Ronjami skrev 2013-01-02 09:41:11 följande:
Angående filmen "I rymden..", jag blev faktiskt illa till mods - någon annan? Min dotter måste ha något annat än Aspergers om det är på det där sättet dom ska bete sig? Sitta i en plåtburk? Inte tåla berörning? Bete sig som en idiot? Jag förstår att den här filmen inte gått hem i as-kretsar, den är ju jätteförnedrande!
Apropå ärftlighet så håller jag med om att man oftast hittar autism (i någon form) hos föräldrar och släktingar. Jag blir tokupprörd när man tror att det är kosten, vaccinationer etc som det beror på. Ingen har blivit botad från sin autism, däremot kan symptomen mildras så pass att man går under beteckningen normalstörd till slut.
Jag såg en mamma på TV som börjat ge sin son glutenfritt/mjölkfritt och där sonen blivit bättre. Mamman trodde stenhårt på att det var koständringen som gjort att han blivit bättre trots att experter på området aldrig hittat något samband mellan koständring och förbättring, dom trodde helt enkelt att pojken mognat av sig själv (vilket ofta inträffar) men hon och några andra humbugläkare vägrade tro detta. Sånt gör mig galen...
Att kosten påverkar kan väl ändå inte vara svårt att acceptera..? För mig känns det otroligt naturligt att problem såsom avskärmning, undvikande, försenad utveckling etc kan mildras om man plockar bort fysiska symptom..? Visst kan man "tro i olika grader" liksom, allt från att helt enkelt acceptera att ingen mår bra och utvecklas som de ska om de konstant har ont i magen och är förstoppade, till att tro att kroppen inte kan bryta ner ämnen och att det skapar drogliknande substanser som påverkar hjärnfunktionen. Vår minsta tex tålde inte mjölk, ägg och soja när hon var liten (klarar fortfarande inte mjölk och soja i alla fall, ägg är osäkert) och hon var otroligt svår att nå innan vi insåg detta. Vi plockade bort, och hon blev betydligt mer social - för hon hade inte ont. Vi började ge henne lite igen när hon var ca 1,5 och tyckte att det funkade bra - tills vi provade att plocka bort igen för att se om nattsömnen blev bättre. Hon vaknade sen 1-2 ggr/natt istället för en gång i timmen, fick den vila hon behövde, och kunde utvecklas bättre. Har hon fortfarande autism? Ja, men visst blev hennes problem lindrigare - självklart..?
Vår äldsta blir TOKFÖRSTOPPAD om vi ger mjölk, gluten eller vete. Finns inget som förklarar varför, så vi har fått slagits LÄÄÄÄNGE för att nån ska ta det på allvar.
Dessutom, vinner kosttanken mark hela tiden. Numera diskuteras det allt mer även i "respektabla kretsar".
Just saying... jag är inget "toktroende" men att tro att det inte alls påverkar känns ändå konstigt - för mig.
Samma gäller väl egentligen vaccinationer. Finns en hel del forskning som tyder på att autism till en del ter sig autoimmunt, och då är det ju inte jättekonstigt att tro att vaccinationer kan påverka - även om man inte behöver tro att vaccinationer orsakar autism.
När det gäller den lite "hetsiga" diskussionen om orsak-verkan, så känns det som att de flesta parter pratar om samma sak men säger det på olika sätt. Gener och ärftlighet är nog väldigt mycket detsamma för många - just för det hänger ihop. Att generna sen kan påverkas av andra saker, är ju en del av det. Utan samma vokabulär blir det konstigt, och även om jag kan tycka att diskussionen är intressant så hamnar vi alla väldigt OT va..?