Inlägg från: Lillafrökenfräken |Visa alla inlägg
  • Lillafrökenfräken

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Sarasv skrev 2012-11-20 12:15:14 följande:
    Barn är den bästa gåvan man kan få i livet. De som behåller barnet ångrar inte sig senare i livet. Inget jobb och inga pengar kan krama en och säga "jag älska dig mamma" . jag har en bekant, en kvinna som är 58 år gammal. Hon blev gravid vid 17. Hennes mamma tog henne och de satt på en buss på väg till en sen abort. Då sparkade babyn i magen. Min bekant ändrade sig och gjorde inte abort. Hon hade ingen pappa till barnet, inget arbete. men allt gick ändå bra. Hennes dotter är en vacker kvinna som har själv barn. 
    Livet är värdefullt. Livet är en gåva. Oavsett hur bra man är utvecklad där inne.  

Det finns massvis med människor som ångrar sina barn, som velat göra abort men av olika orsaker inte gjort det. Problemet är att det är skamligt att säga att man ångrar sina barn och därmed så talas det inte om det. Och det finns massvis med barn som dagligen får höra att de inte var önskade, att de inte är älskade etc av sina föräldrar.
  • Lillafrökenfräken
    Två döttrar och en son skrev 2012-11-20 14:49:51 följande:

Ja tyvärr är det så....
    Även här i vårt land, men ffa kanske i fattiga länder där det är begränsad tillgång till och upplysning om preventivmedel samtidigt som abort är förbjudet!

Så många barn som föds in i fattigdom, misär, misshandel, övergrepp, barnarbete, mördas, kastas ut på gatan och blir gatubarn, lämnas bort att tillbringa sin barndom på kärlekslösa barnhem  mm mm mm......... Gråter 

Tänk så mycket bättre vi alla hade fått det om alla kvinnor själva fick välja om och isåfall när de ville föda barn!
    Om alla barn som väntades och föddes var efterlängtade och kunde få ett gott liv!

Om hela världens befolkning (som by the way är alldeles för stor!) fick utbildning i och fri tillgång till effektiva preventivmetoder och enkel, snabb och riskfri abort så skulle till största delen dessa grymma livsöden hos barn och kvinnor (ja män drabbas väl med) undvikas.

Vill vi inte att alla barn ska få ett gott liv?
    Vill vi inte att alla kvinnor ska få bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp?
    Vill vi inte bekämpa fattigdom, misär, överbefolkning och allvarliga miljöproblem?  

Ja, det blir så väldigt lätt fel ändå även om förutsättningarna är "bra"... En gammal skolkamrat till mig fick höra "varför hade du 3 fel för?" när hon kom hem med ett provresultat, fick aldrig höra hon var duktig och skulle jämt hjälpa sin bror med skolarbetet. Gissa hennes självkänsla och egenvärde...

Jag har ingen egen tonåring men väl en som "adopterat" mig som extramamma vars biologiska mamma anser att man inte ska krama barnen efter de fyllt 9-10 för de blivit så stora då, en tonåring som inte heller får höra när hon gör nåt bra utan mest bara gör saker fel, som häromdagen blev anklagad för att ha stängt in katten i garderoben hon inte varit i närheten av (för katter kan ju inte göra sånt själva... *host), får skulden för saker bror gör etc. Som tur är så börjar hon få en ökad självkänsla och ökat egenvärde men det har varit uppförsbacke att få henne förstå att hon är duktig, att hon kan etc under de år vi känt varandra.

Så att säga att man inte ångrar sina barn etc är bara sånt jäkla skitsnack! Nä, många gör det inte men det är absolut inte ovanligt för det, bara tabu.

Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.