mar0der skrev 2012-11-13 11:41:45 följande:
Var också inne på aktivitetsersättning.
www.forsakringskassan.se/privatpers/funktions.../!ut/p/b1/hY9fC4IwFMU_Ue5uqOjjpD9aKJRFtpcYNGWYU9wS -vZN8C1a9-0efufccxFDFWKKT7LhRvaKP-edhfeIQJ4kmEJUQg RZnMabbUx2OfEtcLMA_BgKTn9JFr8D-HN_j1jdesMoJ24GMWqv fql2Lq-VeGhujJKq8biVJmmE0RZZRHRFzJVOA_8LoCGGDKdnfC yS0_oQLIDj_SLtO4GG7lK9y2z1AQtp-8o!/dl4/d5/L2dJQSEv UUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHTV My/
1. Antingen är det allvarlig psykisk sjukdom du har som gör att du itne kan komma på möten på AF och därmed blivit 'utslängd'. Och isf är du utan större problem berättigad sjukersättning om du talar med din behandlingskontakt på psykiatrin. (Det behövs läkarintyg).
2. Du är en som hamnat mellan stolarna. Där man bedömt att din psykiska hälsa inte är så pass dålig att du behöver vara sjukskriven eller är inkapabel att söka jobb (det är här det brukar ske intressekonflikter).
Jag reagerar på att du skriver att du inte kan gå på AF pga ADD. Det är en ansvarsförskjutning som är lite vansklig. Det finns många med mycket svåra psykiska sjukdomar och npf som snarare lägger skulden på låg motivation eller orkeslöshet förankrat i personligheten snarare än sin sjukdom. Det är en balansgång. Men de som utrett dig bör kunna uttala sig om din förmodade npf även är ett hinder för att söka jobb. Isf bör man vidtagit åtgärder i form av att söka sjukersättning (om det är mycket allvarligt) eller aktivitesersättning (om det är allvarligt).
Jag kan inte gå på alla möten, går på en del. Beror på min energi. En dag är jag superwomen, får allt gjort och sen i två veckor så har jag ingen energi. Har gjort allt jag vet/kan (därför jag vänt mig till psykatrin för att få verktyg). Ändrat kost, motionerat (håller dock inte så länge). Men det blir inte bättre. Har haft så här sen jag var liten. Mamma kunde säga ska vi åka på bio och jag sa nej fast jag tycker om det för att jag inte hade energi. Samma med motivation, hon har testat allt. Om jag gick i skolan en vecka utan skolk så skulle vi åka utomlands, eller spa, eller shoppa. Hon har testat straff. Allting.
Vet inte om det är en kombination av att ADD (ingen motor) + HSP (1 jobb är 2 pga intryck, överbelastning). Så när jag väl gör något tar det så mycket energi och som add (eller vad jag nu har för problematik) så har man ingen energi eller ja mindre.