• maengs

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Lilly Jk skrev 2012-11-20 13:38:37 följande:

Fast nä.
    Jag är gravid i vecka 25 och har hittills endast kallat mitt (vad som nu är) barn för blobb.
    Man väntar ju barn, eftersom det blir ett barn som ska ut förutsatt att allt går som det ska.
    Det är inte så att man väntar på ett foster.
    Vill man kalla det en bebis kan man ju göra det om man vill
    men ser man till vetenskap och forskning så är det inget barn,
    fostret kan inte under några omständigheter överleva utanför livmodern.
    Sen vad man väljer att kalla det är ju egentligen oväsentligt.
    Förstår inte riktigt varför fostret blir ett barn när det kan överleva utanför livmodern. Det behöver ju fortfarande väldigt mycket hjälp av den medicinska tekniken för att överleva medan det i livmodern behöver "biologisk teknik" för att överleva. Varför är man mer värd bara för att man klarar sig med medicinsk teknik istället för biologi, det är ju samma foster bara olika mycket utvecklat och det klarar sig med olika typer av hjälp vid olika tidpunkter i livet.

Om det stämmer som "två döttrar och en son" citerade, att de får ett medvetande när de väl kommer ut så skulle man ju i såna fall inte kalla ofödda i v. 38 för barn heller innan de kommer ut. Å andra sidan undrar jag vad man menar med medvetande, de verkar ju tidigt kunna reagera på sin omgivning. De kan ju känna om man petar på dem redan i v.10 enligt libero.se och så småningom kan de höra och reagera på ljus utifrån. Dem är ju liksom inte medvetslösa i magen såsom en vuxen kan bli medvetslös om den skadas ex. Så jag förstår inte riktigt vad man menar när man säger att de inte är medvetande och vad det egentligen har för betydelse för huruvida de är barn eller inte. Kan tänka mig att ett nersövt för tidigt fött barn i respirator inte är så medvetande heller men räknas då ändå som barn eller?

Ts verkar ju lämnat tråden så jag tänkte att det var ok att diskutera lite. 
  • maengs
    violatricolor skrev 2012-11-26 14:21:34 följande:

Ett jättebra inlägg som inspirerar till diskussion. Kanske helst i en ny tråd men i vilket fall bra!

Håller med om att det inte är så självklart när ett barn blir ett barn eller när det är en individ som ska få samma akutsjukvård som alla andra människor har rätt till. Tycker inte det är enkelt.
    :) Tänkte väl mest på abortfrågan men frågan om när man ska försöka rädda barn som fötts för tidigt är också intressant, speciellt när det verkar vara olika riktlinjer på olika ställen i Sverige.  Men angående abortfrågan så förstår jag att man kanske inte försöker rädda ett barn/foster som föds för tidigt i ex. vecka 15 eftersom man inte har tillräckligt bra teknik för det, men att gå därifrån och säga att det därför är ok att abortera det känns konstigt för mig. En sak att inte kunna rädda, en annan sak att aktivt avbryta ett liv. 
  • maengs

Är glad att vi refererar till det som ett barn nu. Att vi insett att det faktiskt är ett barn som dött och inte bara något som skulle bli ett barn. Jag kommer dock aldrig förstå hur det skulle kunna vara rätt att döda detta barn eller något av dem barnen som dör i aborter. Tycker små barn borde skyddas på samma sätt som stora barn.  
    Hoppas att du, TS aldrig ska va med om nåt så hemskt igen. Ber för dig.

Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.