försäkring/bidrag för ADD? Hjälp! Snälla ge mig tips!
Thera0 skrev 2012-11-13 00:05:49 följande:
Nej ingen av oss pluggar. Ja dom sa det på social att det endast gäller om man pluggar, men att det är så suddigt och att min mor tjänar så att hon kan försörja mig. Tyvärr kan jag inte vara inskriven på AF. Eftersom jag inte gått gymnasiet så får jag 1050kr så kanske ska försöka. Men sist så missade jag hälften av mötena (pga motorn/add) så att jag blev utskriven tyvärr. Praktiser har jag gjort många gånger, men klarar inte av det alla dagar.Det är bara lite pengar så vi klarar oss tills jag kan börja få inkomst. Är just nu under utredning men hoppas kunna plugga om 1 år i alla fall. Med hjälp av terapi/medicinering/kbt något av det. Just nu klarar jag inte ens av att laga mat 1gång per dag varje dag. Har läst lite att man kan få hjälp av försäkringsbolaget eller kassan. Dock gäller det nog om man redan hat fått en diagnos och är sjukskriven. Vilket jag inte är än. Har dock varit när jag var i min största depression men då var jag 18 och dom sa att min mamma skulle betala för mig, fast jag bodde hemifrån.
Är det någon som vet ett ställe som man kan vända sig till och få lite pengar så man klarar hyra tills man kan jobba? Troligtvis om ett år.
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning/!ut/p/b1/hY9fC4IwFMU_Ue5uqOjjpD9aKJRFtpcYNGWYU9wS-vZN8C1a9-0efufccxFDFWKKT7LhRvaKP-edhfeIQJ4kmEJUQgRZnMabbUx2OfEtcLMA_BgKTn9JFr8D-HN_j1jdesMoJ24GMWqvfql2Lq-VeGhujJKq8biVJmmE0RZZRHRFzJVOA_8LoCGGDKdnfCyS0_oQLIDj_SLtO4GG7lK9y2z1AQtp-8o!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHTVMy/
1. Antingen är det allvarlig psykisk sjukdom du har som gör att du itne kan komma på möten på AF och därmed blivit 'utslängd'. Och isf är du utan större problem berättigad sjukersättning om du talar med din behandlingskontakt på psykiatrin. (Det behövs läkarintyg).
2. Du är en som hamnat mellan stolarna. Där man bedömt att din psykiska hälsa inte är så pass dålig att du behöver vara sjukskriven eller är inkapabel att söka jobb (det är här det brukar ske intressekonflikter).
Jag reagerar på att du skriver att du inte kan gå på AF pga ADD. Det är en ansvarsförskjutning som är lite vansklig. Det finns många med mycket svåra psykiska sjukdomar och npf som snarare lägger skulden på låg motivation eller orkeslöshet förankrat i personligheten snarare än sin sjukdom. Det är en balansgång. Men de som utrett dig bör kunna uttala sig om din förmodade npf även är ett hinder för att söka jobb. Isf bör man vidtagit åtgärder i form av att söka sjukersättning (om det är mycket allvarligt) eller aktivitesersättning (om det är allvarligt).