Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?

    Vad gäller mängd så är det oerhört individuellt. Nu arbetar jag med barn ett stadie högre, men även det de har med sig när de kommer till högstadiet varierar kraftigt. Det går heller inte per automatik att säga att de som läst/läser mest är bästa läsarna. Mitt tips är att faktiskt ta och titta på läro- och kursplanen. Ja, läshastighet finns med på en bit (att ha gott flyt i läsningen) men det allra viktigaste är ju förståelsen och hur barnet använder olika lässtrategier för att tolka innehållet i det han/hon läser - budskap etc. Läshastigheten kan ha betydelse om det så att säga stör förståelsen. 

  • Flickan och kråkan
    En struts skrev 2012-11-13 10:50:07 följande:
    Vilket kunnigt svar. Jo, läsförståelsen måste ju vara det avgörande? Hur märker man den liksom som lärare?
    Jag tycker min dotter verkar förstå bra, men jag har ju inget att jämföra med. Andra kanske är snabbare på att förstå?
    Det här med lässtrategier, hur ser man de?
    Jag märker att hon någon gång då och då, kan anta att ett ord är ett ord, genom det första hon läst, istället för att läsa klart hela ordet. Det är väl en lässtrategi va?

    Läsförståelsen märker man på många sätt. Det kan vara när man samtalar om handlingen, karaktärerna, miljöerna i det man läst, när man jobbar med frågor eller de skriver en sammanfattning etc. 

    Lässtrategier är strategier vi använder oss av för att förstå vad vi läser. Läsförståelse handlar mycket om att läsa mellan raderna och att tolka. En god läsare använder per automatik många olika lässtrategier när han/hon läser som t.ex:
    - Ställer frågor hela tiden till han/hon läser (Vem är han? Varför sa hon så? Undrar vart de ska gå nu? Vad menas med....? etc etc)
    - Drar kopplingar (kopplingar till sig själv, till omvärlden, till andra texter), dvs vi drar kopplingar/känner igen oss/drar paralleller till sådant vi själv upplevt, till sådant vi hört om från andra eller hört på TV etc, och till andra böcker och texter vi har läst. Kan gälla handling, karaktärerna, miljöer etc. 
    - Är medveten om när han/hon inte förstår och har strategier för att lösa detta (t.ex. gå tillbaka och läsa om, samtala med någon, förstå av sammanhanget etc etc).

    Jag tycker du ska fråga läraren lite mer om var exakt det är läsningen svajar lite så att ni jobbar med rätt sak. Handlar det enbart om lästeknik, så måste man rätt och slätt träna att läsa och läsa mycket. Handlar det mer om förståelsen så får man ju ha en lite annan approach - att bara läsa på och mängdläsa är i det läget ingen bra strategi....appropå strategier .
  • Flickan och kråkan
    En struts skrev 2012-11-13 12:58:59 följande:
    När vi läser nyheter så tycker jag också att hon gör det bra. Visst hakar hon upp sig på krångliga ord, men hon fattar ju budskapet även på krångliga saker,
    eftersom jag aldrig tycker det är ett hinder att ta upp det mesta.

    Nej, jag vet inte vad skolan "fiskar efter" riktigt.
    Det är en ny skola hon går i,
    och i den gamla så var det ENDA typ i utvecklingsplanen, att vi skulle kunna öva mer på läsningen. Och hon avancerade under förra läsåret. Den nya skolan visste ingenting, och kollade nu i IUP. Ibland undrar man om de går på "gamla kriterier" om de själva inte är så bra att "kolla av"?

    Men nu hade de kollat av läsförmågan själva också på ungarna. Det är nog inte så att de tycker "hon är svag", men de kanske mäter att hon inte är riktigt lika effektiv som de andra.
    Men då undrar jag vad det är som brister liksom?

    Det är väl inte bra att hålla på och snacka om det, så barnet förlorar självförtroendet liksom.

    Igår när hon läste ur en bok för mig, så upptäckte jag hur riktigt bra hon läste sådär som som en duktig läsare gör och man blir engagerad. "Va, du läser ju BRA!" sa jag. Och då märkte jag hur hennes självförtroende förstärktes.
    Du måste fråga läraren vad det är i läsningen som din dotter kan/behöver utveckla. Att kunna läsa tydligt och inlevelsefullt är inte detsamma som att förstå exempelvis. Jag har jobbat som svensklärare på högstadiet i rätt många år nu och läshastigheten som sådan är sällan ett problem. Jo, det är ett problem om den är så låg att förståelsen störs dvs läser man väldigt långsamt och får slita med avkodningen så tappar man sammanhanget i det man läser och förstår därmed inte. Att behöva lite mer tid för att man generellt inte är jättesnabb som läsare brukar mycket sällan utgöra något hinder. 

    Vad menar de med att de har kollat av läsförmågan? Har de testat läsförståelsen (och i så fall hur)? Har barnen högläst (och i så fall under vilka omständigheter, hur)? Har barnen gjort tester med avkodning, snabbläsning etc. eller vad? 
  • Flickan och kråkan
    En struts skrev 2012-11-13 16:42:57 följande:
    Å vilket bra och uttömmande svar. Vilken oerhört bra beskrivning på hur läsförståelse kan se ut. Det där tror jag knappt en föreläsare i ämnet på universitetsnivå lyckas förklara.
    Jo, men det handlar nog lite om att de vill att vi/jag/och min dotter "ska fånga upp" läsförståelsen då.
    för jag har fått lite riktlinjer "att ställa frågor": "Vem handlar det om? Vad var det som hände?" o s v.

    Jag börjar förstå lite vad det handlar om då kanske? I början när barnet läser ( som hon hade ju en tråkig "läsebok" ett tag i den förra skolan) så blir de (blev hon iallafall) sådär irriterad om man rättar, frågar, och kanske vill diskutera om texten. Det är som de bara vill läsa på?
    Då hon inte läste med flyt, så var det mycket så. Det blev fel betoning och sånt, och man rättade till. Hon vart så irriterad så jag tror man bromsas upp lite där som förälder? Man kanske ska ligga i lite mer då de beter sig sådär?
    Ja, ni/du vet nog vad jag menar? Men det är ju lite försent att vrida tillbaka det momentet, för nu har hon ju börjat läsa mer med flyt.
    Men då förstår jag lite på den punkten kanske också, att man ska rätta även om barnet blir irriterad då kanske? Om det ökar förståelsen så kan det väl vara viktigt?

    För vissa kommer lässtrategier automatiskt bara genom att de läser, men många behöver faktiskt lära sig lässtrategier och hur man gör när man tolkar och inferensläser. Ett väldigt bra sätt att lära barn inferensläsning är att modellera, dvs att själv visa hur man gör. Läs högt för henne och visa henne hur du gör när du läser genom att så att säga "tänka högt". 

    Ex.
    "Åh vad mysigt det låter.....att de badar i havet. Det är ju precis som när vi var vi havet i somras. Kommer du ihåg det? Den varma sanden mellan tårna och alla kanaler vi byggde. Titta, det ser nästan ut som farfars båthus där på bilden. Där alla hallonen finns."

    "Oj, vad rädd Benny blev för den där arga gubben. Har du blivit rädd någon gång när någon blivit arg? Vet du vad, när jag var liten så plockade jag blommor i en främmande trädgård. Vi skulle använda dem när vi lekte. Hon som bodde där kom ut och var jättearg och skrek på mig. Jag blev jätterädd och så skämdes jag också eftersom jag visste att jag gjort något man inte får. Jag var rädd i flera dagar att polisen skulle komma. Jag tror alla kan bli lite rädda när någon är arg. Kommer du ihåg Axel och Omar......i den boken där de skulle klä ut sig på halloween. I ett av husen de knackade på så bodde det en man som blev jättearg på dem för att de just knackat på. Axel och Omar sprang för livet och när de såg en polisbil så gömde de sig för de trodde att det var den arga mannen som ringt polisen."

    "Oj, jag undrar vad han kommer att göra nu. Han kanske blev arg....eller ledsen. Det hade nog jag blivit om någon sagt så till mig. Jag hade nog gått därifrån, men jag tror inte riktigt att han vågar gå hem själv."

    Om du modellerar och visar när du högläser och du ställer frågor som så att säga går lite mer på djupet (varför personerna gör som de gör, vad hon skulle ha gjort, om hon vet någon annan som....., och ja, som exempel du fått i tidigare inlägg också - varför-frågor helt enkelt, så blir det inte att du rättar det hon läser. Ni har en mysig stund tillsammans där du läser för nöjets skull för henne och ni samtalar....om livet .

    Tips på högläsningbok:
    Böckerna om sandvargen av Åsa Lind

    Där finns det mycket att prata om och gott om möjligheter till inferensläning och att dra kopplingar. Underbara böcker......även som vuxen .

     
Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?