttrycka det?)
    Min dotter är VÄLDIGT duktig på att läsa inlevelsefullt tex då hon läser, så man lyssnar med spänning. Och jag tycker takten är fin också (som min egen takt när jag läser),
    men finns det någon genomsnittlig MÄNGD  (mängd böcker) som barnen brukar läsa i den här åldern?
    Vad är det som kan "vara lite svagt"? Jag försöker säga till henne att läsa varje kväll lite grand, men hon är ingen bokslukare. Det var väl jag i den åldern.
    Men jag fattar inte riktigt på vilket sätt det kan vara skevt.

Kan inte ni som är lärare här rada upp lite mer detaljer om vad det är som "kan skeva" med läsningen?
    Vad tittar ni på när ni avkodar barns läsning?
    Jag kommer få veta mer på IUP,
    men det handlar väl lite om "läshastighet" tex, har jag fått sagt.
    Alltså jag fattar inte det här riktigt.

• Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?
  • Flickan och kråkan

Vad gäller mängd så är det oerhört individuellt. Nu arbetar jag med barn ett stadie högre, men även det de har med sig när de kommer till högstadiet varierar kraftigt. Det går heller inte per automatik att säga att de som läst/läser mest är bästa läsarna. Mitt tips är att faktiskt ta och titta på läro- och kursplanen. Ja, läshastighet finns med på en bit (att ha gott flyt i läsningen) men det allra viktigaste är ju förståelsen och hur barnet använder olika lässtrategier för att tolka innehållet i det han/hon läser - budskap etc. Läshastigheten kan ha betydelse om det så att säga stör förståelsen. 

• En struts
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-13 05:56:19 följande:
    Vad gäller mängd så är det oerhört individuellt. Nu arbetar jag med barn ett stadie högre, men även det de har med sig när de kommer till högstadiet varierar kraftigt. Det går heller inte per automatik att säga att de som läst/läser mest är bästa läsarna. Mitt tips är att faktiskt ta och titta på läro- och kursplanen. Ja, läshastighet finns med på en bit (att ha gott flyt i läsningen) men det allra viktigaste är ju förståelsen och hur barnet använder olika lässtrategier för att tolka innehållet i det han/hon läser - budskap etc. Läshastigheten kan ha betydelse om det så att säga stör förståelsen. 
    Vilket kunnigt svar. Jo, läsförståelsen måste ju vara det avgörande? Hur märker man den liksom som lärare?
    Jag tycker min dotter verkar förstå bra, men jag har ju inget att jämföra med. Andra kanske är snabbare på att förstå?
    Det här med lässtrategier, hur ser man de?
    Jag märker att hon någon gång då och då, kan anta att ett ord är ett ord, genom det första hon läst, istället för att läsa klart hela ordet. Det är väl en lässtrategi va?

• En struts

Usch, jag känner mig "pådrivande" nu mot min dotter som "håller på" med det här klassiska: "Läs 20 minuter om dagen." tänk om barnet tappar lusten om man driver på ett sånt budskap? Obestämd tänker jag.
    Nu har jag kollat upp en del litteratur som barn i den här åldern kan tycka är spännande. Jag har inte så stor koll på bra barnböcker för tioåringar,
    men jag har luskat rätt på lite böcker nu ändå tror jag.

• miljarden

Men det handlar ju även om vad hon läser för texter. Om det är så att hon läser med flyt, lust och förståelse och läraren ändå gör bedömningen att hon är något svag på läsning så skulle det ju även kunna ha att göra med att de texter hon läser är lite för enkla i förhållande till vad man kan förvänta sig i hennes ålder?

Tycker att det är viktigt att inte kväva läslusten för att få upp resultatet. Så länge avkodningen funkar så är det bästa att bara peppa henne att fortsätta läsa, skaffa böcker (låna på biblioteket) som hon tycker är spännande, prata om det hon läser, läs tillsammans etc.
    Exakt hur mycket hon läser är inte dödsviktigt, förståelsen är viktigare och att hon läser kontinuerligt.

• En struts
    miljarden skrev 2012-11-13 11:06:32 följande:
    Men det handlar ju även om vad hon läser för texter. Om det är så att hon läser med flyt, lust och förståelse och läraren ändå gör bedömningen att hon är något svag på läsning så skulle det ju även kunna ha att göra med att de texter hon läser är lite för enkla i förhållande till vad man kan förvänta sig i hennes ålder?

Tycker att det är viktigt att inte kväva läslusten för att få upp resultatet. Så länge avkodningen funkar så är det bästa att bara peppa henne att fortsätta läsa, skaffa böcker (låna på biblioteket) som hon tycker är spännande, prata om det hon läser, läs tillsammans etc.
    Exakt hur mycket hon läser är inte dödsviktigt, förståelsen är viktigare och att hon läser kontinuerligt.
    Kloka ord.
    Känner just att jag inte vill kväva läslusten.
    Hon läser ju underbart inlevelsefullt då hon läser högt i någon bok eller annat för mig. (MYCKET BÄTTRE än pappa, min sambo någonsin gjort. Han läser som en entonig maskin, så man somnar efter två rader.)
    Nej, jag fattar inte vad skolan tycker kan förbättras liksom? Förutom det här som jag själv har för avsikt, att försöka luska ut vad alla tioåringar tycker är spännande böcker nu.
    (Jag har luskat fram litegrand på nätet.)
  • En struts

När vi läser nyheter så tycker jag också att hon gör det bra. Visst hakar hon upp sig på krångliga ord, men hon fattar ju budskapet även på krångliga saker,
    eftersom jag aldrig tycker det är ett hinder att ta upp det mesta.

Nej, jag vet inte vad skolan "fiskar efter" riktigt.
    Det är en ny skola hon går i,
    och i den gamla så var det ENDA typ i utvecklingsplanen, att vi skulle kunna öva mer på läsningen. Och hon avancerade under förra läsåret. Den nya skolan visste ingenting, och kollade nu i IUP. Ibland undrar man om de går på "gamla kriterier" om de själva inte är så bra att "kolla av"?

Men nu hade de kollat av läsförmågan själva också på ungarna. Det är nog inte så att de tycker "hon är svag", men de kanske mäter att hon inte är riktigt lika effektiv som de andra.
    Men då undrar jag vad det är som brister liksom?

Det är väl inte bra att hålla på och snacka om det, så barnet förlorar självförtroendet liksom.

Igår när hon läste ur en bok för mig, så upptäckte jag hur riktigt bra hon läste sådär som som en duktig läsare gör och man blir engagerad. "Va, du läser ju BRA!" sa jag. Och då märkte jag hur hennes självförtroende förstärktes.

• strojes

Har ingen direkt erfarenhet av läsning i den åldern men för att hitta intressanta böcker att läsa så besök biblioteket tillsammans med din dotter där kan ni bläddra i olika böcker och läsa lite på plats för att avgöra om boken passar henne. Där brukar de ju ha böckerna indelade efter ålder på läsaren så då kan det ju vara lite lättare att hitta rätt "nivå" på böckerna. Personalen på biblioteket kan säkert också komma med tips och råd kring vilka böcker som kan passa och vad ni bör tänka på vid val av böcker.

• Phillippa

Kan hon läsa textremsor på tv utan problem och förstår idet textade nnehållet i filmer?

Det kan mycket väl vara läsförståelsen som inte är hundra. Den kan vara dålig trots att läshastigheten är god.

• Flickan och kråkan
    En struts skrev 2012-11-13 10:50:07 följande:
    Vilket kunnigt svar. Jo, läsförståelsen måste ju vara det avgörande? Hur märker man den liksom som lärare?
    Jag tycker min dotter verkar förstå bra, men jag har ju inget att jämföra med. Andra kanske är snabbare på att förstå?
    Det här med lässtrategier, hur ser man de?
    Jag märker att hon någon gång då och då, kan anta att ett ord är ett ord, genom det första hon läst, istället för att läsa klart hela ordet. Det är väl en lässtrategi va?

Läsförståelsen märker man på många sätt. Det kan vara när man samtalar om handlingen, karaktärerna, miljöerna i det man läst, när man jobbar med frågor eller de skriver en sammanfattning etc. 

Lässtrategier är strategier vi använder oss av för att förstå vad vi läser. Läsförståelse handlar mycket om att läsa mellan raderna och att tolka. En god läsare använder per automatik många olika lässtrategier när han/hon läser som t.ex:
    - Ställer frågor hela tiden till han/hon läser (Vem är han? Varför sa hon så? Undrar vart de ska gå nu? Vad menas med....? etc etc)
    - Drar kopplingar (kopplingar till sig själv, till omvärlden, till andra texter), dvs vi drar kopplingar/känner igen oss/drar paralleller till sådant vi själv upplevt, till sådant vi hört om från andra eller hört på TV etc, och till andra böcker och texter vi har läst. Kan gälla handling, karaktärerna, miljöer etc. 
    - Är medveten om när han/hon inte förstår och har strategier för att lösa detta (t.ex. gå tillbaka och läsa om, samtala med någon, förstå av sammanhanget etc etc).

Jag tycker du ska fråga läraren lite mer om var exakt det är läsningen svajar lite så att ni jobbar med rätt sak. Handlar det enbart om lästeknik, så måste man rätt och slätt träna att läsa och läsa mycket. Handlar det mer om förståelsen så får man ju ha en lite annan approach - att bara läsa på och mängdläsa är i det läget ingen bra strategi....appropå strategier .
  • Flickan och kråkan
    En struts skrev 2012-11-13 12:58:59 följande:
    När vi läser nyheter så tycker jag också att hon gör det bra. Visst hakar hon upp sig på krångliga ord, men hon fattar ju budskapet även på krångliga saker,
    eftersom jag aldrig tycker det är ett hinder att ta upp det mesta.

Nej, jag vet inte vad skolan "fiskar efter" riktigt.
    Det är en ny skola hon går i,
    och i den gamla så var det ENDA typ i utvecklingsplanen, att vi skulle kunna öva mer på läsningen. Och hon avancerade under förra läsåret. Den nya skolan visste ingenting, och kollade nu i IUP. Ibland undrar man om de går på "gamla kriterier" om de själva inte är så bra att "kolla av"?

Men nu hade de kollat av läsförmågan själva också på ungarna. Det är nog inte så att de tycker "hon är svag", men de kanske mäter att hon inte är riktigt lika effektiv som de andra.
    Men då undrar jag vad det är som brister liksom?

Det är väl inte bra att hålla på och snacka om det, så barnet förlorar självförtroendet liksom.

Igår när hon läste ur en bok för mig, så upptäckte jag hur riktigt bra hon läste sådär som som en duktig läsare gör och man blir engagerad. "Va, du läser ju BRA!" sa jag. Och då märkte jag hur hennes självförtroende förstärktes.
    Du måste fråga läraren vad det är i läsningen som din dotter kan/behöver utveckla. Att kunna läsa tydligt och inlevelsefullt är inte detsamma som att förstå exempelvis. Jag har jobbat som svensklärare på högstadiet i rätt många år nu och läshastigheten som sådan är sällan ett problem. Jo, det är ett problem om den är så låg att förståelsen störs dvs läser man väldigt långsamt och får slita med avkodningen så tappar man sammanhanget i det man läser och förstår därmed inte. Att behöva lite mer tid för att man generellt inte är jättesnabb som läsare brukar mycket sällan utgöra något hinder. 

Vad menar de med att de har kollat av läsförmågan? Har de testat läsförståelsen (och i så fall hur)? Har barnen högläst (och i så fall under vilka omständigheter, hur)? Har barnen gjort tester med avkodning, snabbläsning etc. eller vad? 
Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?