• Anonym (Fundersam)

Hur får jag hem mitt barn?? (Gemensam vårdnad)

Såhär är det.

Min föredetta och jag har gemensam vårdnad över vårt barn.
    Barnet är boende hos mig, och umgängesförälder är den andra föräldern.
    Nu är det som så att den andra föräldern hämtade vårt barn från dagiset där vi lämnar och hämtar varannan vecka.

Nu har den andra föräldern fått för sig att inte lämna tillbaka det gemensamma barnet.
    Det finns inget skriftligt avtal om umgänge, eller någon dom.
    Den andra föräldern har bara helt enkelt upphört att prata med mig, svarar inte när jag ringer eller smsar och jag vet inte vart eller hur vårt barn mår.

Jag vill ha hem mitt barn! Hur går jag tillväga?
    Den andra föräldern har som sagt inte hört av sig på snart 2 veckor.

Polisen kan inte hjälpa. Och inte heller socialen och dom. Gemensam vårdnad...

• Svar på tråden Hur får jag hem mitt barn?? (Gemensam vårdnad)
  • Anonym (Fundersam)

Ingen som kan ha en idé?

• smurfelina76

Verkar ju väldigt konstigt att inte vare sig Polisen eller socialen kan göra ngt.

Vad ger dom för råd??

Dom måste ju ha något att komma med.     

Amanda 96-07-19 Max 00-05-26
  • Kjell2

Är det GV och inget fastställt umgängesavtal är det vilda västern som gäller. Ni har båda lika stor rätt att ha barnet. Du kan alltså gå till dagis och hämta hem barnet till dig precis när du vill.

Vad du bör göra nu direkt är
    1) anlita en familjerättsjurist
    2) boka en tid med familjerätten
    3) skicka in en stämning om fastställt umgänge till tingsrätten med ett yrkande om interremistiskt beslut.

Om du låter detta gå för länge finns det en stor risk att du förlorar boende och stort umgänge då en domstol kan se det som att barnet fått en fast punkt och anknytning hos ditt ex. Alltså bör du agreas snabbt.

• Anonym (Fundersam)
    Kjell2 skrev 2012-11-13 16:22:27 följande:

Är det GV och inget fastställt umgängesavtal är det vilda västern som gäller. Ni har båda lika stor rätt att ha barnet. Du kan alltså gå till dagis och hämta hem barnet till dig precis när du vill.

Vad du bör göra nu direkt är
    1) anlita en familjerättsjurist
    2) boka en tid med familjerätten
    3) skicka in en stämning om fastställt umgänge till tingsrätten med ett yrkande om interremistiskt beslut.

Om du låter detta gå för länge finns det en stor risk att du förlorar boende och stort umgänge då en domstol kan se det som att barnet fått en fast punkt och anknytning hos ditt ex. Alltså bör du agreas snabbt.

Det har jag redan.
    Samarbetssamtal också inbokat i samma veva som jag var där.
    Det har jag inte gjort ännu.

Den andra föräldern lämnar inte på dagis som sagt. Denne har sagt att det inte kommer att ske.
    Verken lämning till dagis eller till mig då.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. Skum situation.

Jag är också medveten om att boendet för barnet kan ändras..
    Men skatteverket kollar väll vart barnet går på dagis? Och jag bor närmast.
    Så det är väll ingen större chans att det ändras eller?

• Anonym (Mia)

Han/hon kan inte bara ta barnet och sedan inte låta dig får träffa barnet de är olagligt.

Det här är olagligt man får inte göra så här, det heter och är egenmäktigt förfarande.
     Anmäl pappan/mamman för egenmäktighet med barn.

Man får inte skilja ett barn från den andra föräldern utan särskilda skäl.
    Kontakta en advokat,familjerätten och soc igen direkt i morgon?

Lycka till! 

• Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-11-13 17:04:24 följande:
    Det har jag redan.
    Samarbetssamtal också inbokat i samma veva som jag var där.
    Det har jag inte gjort ännu.

Den andra föräldern lämnar inte på dagis som sagt. Denne har sagt att det inte kommer att ske.
    Verken lämning till dagis eller till mig då.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. Skum situation.

Jag är också medveten om att boendet för barnet kan ändras..
    Men skatteverket kollar väll vart barnet går på dagis? Och jag bor närmast.
    Så det är väll ingen större chans att det ändras eller?

Fokusera inte på boendet just nu, det är umgänge som är det viktigaste. Du måste fixa ett fastställt umgängesavtal snabbt via domstol. Skicka in en stämning.

Ofta brukar det inte gå så lång som till domstolsförhandlingen. Vanligtvis inser parterna att någon form av frivillig överrenskommelse som fastställs av FR är bäst. Ett brev från domstolen brukar ändra en del tjurskallar attityd lite då de inser att totalvägra inte ser bra ut om det landar i en huvudförhandling.
  • Kjell2
    Anonym (Mia) skrev 2012-11-13 17:34:08 följande:
    Han/hon kan inte bara ta barnet och sedan inte låta dig får träffa barnet de är olagligt.

Det här är olagligt man får inte göra så här, det heter och är egenmäktigt förfarande.
     Anmäl pappan/mamman för egenmäktighet med barn.

Man får inte skilja ett barn från den andra föräldern utan särskilda skäl.
    Kontakta en advokat,familjerätten och soc igen direkt i morgon?

Lycka till! 

Kan bli svårt att få en fällande dom med brottsrubricering egenmäktight förfarande då exet har vårdnad och inget umgängesavtal finns.
  • Anonym (loppan)

jag har delad vårdnad med mina barns pappa, han bor 20mil bort. och har utsatt både mej och min dotter (från ett tidigare förhållande) för våld.

vi har varannan vecka, men BUP tycker att han ska max ha varannan helg. pappan går emot rekomendationerna. jag vänder mej till soc o frågar om jag kan behålla mot hans vilja, får till svar att de kan drabba mej hårt om jag gör de om de inte e för att tex skydda barnet mot direkt våld. hon får alltså inte behålla barnet så.

nu har jag stämt han på vårdnaden och umgänge ska bli faststället i rätten...

så ta kontakt med en jurist/advokat i morgon. 

• Anonym

Skatteverket utreder bara var ungen bor inte var den går på dagis eller vilken förälder som bor närmst dagis. Skulle du gå och hämta barnet på dagis så kan du förlora vårdnad och boende helt för då begår du större form av egenmäktigthet en vad ditt ex gör nu så tänk dig noga för! Ja jag vet för jag har varit din situation och jag förlora helt för jag gick in på dagis och hämta ungarna efter att pappan hållt den hemma och anträffbara i 7v så lyssna inte på dem som säger att du ska hämta dem utan låt myndigheterna sköta det och sätt igång den bollen nu

Svar på tråden Hur får jag hem mitt barn?? (Gemensam vårdnad)