• Thera0

försäkring/bidrag för ADD? Hjälp! Snälla ge mig tips!

Jag är under utredning av ADD. Jag undrar om man kan få försäkringsstöd eller något slags bidrag för det? Min sambo har hela det ekonomiska ansvaret. Vi är båda unga och jobb är det inte direkt överflöd av. Han har just nu endast timvik. Så vi lever på minimum/lån av föräldrar. Jag kan inte heller få soc då jag inte är 21 (är 20). Tydligen har föräldrar ansvaret att betala fram tills då. Min sambo kan inte heller pga vi har bil, som han måste ha för att hans jobb ligger 4mil bort. Det har varit så här i 3 år. Jag mår så dåligt över att se han lida och kämpa för oss ekonomiskt. Jag har inte bidragit med 1 krona senaste åren. De enda gångerna vi har det "bra" är på sommaren, då han får många jobb/pass. Men då går allting till lån från föräldrar osv. Snälla ge mig tips till ställen jag kan vända mig till. Jag kan inte jobba som det ser ut just nu. Finns det försäkringar, eller något? Bara så att vi överlever och slipper låna av andra. Tacksam för svar!  

"Det är inte hur man har det, det är hur man tar det."
  • Svar på tråden försäkring/bidrag för ADD? Hjälp! Snälla ge mig tips!
  • roffe

Studerar ni? Man är bara försörjningsskyldig till sina barn till som är 21 om dom fortfarande går i gymnasiet.

Ni har visst rätt till försörjningsstöd/socialbidrag! Inte fan ska man behöva låna för att kunna överleva! Ring till ditt lokala soc-kontor imorn och förklara läget. OM det är så att du pluggar gymnasiet nu så får du antingen bo hemma och bli försörjd, eller så får dina föräldrar punga ut med pengar ändå.

Om du pluggar har du ju iaf 950 kr i månaden väl?

Usch jag blir så arg när jag läser om folk som oxå har det dåligt ställt. :/ 

Om du har mkt kontakt med psykvården borde du kunna söka aktivitetsersättning, dock är det mkt svårt att få, men kan vara värt ett försök. Det ligger på 8000 före skatt och cirka 6000 efter skatt, det är basbelopp som man får om man inte varit ute i arbetslivet på sistone.

Sen borde du vara anmäld på arbetsförmedlingen för efter 90 dagar kan man söka aktivitetsstöd, det är olika belopp beroende på ålder, allt ifrån nån tusenlapp till cirka fyratusen per månad. Men då krävs det ju att man kommer på möten, praktiserar eller annat som arb förm hittar på. 

• Thera0

Nej ingen av oss pluggar. Ja dom sa det på social att det endast gäller om man pluggar, men att det är så suddigt och att min mor tjänar så att hon kan försörja mig. Tyvärr kan jag inte vara inskriven på AF. Eftersom jag inte gått gymnasiet så får jag 1050kr så kanske ska försöka. Men sist så missade jag hälften av mötena (pga motorn/add) så att jag blev utskriven tyvärr. Praktiser har jag gjort många gånger, men klarar inte av det alla dagar.
    Det är bara lite pengar så vi klarar oss tills jag kan börja få inkomst. Är just nu under utredning men hoppas kunna plugga om 1 år i alla fall. Med hjälp av terapi/medicinering/kbt något av det. Just nu klarar jag inte ens av att laga mat 1gång per dag varje dag. Har läst lite att man kan få hjälp av försäkringsbolaget eller kassan. Dock gäller det nog om man redan hat fått en diagnos och är sjukskriven. Vilket jag inte är än. Har dock varit när jag var i min största depression men då var jag 18 och dom sa att min mamma skulle betala för mig, fast jag bodde hemifrån. 

Är det någon som vet ett ställe som man kan vända sig till och få lite pengar så man klarar hyra tills man kan jobba? Troligtvis om ett år.  

• roffe

Soc. pluggar du inte så ska soc betala. Det spelar ingen roll om din morsa är miljonär. Du har fortf rätt till en skälig livsnivå. Dvs hyra och mat och sjukhusbesök, medicin. Sånt betalar dom. Det SKA dom göra.

Gå iaf dit, ta med dig sambon, och fyll i en förstagångsansökan.

Ni ska även lämna in kontoutdrag och kontoöversikt för 3 månader bakåt i tiden (så dom ska se att ni inte fått in 50 tusen för 2 månader sen liksom), deklarationer eller utdrag ut skattegrejen (dom vet på skatteverket vad det är för papper, det är bara att säga att det är till soc). Sambon tar även med lönespecifikation. Ni ska även lämna in en kopia på hyresavin, och även på hemförsäkring, a-kassa-avgift (om ni är med där) och el/värme. Sjukskrivning tar man kopia på och lämnar in den oxå.

Sen ska du ligga på sjukvården så du blir sjukskriven, för om du inte är det måste du söka jobb aktivt när du går på soc (man måste göra allt i sin makt för att bli fri från soc liksom). Som det låter nu så är du ju inte i skick att vara i arbetslivet ändå om du knappt orkar laga mat.

Sedan finns det något som heter boendestöd som man kan få,det är att någon kommer hem till er och hjälper dig att komma igång med saker, t ex följer med dig och handlar, ser till att du dammsuger, lagar mat osv. T ex om man diskar så kan dom hjälpa till med att torka disken. Det är så man får lite socialt och någon som pushar på en lite så att man känner att man faktiskt klarat av att göra något idag. Denna hjälp får man genom soc. 

Min sambo är i din sits just nu, och jag är i din sambos sits, det är därför jag vet lite om det här :)

Det är jobbigt att behöva kämpa så mkt när man inte mår bra, men försök att få tag på en läkare som sjukskriver dig. 

Hoppas det inte blev alltför luddigt nu =) Lycka till :)

• Thera0

Tack för svar! Jo men hur blir det då med bilen? Det är ett måste för jobbet. Och när vi var där för 1 år sen sa dom att vi inte fick på grund av att vi är sambos och eftersom ena (jag) är under 21 år så får min mor stå för allt som vi inte kan betala. Har pratat med soc om det och tyvärr sa dom att dom inte kan göra något åt det. Ska ligga på ang. sjukskrivning men det är kö för att få tid. Man måste träffa en psykolog för att få det. Har även sagt att jag är under utredning men det hjälpte inte.

Eftersom soc vägrar hjälpa förrens jag är 21 år så hoppades jag på att det fanns andra ställen jag kunde söka mig till. Såg att en del gått igenom försäkringsbolag osv. Men att inte kunna jobba på grund av psykisk ohälsa (add) är inte "tillräckligt" i nuläget. Sen har jag inte fått diagnosen än. Men jag klarar inte av vardagslivet och har praktiserat på oändligt många platser vilket aldrig fungerat. 

• gerd123

Vad är det som gör att du inte kan arbeta?

• zasata

dom har ansvar så länge du läser på gymnasiet. Annars försvinner det vid 18år.
    Är du sjukskriven har du rätt till sjukersättning som baseras på din tidigare inkomst.
    annars om du är arbetslös har du bidrag där inte mycket men ca 3500kr/månaden.
    ALLA har rätt att söka SOC, men bor du med din pojkvän så blir han försöjningskyldig, och bil också måste säljas OM inte det är ett KRAV eller nödvändighet i jobbet.
    Och man får ej ha sparade pengar eller så.

• gerd123

Med all respekt TS så undrar jag om du inte haft problem med din förmodade ADD tidigare i livet? Du är ju 20 år.
    Borde du inte blivit utredd som barn. Eller kan man få ADD som vuxen?

• mar0der
    Thera0 skrev 2012-11-13 00:05:49 följande:
    Nej ingen av oss pluggar. Ja dom sa det på social att det endast gäller om man pluggar, men att det är så suddigt och att min mor tjänar så att hon kan försörja mig. Tyvärr kan jag inte vara inskriven på AF. Eftersom jag inte gått gymnasiet så får jag 1050kr så kanske ska försöka. Men sist så missade jag hälften av mötena (pga motorn/add) så att jag blev utskriven tyvärr. Praktiser har jag gjort många gånger, men klarar inte av det alla dagar.
    Det är bara lite pengar så vi klarar oss tills jag kan börja få inkomst. Är just nu under utredning men hoppas kunna plugga om 1 år i alla fall. Med hjälp av terapi/medicinering/kbt något av det. Just nu klarar jag inte ens av att laga mat 1gång per dag varje dag. Har läst lite att man kan få hjälp av försäkringsbolaget eller kassan. Dock gäller det nog om man redan hat fått en diagnos och är sjukskriven. Vilket jag inte är än. Har dock varit när jag var i min största depression men då var jag 18 och dom sa att min mamma skulle betala för mig, fast jag bodde hemifrån. 

Är det någon som vet ett ställe som man kan vända sig till och få lite pengar så man klarar hyra tills man kan jobba? Troligtvis om ett år.  
    Var också inne på aktivitetsersättning.
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning/!ut/p/b1/hY9fC4IwFMU_Ue5uqOjjpD9aKJRFtpcYNGWYU9wS-vZN8C1a9-0efufccxFDFWKKT7LhRvaKP-edhfeIQJ4kmEJUQgRZnMabbUx2OfEtcLMA_BgKTn9JFr8D-HN_j1jdesMoJ24GMWqvfql2Lq-VeGhujJKq8biVJmmE0RZZRHRFzJVOA_8LoCGGDKdnfCyS0_oQLIDj_SLtO4GG7lK9y2z1AQtp-8o!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHTVMy/

1. Antingen är det allvarlig psykisk sjukdom du har som gör att du itne kan komma på möten på AF och därmed blivit 'utslängd'. Och isf är du utan större problem berättigad sjukersättning om du talar med din behandlingskontakt på psykiatrin. (Det behövs läkarintyg).

2. Du  är en som hamnat mellan stolarna. Där man bedömt att din psykiska hälsa inte är så pass dålig att du behöver vara sjukskriven eller är inkapabel att söka jobb (det är här det brukar ske intressekonflikter).  

Jag reagerar på att du skriver att du inte kan gå på AF pga ADD. Det är en ansvarsförskjutning som är lite vansklig. Det finns många med mycket svåra psykiska sjukdomar och npf som snarare lägger skulden på låg motivation eller orkeslöshet förankrat i personligheten snarare än sin sjukdom. Det är en balansgång. Men de som utrett dig bör kunna uttala sig om din förmodade npf även är ett hinder för att söka jobb. Isf bör man vidtagit åtgärder i form av att söka sjukersättning (om det är mycket allvarligt) eller aktivitesersättning (om det är allvarligt).
    ? Det är inte förvånande att människor med lägre begåvning lockas till förenklande ideologier.
  • mar0der

Rättelse i senaste inlägg punkt 1. Menade inte sjukersättning utan aktivitetsersättning (Och isf är du utan större problem berättigad sjukersättning om du talar med din behandlingskontakt på psykiatrin. (Det behövs läkarintyg).

En j*vla röra med begreppen som sjukersättning, sjukpension, sjukpenning, aktivitetsstöd, aktivitetsersättning, försörjningsstöd, ekonomiskt bistånd, socialbidrag  bla bla.   

? Det är inte förvånande att människor med lägre begåvning lockas till förenklande ideologier.
  • Anonym (Sessan.)

TS. Om dina föräldrar tecknade en barnförsäkring på dig så har du möjlighet att få ut pengar via den försäkringen. OM du blir diagnostiserad med ADD.

Min kompis fick sin diagnos för 2 år sedan. Hon fick ca 90 000:- ifrån försäkringsbolaget. Hon kommer även att få en större summa till senare. Man måste få diagnosen innan man fyllt 25. Eller enligt försäkringsbolaget som hennes föräldrar har.

Har inte dina föräldrar denna försäkring på dig så kommer du inte få några pengar.   

Hon hade också(har) problem med att t ex gå på möten på af, att passa tider och att ha för mycket helt enkelt. Hon har blivit beviljad en kontaktperson som kommer hem till henne 4 ggr/veckan och följer med henne dit hon ska. Möten, träning, praktik osv. Just för att kunna strukturera upp sin vardag.
    Denna person hjälper även henne genom att följa med henne till soc, fylla i ansökningar osv. Hon hade även en särskild kontakt på af.

Men allt detta skedde efter hon fått sin diagnos. Och det var 2 år sedan hon fick den. Så allt går verkligen i myrsteg.

Det du borde göra nu är att vända dig till soc. Det är dom som har skyldighet att hjälpa dig.

Lycka till! /Sessan.        

• Anonym (25)
    Anonym (Sessan.) skrev 2012-11-13 11:49:50 följande:
    TS. Om dina föräldrar tecknade en barnförsäkring på dig så har du möjlighet att få ut pengar via den försäkringen. OM du blir diagnostiserad med ADD.

Min kompis fick sin diagnos för 2 år sedan. Hon fick ca 90 000:- ifrån försäkringsbolaget. Hon kommer även att få en större summa till senare. Man måste få diagnosen innan man fyllt 25. Eller enligt försäkringsbolaget som hennes föräldrar har.

Har inte dina föräldrar denna försäkring på dig så kommer du inte få några pengar.   

Hon hade också(har) problem med att t ex gå på möten på af, att passa tider och att ha för mycket helt enkelt. Hon har blivit beviljad en kontaktperson som kommer hem till henne 4 ggr/veckan och följer med henne dit hon ska. Möten, träning, praktik osv. Just för att kunna strukturera upp sin vardag.
    Denna person hjälper även henne genom att följa med henne till soc, fylla i ansökningar osv. Hon hade även en särskild kontakt på af.

Men allt detta skedde efter hon fått sin diagnos. Och det var 2 år sedan hon fick den. Så allt går verkligen i myrsteg.

Det du borde göra nu är att vända dig till soc. Det är dom som har skyldighet att hjälpa dig.

Lycka till! /Sessan.        

Tyvärr måste man ha tillägs försäkring. :( 
  • Thera0
    gerd123 skrev 2012-11-13 10:44:45 följande:
    Med all respekt TS så undrar jag om du inte haft problem med din förmodade ADD tidigare i livet? Du är ju 20 år.
    Borde du inte blivit utredd som barn. Eller kan man få ADD som vuxen?
    Nej tyvärr, dock är det tydligen vanligt att det upptäcks på kvinnor senare i livet. Men mamma börja misstänka det vid 16 år men tänkte mer att jag var lat/ung&galen. Hon själv har adhd. Men hon tyckte inte jag var "redo" att inse det förrens nyligen. Hon jobbar med det. 

De flesta kvinnor med add får sin diagnos senare i livet. Medelåldern ligger på 35 om jag inte minns fel.  
  • Thera0
    gerd123 skrev 2012-11-13 10:37:14 följande:

Vad är det som gör att du inte kan arbeta?

Helt ärligt vet jag inte riktigt. Därför jag är under utredning/sökt hjälp. Jag har praktiserat väldigt många gånger. Olika yrken och yrken jag älskar. Så som med djur & barn. Men jag går varannan dag eller så. Det tar sådan energi. Är helt slut. Fast det är roligt. Sen har jag väldig problem med motorn. Så även när jag tycker något är roligt så säger det bara stop, ingen energi. Som att gå upp på morgonen. Åka och shoppa, fast jag älskar det. Träffa djur. Träffa min familj. Ja allt. Duscha, laga mat etc. Jätte jobbigt. 
  • Thera0
    zasata skrev 2012-11-13 10:39:43 följande:
    dom har ansvar så länge du läser på gymnasiet. Annars försvinner det vid 18år.
    Är du sjukskriven har du rätt till sjukersättning som baseras på din tidigare inkomst.
    annars om du är arbetslös har du bidrag där inte mycket men ca 3500kr/månaden.
    ALLA har rätt att söka SOC, men bor du med din pojkvän så blir han försöjningskyldig, och bil också måste säljas OM inte det är ett KRAV eller nödvändighet i jobbet.
    Och man får ej ha sparade pengar eller så.

Jag får 1050kr om jag är arbetslös pga att jag inte gått gymnasiet. Sen sa soc att jag inte var berättigad. Har varit där 2 gånger sen jag fyllde 18. Kanske är från kommun till kommun, eller så sa dom fel :S ingen aning. 
  • Thera0
    mar0der skrev 2012-11-13 11:41:45 följande:
    Var också inne på aktivitetsersättning.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/funktions.../!ut/p/b1/hY9fC4IwFMU_Ue5uqOjjpD9aKJRFtpcYNGWYU9wS -vZN8C1a9-0efufccxFDFWKKT7LhRvaKP-edhfeIQJ4kmEJUQg RZnMabbUx2OfEtcLMA_BgKTn9JFr8D-HN_j1jdesMoJ24GMWqv fql2Lq-VeGhujJKq8biVJmmE0RZZRHRFzJVOA_8LoCGGDKdnfC yS0_oQLIDj_SLtO4GG7lK9y2z1AQtp-8o!/dl4/d5/L2dJQSEv UUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHTV My/

1. Antingen är det allvarlig psykisk sjukdom du har som gör att du itne kan komma på möten på AF och därmed blivit 'utslängd'. Och isf är du utan större problem berättigad sjukersättning om du talar med din behandlingskontakt på psykiatrin. (Det behövs läkarintyg).

2. Du  är en som hamnat mellan stolarna. Där man bedömt att din psykiska hälsa inte är så pass dålig att du behöver vara sjukskriven eller är inkapabel att söka jobb (det är här det brukar ske intressekonflikter).  

Jag reagerar på att du skriver att du inte kan gå på AF pga ADD. Det är en ansvarsförskjutning som är lite vansklig. Det finns många med mycket svåra psykiska sjukdomar och npf som snarare lägger skulden på låg motivation eller orkeslöshet förankrat i personligheten snarare än sin sjukdom. Det är en balansgång. Men de som utrett dig bör kunna uttala sig om din förmodade npf även är ett hinder för att söka jobb. Isf bör man vidtagit åtgärder i form av att söka sjukersättning (om det är mycket allvarligt) eller aktivitesersättning (om det är allvarligt).
    Jag kan inte gå på alla möten, går på en del. Beror på min energi. En dag är jag superwomen, får allt gjort och sen i två veckor så har jag ingen energi. Har gjort allt jag vet/kan (därför jag vänt mig till psykatrin för att få verktyg). Ändrat kost, motionerat (håller dock inte så länge). Men det blir inte bättre. Har haft så här sen jag var liten. Mamma kunde säga ska vi åka på bio och jag sa nej fast jag tycker om det för att jag inte hade energi. Samma med motivation, hon har testat allt. Om jag gick i skolan en vecka utan skolk så skulle vi åka utomlands, eller spa, eller shoppa. Hon har testat straff. Allting. 

Vet inte om det är en kombination av att ADD (ingen motor) + HSP (1 jobb är 2 pga intryck, överbelastning). Så när jag väl gör något tar det så mycket energi och som add (eller vad jag nu har för problematik) så har man ingen energi eller ja mindre. 
  • mar0der
    Thera0 skrev 2012-11-13 13:28:25 följande:
    Jag kan inte gå på alla möten, går på en del. Beror på min energi. En dag är jag superwomen, får allt gjort och sen i två veckor så har jag ingen energi. Har gjort allt jag vet/kan (därför jag vänt mig till psykatrin för att få verktyg). Ändrat kost, motionerat (håller dock inte så länge). Men det blir inte bättre. Har haft så här sen jag var liten. Mamma kunde säga ska vi åka på bio och jag sa nej fast jag tycker om det för att jag inte hade energi. Samma med motivation, hon har testat allt. Om jag gick i skolan en vecka utan skolk så skulle vi åka utomlands, eller spa, eller shoppa. Hon har testat straff. Allting. 

Vet inte om det är en kombination av att ADD (ingen motor) + HSP (1 jobb är 2 pga intryck, överbelastning). Så när jag väl gör något tar det så mycket energi och som add (eller vad jag nu har för problematik) så har man ingen energi eller ja mindre. 

Jag hör du redan identifierat dig med din diagnos. Men jag önskar dig lycka till.
  • Thera0
    mar0der skrev 2012-11-13 13:33:52 följande:

Jag hör du redan identifierat dig med din diagnos. Men jag önskar dig lycka till.
    Ja, eller någon problematik som jag skrev. 

Tack så mycket! :) 
  • SupersurasunkSara

Soc MÅSTE hjälpa dig eftersom du är över 18 och inte pluggar. MEN de räknar med att din sambo är försörjningsskyldig för dig. Bil FÅR man ha omman måste för jobbet, men deras uppfattning om vad måste är kan skilja sig från er. Är bilen ny och har ett värde så måste den säljas och ni får skaffa en billigare bil. 

• Thera0
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-13 17:42:38 följande:
    Soc MÅSTE hjälpa dig eftersom du är över 18 och inte pluggar. MEN de räknar med att din sambo är försörjningsskyldig för dig. Bil FÅR man ha omman måste för jobbet, men deras uppfattning om vad måste är kan skilja sig från er. Är bilen ny och har ett värde så måste den säljas och ni får skaffa en billigare bil. 
    Bilen är en gammal opel från 90-talet. När vi varit där har dom sagt att min mor får betala. Min sambo tjänar så att vi har till hyran men inte mycket mer. Endast på sommaren och då går som sagt allt till lån osv. Jag har poängterat flera gånger att jag inte pluggar och att min mor kan väl inte ha försörjnings skyldighet när jag bor hemifrån och inte pluggar. Då har dom bara sagt att laga är luddig och att det inte är mycket dom kan göra.
  • roffe

Lämna in en ansökan ändå. Då ser dom ju att ni menar allvar och faktiskt behöver hjälp.

Ta namn på alla du pratar med och skriv ner vad dom sagt, så du har bevis.

Sök redan imorgon. Eftersom ni enligt lag har rätt till ekonomiskt bistånd kommer ni ju få det, men självklart får ni inga pengar om ni sitter hemma och bara säger att dom har sagt si och så. Lämna in alla papper så dom har något att gå på.

SEN kan ni klaga. Eller överklaga, vilket man har rätt till.  

Svar på tråden försäkring/bidrag för ADD? Hjälp! Snälla ge mig tips!