Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Två döttrar och en son skrev 2012-11-22 08:45:15 följande:
    Om du läser i mina andra inlägg så ser du att neonatalläkare säger att det går en gräns mellan v 22+ och v 23+....

I vecka 23+ så överlever idag ca hälften av de levande födda.

Men enligt vad de också säger så är det många av dem som får problem.

Men i regel vet man ju inte om eller hur förrän långt senare.

Skillnaden mellan v 22+ och v 23+ är att före 22 fulla veckor är lungbåsorna allt för outvecklade.

Och hjärnan är känsligare.

Härligt att höra att din dotter klarade sig!

Vilken vecka+dag är hon född?

Hur gammal är hon nu?

Hoppas att allt ska gå bra för henne!

Ja jag har tre barn själv.

Och ett missfall i vecka 12 och en abort i vecka åtta.               

Det är sant att av de levande födda i v 22+ så överlever 10 % men av de som kommer till neonatalen överlever ca 25 % och på många svenska sjukhus idag får de inte ens en chans. Sjukhusen har olika riktlinjer när det gäller den frågan (om de ska få en chans) och barnläkarna vid de olika sjukhusen har olika åsikter vad gäller både det etiska och det ekonomiska, för det är inte bara en etisk fråga tyvärr. Som mamma till ett barn som föddes levande i just den veckan men inte fick en chans kommer jag för alltid att undra hur livet sett ut om min son fått den akutsjukvård han, liksom alla andra akut sjuka människor, fått på ett annat sjukhus. Och i regel har människor med min upplevelse en annan åsikt i fråga än de som inte har den upplevelsen.
  • violatricolor
    maengs skrev 2012-11-26 13:42:11 följande:
    Förstår inte riktigt varför fostret blir ett barn när det kan överleva utanför livmodern. Det behöver ju fortfarande väldigt mycket hjälp av den medicinska tekniken för att överleva medan det i livmodern behöver "biologisk teknik" för att överleva. Varför är man mer värd bara för att man klarar sig med medicinsk teknik istället för biologi, det är ju samma foster bara olika mycket utvecklat och det klarar sig med olika typer av hjälp vid olika tidpunkter i livet.

Om det stämmer som "två döttrar och en son" citerade, att de får ett medvetande när de väl kommer ut så skulle man ju i såna fall inte kalla ofödda i v. 38 för barn heller innan de kommer ut. Å andra sidan undrar jag vad man menar med medvetande, de verkar ju tidigt kunna reagera på sin omgivning. De kan ju känna om man petar på dem redan i v.10 enligt libero.se och så småningom kan de höra och reagera på ljus utifrån. Dem är ju liksom inte medvetslösa i magen såsom en vuxen kan bli medvetslös om den skadas ex. Så jag förstår inte riktigt vad man menar när man säger att de inte är medvetande och vad det egentligen har för betydelse för huruvida de är barn eller inte. Kan tänka mig att ett nersövt för tidigt fött barn i respirator inte är så medvetande heller men räknas då ändå som barn eller?

Ts verkar ju lämnat tråden så jag tänkte att det var ok att diskutera lite. 

Ett jättebra inlägg som inspirerar till diskussion. Kanske helst i en ny tråd men i vilket fall bra!

Håller med om att det inte är så självklart när ett barn blir ett barn eller när det är en individ som ska få samma akutsjukvård som alla andra människor har rätt till. Tycker inte det är enkelt.
Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.