En struts skrev 2012-12-11 15:05:16 följande:
Okej, så då ligger det något i min teori, att de här läsläxböckerna kan vara lite begränsande för läslusten och läsinlärningen? Jo men det känns så nu i efterhand när vi fokuserar på litteratur och läsinlärning på annat sätt här i 4:an (som min dotter går i nu). Har dina barn haft den här typen av läroböcker?
Jag vet att du har nämnt Indianica i någon tråd, att du hittar på "extraläxor" till dina barn? Gör du det nu?
Min dotter har börjat i fyran i en friskola (med musik sång och dans) och det jag reagerade på i början här av terminen, var att de inte har några strukturerade läxor, från vecka till vecka.
Sen har jag försökt klura på om jag ska hitta på egna läxor själv till dottern. Men inte kommit på hur jag ska lägga upp det.
Samtidigt så verkar det faktiskt uppbyggt på ett mycket mer "ansvarigt system" för eleven själv här på skolan, som gör att hennes eget arbete "bygger upp mycket mer" än om hon skulle ha dessa små läxor varje vecka. ?
Jag vet inte. Dels så har de ganska stora egna arbeten, som de gör mycket på skoltid. (Det är då de gör läxorna liksom också.) Sen har de massa stora prov. (Det har de inte alls i den gamla skolan hon gick.) Och så bygger mycket av skolarbetet på självständighet. De har nyhetsuppdateringsläxor hela tiden. Så de ska följa med i nyheter VARJE vecka. De har NO-prov. Och nutidsfrågeprov. osv. Så det verkar likna den sortens arbete som man har som högstadie, eller gymnasie-elev.
Håller du inte med om, att om man jobbar på det här strukturerade sättet, så behöver man väl inte plädera för läxor för läxläsandets skull?
(Jag vill gärna att du håller med mig, för jag var kritisk till att börja med att dottern inte har med sig läxor varje vecka hem så jag får del i hennes arbete

men nu börjar jag fatta att de lär ut, en massa eget ansvar till henne istället.)
Skulle DU hitta på egna läxor utöver, om du hade ditt barn på en skola som arbetade såhär?
Jag vet att det finns forskare som nagelfar dessa läseböcker och att det finns bättre och sämre varianter av dem, även om jag inte är så insatt att jag kan nämna vilka som anses bra/mindre bra. Det är ju helt klart säkert svårt att utforma ett läromedel som både uppmuntrar läslust och som ska utveckla läsningens rent tekniska sida. Men jag vet inte hur länge man brukar använda dessa böcker, tror det är slut med det i fyran, min son har inte längre någon läsebok. Däremot har min son sedan i första klass haft en stående läsläxa som ska redovisas varannan vecka (valfri roman) vilket jag är positivt inställd till.
Vad gäller läxor så ser jag två syften med läxor, dels är det repetition som är pedagogikens urrmoder och det lämpar sig bäst för saker som multiplikationstabeller, glosor etc eller helt enkelt sådant som barnen har det svårt med och dels är det ett sätt för barnet att vänja sig vid alla läxor som kommer i senare årskurser och att bli van vid att avsätta lite tid för läxorna samt komma ihåg att ta hem. och tillbaka dem till skolan

Men sedan är läxor också bra för barn som har det svårt med saker i skolan, eftersom de helt enkelt kan behöva mer tid än man får i skolan. Läxor är alltså rätt individuellt tror jag.
Jag brukar skriva ut läxor på
lektion.se, jag har idag t ex använt mig av olika grammatikövningar därifrån för att bara checka av att barnen har koll, plus att de samtidigt får en snabb repetition. Personligen tycker jag det är svårt att få riktigt bra inblick i hur skolan fungerar, men er skola låter väl bra tycker jag. Syftet med mina läxor är mer att jag vill föregå skolans prov, så jag inte får en chock på utvecklingssamtalet om det visar sig att vissa saker inte går så bra - rent och skärt kontrollbehov alltså

Generellt sätt är jag ingen läxfascist, det viktiga är att man har en lärande vardag tycker jag och att man tar med barnen på t ex museum och pratar om det man ser där. Det "farliga" är om det bara blir en massa datorspel eller allt blir så disneyfierat tycker jag. Sammanhang är egentligen det viktigaste anser jag när det gäller att lära sig saker och ofta får man inget sammanhang om det blir snuttifierat, det har du rätt i, däremot kan man ju som förälder t ex givetvis prata med barnet om alla stående läxor, om tidningsläsandet osv, bara för att man har eget ansvar för att det blir gjort är det ju inte säkert att det blir bra gjort, man kan behöva ventilera med folk också, så mitt svar på din fråga är: Jag skulle inte ge extraläxor i ditt fall, men jag skulle diskutera det barnet gör i skolan och kontrollera att det egna ansvaret verkligen leder till sammanhang