• Sarasv

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

synd om den lilla babyn. suck.... gråter. Gråter jag ska be för hennes/hans själ.... 

• Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 22:43:46 följande:
    Du kunde inte använt dina få hjärnceller till att hålla dig ifrån att skicka det där inlägget? Ge dig, det är ingen liten baby, det är ett FOSTER. Skulle det födas skulle det inte kunna tänka, inte kunna sortera känslointryck. inte höra, knappt se och inte andas i vår atmosfär. = Icke livsduglig = ingen baby.

Jag tror inte för mitt liv att TS är glad över att ha hamnat i den här situationen, men hon är mogen nog att förstå sina begränsningar och vad som är bäst att göra. Jag hoppas Socialstyrelsen godkänner hennes fall så hon kan bilda familj på hennes egna villkor.
    Varför är du så stött? Kan man inte tycka synd om babyn eller? oavsett vad denna känner, tänker eller sorterar...
    höra kan man i v. 15  enligt den här sida. 
    Runt v.15 håller hörseln på att utvecklas men först runt v.17 börjar barnet uppfatta ljud från utsidan. Det finns gott om forskning på hur foster reagerar på ljud, vilket framför allt beror på att hörseln är det enklaste sinnet att stimulera hos ofödda barn. Ju högre ljud, desto starkare reaktion. I det ofödda barnets värld finns många skiftande ljud: dina hjärtslag, blodet som pulserar genom artärer och vener och ibland kurrar det från mage och tarmar.......
    Barnmorskan Therese  www.gravid.se/28_barnmorskan/fraga_8.htm 
  • Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:01:08 följande:
    Jag är stött över att du är så vriden att du får för dig att posta ett extremt okänsligt och korkat inlägg i en tråd där TS redan bestämt sig för att göra abort pga hennes livssituation och du fokuserar på ett foster. Det är ingen baby så du har inget att tycka synd om. Varför tycker du synd om det ens? Är det bättre att det föds av en mamma som inte vill ha en. Sug på den ett tag innan du svarar mig.

Det är btw runt vecka 24 som fostret börjar uppfatta ljud från utsidan enligt ett antal olika landstings hemsidors information, vilken jag hellre tror på än gravid.se. Nerverna i hjärnan är inte kopplade förrän dess heller för att kunna sortera intrycken för att kunna utröna om det är mammans röst eller magens bullrande som hörs. Så nej, jag skulle inte vilja påstå att ett foster på 18 veckor hör speciellt viktiga grejer.
    Jag får väl tycka synd om vem jag vill eller? Ska du bestämma vem jag ska tycka synd om? Jag tycker synd om babyn eftersom den lever och kommer att dö trots att själen inuti vill leva och vill komma till världen. Tealhawk, tur att din mamma inte resonerade som du, då skulle du inte vara här just nu. 
    Om babyns mamma inte vill ha den så kan hon adoptera bort den så att barnet kan få växa i en kärleksfull familj. Den är mycket vanlig praktik till ex. i USA och andra länder, där tonårsmammor adopterar bort barnen. 
    Ja, jag tycker att det är bättre att babyn kommer till livet även om inte den biologiska mamman vill ha den. 

"Sug på den ett tag innan du svarar mig. " Var inte så otrevlig. jag väljer inte sådana repliker till dig personligen. jag bara säger vad jag tycker om babyn oavsett vad forskning säger. Man får väl säga vad man tycker eller varför har man fria forum? Eller förväntar du dig Tealhawk att alla ska tycka som du? Man är olika och man få säga vad man tycker. 

• Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:09:32 följande:
    Nej, det är ett foster, en MÖJLIGHET till liv, men inget liv. Ska du behandla alla möjligheter till liv får du ju sätta dig och gråta varje gång du har mens och absolut inte ha sex med din man i icke reproduktiva syften för då dödar man ju spermierna.
    själen kommer in i kroppen vid befruktningen. spermierna i sig är inte en kropp med själ inte heller ett ägg. men en embryo är det.  

• Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:01:08 följande:
    Det är btw runt vecka 24 som fostret börjar uppfatta ljud från utsidan 
    länkar tack 
  • Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:25:00 följande:
    Att ha en åsikt om adoption utan att veta det minsta lilla om det är enligt mig patetiskt och aningen upprörande. Jag är adopterad och hade jag kunnat välja hade jag utan att tveka valt att min biologiska mamma och alla andra ofrivilliga mammor över kunnat välja abort framför adoption. För det har aldrig handlat om en individ, utan om människors rätt till bestämmande över sina egna liv.
    Varför tror du att jag vet minsta lilla om adoption??????? Jag ville själv adoptera när jag hade svårt att få barn, gick faktiskt en utbildning, läste alla möjliga böcker, och vi fick till och med en godkännande från Familjerätten, men jag trots allt blev gravid till slut och nu har jag tre underbara barn. 
    så du menar allvar att du skulle hellre dö som foster i vecka 18 än att leva i din adoptivfamilj och få ett bra liv (hoppas jag) som du har nu ?
    Vet du jag har flera vänner och släktingar med  adoptivbarn och de är suveräna kärleksfulla mammor och pappor. De har hittat varandra just för att deras biologiska mammor inte gjorde abort. Vilken tur för dem barnen och föräldrarna tycker jag! Jag missar en aning det att jag fick inte adoptera ett barn, men jag fick barn ändå. 

• Sarasv
    Anonym skrev 2012-11-19 23:40:14 följande:
    Förlossning kommer du att genomgå hursomhaver.
    just det. och det är mycket trevligare att föda en frisk levande fullgången unge  än ett dött foster efter injektion av saltlösning eller vad det är man dödar små söta levande foster med. 
  • Sarasv
    amanda h skrev 2012-11-19 23:50:36 följande:
    Abort i vecka 18? Det är ju ett barn du kommer föda, det är ju for sjutton inte barnets fel att ni inte skyddade er och befinner er i den här situationen. Jag tycker faktiskt det är mord att göra abort när man är i vecka 18, sorry men så tycker jag. Du kommer aldrig ångra att du behöll ditt barn, tro mig! Och även om saker och ting inte är lösta för er NU så kommer det lösa sig, ni/du kommer inte leva på soc hela livet ut och du kommer kunna arbeta och göra samma saker när ditt barn är fött. Så snälla, gör inte abort. Ta ansvar och gör det som är rätt- behåll barnet!
    oj tack du! äntligen någon till som tycker samma! 
    TS. jag har en nära vän som fick sitt första barn som 20 åring utan ett förhållande till pappa, utan jobb och pengar, utan uppehållstillstånd i Sverige ens... Det var för 10 år sedan och nu är hon en fin kärleksfull mamma till 3 barn och har det bra, allt ordnade sig till slut. Ingen svalt ihjäl det fanns alltid vänner som hjälpte henne. Jag kan bara inte tänka mig nu att hon inte skulle välja att ge livet till sitt första barn - nu är hon 10 år och en fin talangfull och smart flicka, mammas ögonsten. 
  • Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:29:15 följande:

"Ett foster börjar reagera på utifrån kommande ljud ungefär vid 24:e graviditetsveckan. Hörseln utvecklas inte jämnt över frekvenserna. De låga frekvenserna (0,25-0,5 Hz) uppfattas först och därefter breddas hörselregistret. Fram till v 37 har man noterat att det, för samtliga frekvenser, krävs successivt minskad intensitet av ljudstimuli för att åstadkomma en respons hos fostret [3].

Risk för hörselskada finns först efter att öronsnäckan är fullt utvecklad, omkring v 24."

www.lio.se/verksamheter/hmc/arbets--och-miljo...

reagerar utifrån betyder inte att fostret inte hör det som finns inne - mammas ljud från magen till ex. 
    risk för hörselskada från v.24 betyder inte heller att barnet inte hör saker inne från v.15-17 när öronsnäckan är mindre utvecklad. 
    mer seriösa länkar tack. inte om hörselskador, men vad säger läkare/forskare om fosters utveckling.  
  • Sarasv

Listen up: Tiny bones in your fetus's ears are in place this week, making it likely that the baby can hear your voice when you're speaking (or singing in the shower) at 16 weeks pregnant. In fact, studies have found that babies who are sung to while they're in the womb recognize the same tune when it's sung to them after they are born (so choose your baby Muzak with that in mind…).

And baby's busily boning up in other ways. For one, the backbone (along with the back muscles) is stronger now — strong enough, in fact, to enable your baby to work on straightening his or her head and neck even more. Baby's crown-to-rump measurement is between four and five inches in length, and weight is hovering around three ounces.

This little one's a looker — with a face that has both eyebrows and eyelashes — but a skinny looker since there's no baby fat yet. And here's the skinny on baby skin: It's practically translucent now, so if you took a peek inside your uterus, you'd be able to see your baby's blood vessels under that thin skin.

jag hoppas att denna sida inte ljuger för gravida kvinnor när den säger att studierna påvisar att babyn hör i v.16 
    www.whattoexpect.com/pregnancy/your-baby/week-16/ear.aspx  

• Sarasv
    Carrov21 skrev 2012-11-20 00:06:12 följande:
    Adoptera bort? Hon vill inte ha barn själv, varför ska hon då gå igenom en graviditet för att göra någon annan lycklig och själv må dåligt?
    det är inte säkert att hon blir glad och lycklig efter att föda sitt dödat foster. man får skuldkänslor för livet. och inte säkert att förhållandet kommer att funka bättre för det. Massviss med kvinnor mår psykiskt dåligt efter aborter, aborter påtvingade av pojkvänner, sena aborter är ännu värre. Det måste man tänka på när man bestämmer sig. Livet blir inte automatisk lyckligare för TS efter aborten! Bättre att göra någon lycklig än att döda sitt barn och sedan må dåligt av det. 
  • Sarasv
    Carrov21 skrev 2012-11-20 00:57:41 följande:
    Sarasv: vem säger att ts kommer få skuldkänslor resten av livet? Hur kan du veta det? Känner du det andra människor känner eller är det bara något du tror? Det är skillnad på att veta och tro. Du är inte ts, du vet inget om hennes känslor, så hur kan du då vara så säker? Har du gjort en abort? Har du skuldkänslor?
    Du kan inte sitta och säga att du veta att hon kommer få skuldkänslor.
    det är ett utav scenarion. många råder henne att göra abort som om det enda alternativet till lyckligt liv. MEN det är inte säkert att det kommer att bli så. Det kan bli så att hon får skuldkänslor och det kan bli så att hennes liv inte blir lyckligare efter aborten. det måste man tänka på. 
  • Sarasv

Barn är den bästa gåvan man kan få i livet. De som behåller barnet ångrar inte sig senare i livet. Inget jobb och inga pengar kan krama en och säga "jag älska dig mamma" . jag har en bekant, en kvinna som är 58 år gammal. Hon blev gravid vid 17. Hennes mamma tog henne och de satt på en buss på väg till en sen abort. Då sparkade babyn i magen. Min bekant ändrade sig och gjorde inte abort. Hon hade ingen pappa till barnet, inget arbete. men allt gick ändå bra. Hennes dotter är en vacker kvinna som har själv barn. 
    Livet är värdefullt. Livet är en gåva. Oavsett hur bra man är utvecklad där inne.  

Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.