• roffe

försäkring/bidrag för ADD? Hjälp! Snälla ge mig tips!

Studerar ni? Man är bara försörjningsskyldig till sina barn till som är 21 om dom fortfarande går i gymnasiet.

Ni har visst rätt till försörjningsstöd/socialbidrag! Inte fan ska man behöva låna för att kunna överleva! Ring till ditt lokala soc-kontor imorn och förklara läget. OM det är så att du pluggar gymnasiet nu så får du antingen bo hemma och bli försörjd, eller så får dina föräldrar punga ut med pengar ändå.

Om du pluggar har du ju iaf 950 kr i månaden väl?

Usch jag blir så arg när jag läser om folk som oxå har det dåligt ställt. :/ 

Om du har mkt kontakt med psykvården borde du kunna söka aktivitetsersättning, dock är det mkt svårt att få, men kan vara värt ett försök. Det ligger på 8000 före skatt och cirka 6000 efter skatt, det är basbelopp som man får om man inte varit ute i arbetslivet på sistone.

Sen borde du vara anmäld på arbetsförmedlingen för efter 90 dagar kan man söka aktivitetsstöd, det är olika belopp beroende på ålder, allt ifrån nån tusenlapp till cirka fyratusen per månad. Men då krävs det ju att man kommer på möten, praktiserar eller annat som arb förm hittar på. 

• roffe

Soc. pluggar du inte så ska soc betala. Det spelar ingen roll om din morsa är miljonär. Du har fortf rätt till en skälig livsnivå. Dvs hyra och mat och sjukhusbesök, medicin. Sånt betalar dom. Det SKA dom göra.

Gå iaf dit, ta med dig sambon, och fyll i en förstagångsansökan.

Ni ska även lämna in kontoutdrag och kontoöversikt för 3 månader bakåt i tiden (så dom ska se att ni inte fått in 50 tusen för 2 månader sen liksom), deklarationer eller utdrag ut skattegrejen (dom vet på skatteverket vad det är för papper, det är bara att säga att det är till soc). Sambon tar även med lönespecifikation. Ni ska även lämna in en kopia på hyresavin, och även på hemförsäkring, a-kassa-avgift (om ni är med där) och el/värme. Sjukskrivning tar man kopia på och lämnar in den oxå.

Sen ska du ligga på sjukvården så du blir sjukskriven, för om du inte är det måste du söka jobb aktivt när du går på soc (man måste göra allt i sin makt för att bli fri från soc liksom). Som det låter nu så är du ju inte i skick att vara i arbetslivet ändå om du knappt orkar laga mat.

Sedan finns det något som heter boendestöd som man kan få,det är att någon kommer hem till er och hjälper dig att komma igång med saker, t ex följer med dig och handlar, ser till att du dammsuger, lagar mat osv. T ex om man diskar så kan dom hjälpa till med att torka disken. Det är så man får lite socialt och någon som pushar på en lite så att man känner att man faktiskt klarat av att göra något idag. Denna hjälp får man genom soc. 

Min sambo är i din sits just nu, och jag är i din sambos sits, det är därför jag vet lite om det här :)

Det är jobbigt att behöva kämpa så mkt när man inte mår bra, men försök att få tag på en läkare som sjukskriver dig. 

Hoppas det inte blev alltför luddigt nu =) Lycka till :)

• roffe

Lämna in en ansökan ändå. Då ser dom ju att ni menar allvar och faktiskt behöver hjälp.

Ta namn på alla du pratar med och skriv ner vad dom sagt, så du har bevis.

Sök redan imorgon. Eftersom ni enligt lag har rätt till ekonomiskt bistånd kommer ni ju få det, men självklart får ni inga pengar om ni sitter hemma och bara säger att dom har sagt si och så. Lämna in alla papper så dom har något att gå på.

SEN kan ni klaga. Eller överklaga, vilket man har rätt till.  

Svar på tråden försäkring/bidrag för ADD? Hjälp! Snälla ge mig tips!