Inlägg från: Lillagris |Visa alla inlägg
  • Lillagris

Jag behöver en vakt/skyddshund. Vilken är bäst?

Det är ju bra att du tänker aktivera den med promenader för det behöver ALLA hundar :) Personligen tycker jag folk här inne kommit med bra förslag på hundraser som skulle passa. Personligen gillar jag Schäfern men då rekommenderar jag att kanske göra nått mer än promenader!! Har du hört talas om polisens " nya " ras malinois? kräver kanske oxå mer psykiska utmaningar! Ett tips är kolla med polisen om dom anordnar kurser för hundar. en kompis till mig ha en schäfer som hon tränar hos polisen med!!

Där får du två flugor i en smäll, aktivering och troligtvis en bra stabil vakthund

• Lillagris
    puss skrev 2012-11-15 09:52:00 följande:
    Få se, en farlig hund dom är ensam jämt och inte behöver träning.

Funderat på tårgas istället?
    Vadå ensam jämt? HOn skriver ju att hon lägger all sin tid på hunden och kommer gå långa promenader och allmän lydnad??? Alla som har hund lägger inte flera timmar på att träna sin hund !!!

• Lillagris

Det kanske inte beror på hundarna utan dom som födde upp rottisarna!!

Vem son helst kan få hundar att bli aggresiva, det krävs ju ingen guldmedalj direkt för att starta kennel.

Nä Rottisar är enligt mig en suverän hund på alla plan!!!

• Lillagris
    Kakaa skrev 2012-11-15 12:07:49 följande:
    Bullmastiff är en hund jag skulle kunan tänka mig dock, blev lite avskräckt när en kompis berättade om hans bullmastiff´s alla problem.. eksem på trampdynorna vid köld och problem med pälsen osv.. Men det gäller nog inte alla som sagt.. 

Den hunden var underbar!  Stans största kelgris, tills han gick ut i arbete.
    Jag tror att ALLA hundar inte är fläckfria vad gäller hälsa tyvärr, alla raser har ju sitt lilla problem. Det man kan göra är ju att va noga vid valt av uppfödare. En bra uppfödare har ju ofta koll på alla hundar i valpens stamtavla och där kan man ju kolla mycket på ärftliga sjukdomar. Självklart kan hunden få sjukdomar och problem ändå men då har man ju gjort sitt bästa för att förebygga.

Bullmastiff tycker jag är ett bra val !! Kan inte jätte mycket om rasen men tror inte den kräver super mycket fysisk aktivering utan nöjer sig säkert med långa promenader. Psykiskt som jag personligen tycker är den viktigaste biten att aktivera vet jag inte men alla hundar kräver ju den vilket är viktigt att veta :)
  • Lillagris
    Boarder skrev 2012-11-15 17:01:35 följande:
    Då ska du definitivt skaffa en pitbull/amstaff. Ovälkommet besök skulle skita på sig och hunden skulle göra ALLT för dig om. Också väldigt bra som familjehund, den är fin och försiktig med barn t.ex. Att hundviskaren/hundpsykologen Cesar Milan hade sin pitbull terrier Buddy som favorihund är ingen slump!
    Dock kräver dom en himla mycket aktivering både psykiskt och fysikskt!!
  • Lillagris
    Apopan skrev 2012-11-15 17:24:02 följande:
    Många skriver rottweiler, men de tål inte kyla så bra om du vill ha den ute mycket. Min ras jag har har avlats till samma jobb som rottisen men klarar kyla hundra ggr bättre. Sedan vet jag iofs inte riktigt vad jag tycker om att enbart skaffa hund för att ha något som vaktar och ser farlig ut. Om hunden skadas eller skadar någon under inbrott t.ex så är det alltid en som ägare som får stå som ansvarig på ett eller annat sätt. Skulle t.ex själv inte vilja sätta min kära hund i den farliga sitsen i onödan... men men.

Har en bouvier des flandres. Robust modig stor gårdshund/boskapsvaktare med mycket vakt. Fäller i princip inte (tjock sträv "pudelpäls")
    figurehead skrev 2012-11-15 17:12:54 följande:
    Plus att det är det inga vakthundar.

Fast det kan man ju träna! Daddy " pittbull " är ju före detta skyddshund så visst kan man träna en hund till att vakta!! Dock kanske dom inte ha det rent instinktivt.
  • Lillagris
    wannaseeyoudisco skrev 2012-11-15 17:46:15 följande:
    Varför inte köpa en hund med naturlig vaktinstinkt då istället?
    Precis vad jag oxå menade, att man får lägga en massa energi på att träna en hund vilket ts inte vill. Därför anser jag att kanske en hund med mer instikt är lämpligare
  • Lillagris
    Apopan skrev 2012-11-15 17:51:30 följande:
    Pitbulls må vara trevliga hundar, men det finns hundar som passar mycket bättre för ändamålet i detta fallet :)

Ja om du läst tidigare inlägg så seer du att jag oxå tyckte att det inte va en lämplig hund då den kräver mycket aktivering och utbildning för att bli det, bättre om ts väljer en hund med naturligt mycket vakt i sig
  • Lillagris
    Apopan skrev 2012-11-16 08:39:27 följande:
    Lillagris: Nu svarade jag ju så pga ditt exempel.
    Bara för att det finns pitbulls och amstaff inom t.ex IPO (eller liknande) så betyder inte det att du får den bästa vakthunden/gårdshunden (skyddshund är en tränad hund oavsett ras, trots att det kommer sig naturligt för vissa hundindivider att skydda sin ägare) bara för att du tränar den till det, lika lite som den skulle bli en bra vallare eller jakthund. Hundar fungerar inte så riktigt, och det är därför en alltid skall välja hund utefter alla dess egenskaper och inte tro att en kan forma dem i absurdum.
    Fast det va ju inte mitt exempel, det var ju en som föreslog pittbull/amstaff och jag skrev att då måste du nog lägga ner en himla massa tid på att få den till en vakthund, men att det GÅR eftersom daddy var vakt/skyddshund och är en pittbull. SÅ vi tänker ju exakt likadant du och jag!!
Svar på tråden Jag behöver en vakt/skyddshund. Vilken är bäst?